CD-växlare som tappar minnet

Jag har två Sanyo CP-M1506 CD-växlare med ett magasin för 150 skivor.
Dom skall kunna hålla reda på vilka "fack" det finns skivor i och visa det
på en grafisk "tårtbitsdisplay".
Problemet är att den ena spelaren visar och tror att det är fullt i
magasinet - oberoende av hur det ser ut i verkligheten...

Finns det någon som kan ge ett tips om hur ett sånt här system kan tänkas
vara uppbyggt och hur jag skall felsöka ?
mvh
Sten

Re: CD-växlare som tappar minnet

Med tanke på antalet skivor så är det inte troligt att det finns en givare
för varje position.
Jag skulle gissa att du har ett givarfel. och om man antar att givaren ger
konstant "belagd" signal så tolkar säkert spelaren att det inte finns några
tomma platser.

 Det kan vara så enkelt som en dammtuss eller annat skräp som blockerar
givaren.

Lycka till /Bus

Re: CD-växlare som tappar minnet
Det verkar troligt med tanke på att magasinet snurrar en hel del när man
sätter på apparaten!
Fram med liten borste, tryckluft och dammsugare mao...
Tack BusLars

Mvh Sten

Re: CD-växlare som tappar minnet
Det har visat sig att CD-växlaren helt enkelt håller koll på in/utmatning
för varje fack. Man bör alltså inte ta ut skivorna bakvägen så att säga!
Det har ju jag gjort förstås. Det finns heller ingen resetfunktion, vilket
ju vore bra jämfört med att behöva dra 150 cd-skivor "motvals" för att lura
apparaten ...besvärligt.

Sten

Site Timeline