Hembrända CD-skivor farliga för CD:n?

I instruktionsboken till min CD i bilen står att "På grund av teknisk
inkompabilitet kan det hända att inspelningsbara skivor (CD-R) och
återinspelningsbara skivor (CD-RW) inte fungerar korrekt". Jag frågade
på bilfirman vad som menades och fick veta att en CD man bränner själv
är tjockare än de man köper och kan skada CD-spelaren.
Finns det någon substans i ett sådant här påstående eller är det bara
ett försök till att få mig att köpa mina skivor i stället?

Re: Hembrända CD-skivor farliga för CD:n?

Jag har aldrig stött på några brännbara skivor (vare sig cd eller dvd) som
är tjockare än pressade skivor. Jag tycker att det där låter som en
konstruerad anledning för att ha något att säga. Dessutom står det ju inte
att skivorna skulle vara skadliga på något sätt i instruktionsboken. Om de
skulle vara skadliga skulle nog det stå med stora bokstäver. Att brännbara
skivor ens är omnämnda i instruktionsboken tycker jag tyder på att radion är
så pass ny att den antagligen stödjer dess i nästan alla fall. Det är nog
mera en slasktratt.

Karl Rundblom,
Uppsala

Re: Hembrända CD-skivor farliga för CD:n?

är
Jag tror snarare att formuleringen i instruktionsboken är en friskrivning
för de fall skivan hoppar eller hackar, vilket kan förekomma med hembrända
skivor åtminstone i min bilstereo ibland. Jag antar att brända skivor inte
ger riktigt lika bra kontrastverkan eller nåt för lasern jämfört med
pressade skivor.

Man tycker att dom även borde ha skrivit nånting om CD-skivor som är
kopieringsskyddade. Dom fungerar inte heller alltid i bilstereon.

/Danne

Re: Hembrända CD-skivor farliga för CD:n?

Jag har hört/läst nånstans att pickupen får jobba lite annorlunda vid
hembrända skivor......

Det bästa är tydligen att ha dubbla lasrar som läser på olika våglängder

mvh /Bus

Re: Hembrända CD-skivor farliga för CD:n?

det beror väl lite på kvaliteten på skivorna
hadde en omgång billiga skitskivor där jag hörde hur hela enheten hoppade
mellan ändlägena
slängde skiten omedelbart

Re: Hembrända CD-skivor farliga för CD:n?

"Dan Altemyr":

Vilket var precis vad jag menade med min slasktratt :)

Karl Rundblom,
Uppsala

Re: Hembrända CD-skivor farliga för CD:n?

Uhm, om inte jag minns fel så är sådant (fysisk storlek) MYCKET väl
specificerat i CD-standarden, och skivor som inte uppfyller detta
får inte heller bära CompactDisc-loggan.

Jag tror det är skitsnack, däremot kan många spelare (speciellt lite äldre)
vägra att spela hembrända skivor, eller så funkar CDR men inte CDRW
(som på min Clarion tex), eller så funkar vissa märken men inte andra.

Vill man att allt ska funka så köper man en Pioneer :)

Re: Hembrända CD-skivor farliga för CD:n?

äldre)

Det var det bästa jag hört här på länge...

/Micke

Site Timeline