Bra kvalité

Min gamla Philips 22" färg-TV fyller nu 30 år och fungerar alldeles utmärkt. (Chassi K9). Den tillverkades i Norrköping vecka 10 år 1976. Jag köpte ut den redan veckan efter (vecka 11). TVn har minsann skött sig på ett utmärkt sätt.

Har den text-tv?

Reply to
Tokarev

Nej det var innan vi fanns text-tv.

Nej det var innan det fanns text-tv.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Visst var det bra kvalité. Det kan man fortfarande köpa ifall man är villig att pröjsa för det. Jag läste någonstans att ifall tv-priset skulle följt inflationen så skulle en 28" kosta ca: 50 papp idag.

Det är lockande med billiga produkter , och jag vet att jag har sagt det innan att problemet är att man har lika höga krav på de billiga produkterna som de dyra. Att den trådlösa telef. bryter ifall man är 30m ifrån stationen , dvd:n spelar inte alla ens filmer , digital-boxen hänger sig i tid och otid o.s.v. , accepteras inte.

-Visst är det en sämre produkt , men de ska ju i.a.f. funka , är ett ofta hört argument.

Dock finns det fortfarande de som köper de dyrare (och faktiskt bättre) produkterna , men ifall de fortsätter att sjunka i antal finns det snart ingen anledning att tillverka bra produkter. Snart sitter det turkisk (Beko - Vestel - Profilo) elektronik i varenda tv. I.a.f. i den prisklassen.Dom är inte jättedåliga , men att lämna 2 års garanti på dom är , tja.... spar kartongen.

Pioneer plasma är ett utmärkt val för den som vill köpa en bra flat-tv. /Morgan

Reply to
Morgan

Finlux, Telefunken =E4r ocks=E5 bra apparater. H=E5ller l=E4nge. Jag reparerade nyligen en Telefunken som har 20 =E5r p=E5 nacken. Efter LOT-byte g=E5r den bra igen med bra bild och ljud. /Janne

Reply to
janne

Det är sådant som är skrämmande.

Usch!

Min nästa TV blir en ren bildskärm utan andra funktioner än bild. Jag vill INTE ha mottagaren inbyggd eftersom man byter standard på TV-överföringarna oftare nu. MPEG-2, MPEG-4, HDTV, marksänd, satellitsänd, kabelsänd m.m. Min "box" ansluter jag till skärmen och vips har skärmen en extern mottagare och då kan jag lätt byta den del jag vill byta. Högtalare får inte heller finnas i skärmen. En riktig ljudanläggning sköter sådant sedan 25 år tilbaka.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Mmm läste lite om kommande mer eller minder korkade och invecklade bildskärms krav och standarder till nästa generation skärmar och monitorer. Kommer inte riktigt ihåg vad det stod, men nåt om att hårdvaran ska kolla/blanda sig i att filmen inte är kopierad och annat tjafs. Som jag minns så var det inte klart ännu. Men det verkar kunna bli en riktig soppa i framtiden. Är man intresserad och kunnig så kan man kanske hålla sig "flytande" ändå och komma runt problemen. Men hur mycket ork och tid vill man lägga på sånt. Nä jag tror det kommer att bli struligare tyvärr. Inte ens om man bara kör orginal och standard kommer man att vara problemfri misstänker jag.

XR(V)

Reply to
XR(V)

Filmbolagen är helt rabiata när det gäller kopiering.

Ju mer finesser och funktioner, ju struligare brukar det bli för den okunnige. De får väl köpa en "dumburk".

monitorer.

Det är nog HDCP du tänker på

Det jobbar med DVI/HDMI-formaten , som ju förväntas bli de gångbara formaten. DVI kan väl idag jämföras med S-Video , och HDMI med scart , bortsett från att de nya formaten är digitala.

riktig

problemfri

Förmodligen blir det så. /Morgan

Reply to