Bästa piratbläck

För något år sedan slutade jag köpa bläck&write's bläck till min Epson.
ClasOhlson's "Fullmark" fungerade något bättre... då.

Biltemas bläck, som jag testade för ca 1 år sedan fungerade inte lika bra
som "Fullmark".

Har du erfarenhet av piratbläck-märken?

Morgan O.

Re: Bästa piratbläck
bra

Det är väl ett erkänt fakta att piratpatroner till Lexmark och HP
(munstycken i patronen) inte fungerar särskilt bra.

Men på Epson och Canon, som har skrivhuvudena i skrivaren och inte i
patronen så fungerar piratbläck betydligt bättre.

En gång på alla år har jag haft ett riktigt jobbigt igensättnings-strul. Den
gången blev det bättre efter att jag kört en orginalpatron. Senare strulade
även en orginalpatron riktigt ordentligt, men det löste sig självt efter ett
tag.

Total igensättning existerar nog knappast i verkligheten.

Morgan O.

Re: Bästa piratbläck

Jag har en HP1100 som jag är väldigt nöjd med, kostade runt 3000kr för nåra
år sedan. En toner kasett ligger på ca 600kr och den räcker till MYCKET.
Just 1100'an finns inte längre men tror 1200'an är ungefär likvärdig.
Anders

Re: Bästa piratbläck
On Wed, 10 Dec 2003 11:25:43 GMT, "Morgan Ohlson"

För flera 5-6 år sedan hade jag tröttnat på dyra bläckpatroner och
bestämde mej för att prova att fylla själv. Letade efter hemsida med
både bra pris och att de dessutom sålde bläck i lite olika varianter.
Alla skrivarsorter vill inte ha riktigt samma bläck med avseende på
densitet, ytspänning mm och om man hade sålde olika sorter tänkte jag
att det var troligare att få tag på lämpligt bläck till min Epson.
Hittade ett företag i Kanada som uppfyllde mina krav, de tillverkade
färg på bulk till tryckeribranchen, men tyvärr var de minsta
förpackningarna på en liter. Jag behövde fyra olika så det skulle bli
totalt 4 liter. Alldeles mycket för hemmabruk, och priset på hemsidan
var lite oklart, men jag beställde ändå.
De faxade och begärde 800 skr i förskott plus att Sparbanken tog 100
kr för att föra över pengarna. Tre dagar senare kom färgen med
flygfrakt.
Fyller nog på patronerna en gång i månaden (4*7ml) och har nu mindre
än hälften kvar. Har bytt skrivare en gång under denna tiden då jag
ville ha en med bättre fotoutskrifter, men fortfarande Epson.
Skrivarhuvudet har torkat mer eller mindre när skrivaren stått oanvänd
i några veckor, annars inga problem. Lite klabbigt är det att fylla,
då jag rengör sprutan noga mellan varje färg och om man fyller för
häftigt blir det luftbubblor som sedan sätter igen huvudet, men det är
inget större problem då det brukar lösa sej av sej självt över natten.
Har väntat på att skrivarhuvudet mer eller mindre ska kleggas igen av
den nu rätt gamla färgen men det bara går och går. Snygga jämna
utskrifter.
Tyvärr glömt vad firman som jag köpte av hette, men är mycket nöjd.
För mej var det en god investering, och mitt piratbläck tycks krångla
betydligt mindre än vad jag hört om somliga skrivare med orginalbläck.
Kan nämna att jag inte är särskilt nöjd med pappersmatningen i någon
av mina Epsonskrivare, småkrånglar från första dagen så man måste
ständigt passa den i fall något papper kommer snett, om det kommer
något alls. Att jag köpte Epson även andra gången berodde till stor
del på att jag ju hade bläck till Epson, som var värt 50.000:-,
omräknat i literpris för orginalbläcket.

/Alf

Re: Bästa piratbläck

Det

Villkoret för att fyllning av Epson är väl att man aldrig tar ur patronen?

De nya Epson har ett smartchip som måste nollställas och alltså kräver en
liten specialapparat för att låta sig "nollas".

Morgan O..

Re: Bästa piratbläck
On Thu, 11 Dec 2003 08:17:17 GMT, "Morgan Ohlson"

Min skrivare räknas kanske inte längre bland de nya, men det sas om
denna att man inte kunde fylla patronerna pga inbyggda minneskretsar.
Skrivaren är en Epson color 880, med tre färger + svart.
Tar ut patronerna och fyller, när jag stoppar dit dom igen säjer
skrivarens drivrutin att patronerna är fulla. Inga problem alltså.

/Alf

Re: Bästa piratbläck

Ja, min gamla Epson S C 400 har inte heller smartchip.... men den går inte
att fylla ändå.

Hade först en 500 som jag fick utbytt på garantin då kretskorten i dom
brännde ihop. 500'an gick också att fylla, men året efter när 400'n kom och
500'an utgick så gick det INTE att fylla patronerna längre.
Jo, jag vet att somliga gör det, men hur de gör är en gåta för patronerna
har problem med luft-trycket. Hur vet jag inte. Vet bara att det är i stort
sett omöjligt att få en patron att fungera igen om man först tagit ur den.

Nu, på de nya Epson ska det alltså vara ytterligare krångligare på grund av
chippen. Dessutom har patronerna blivit ännu mer komplicerade med extra
innerkanaler och junk. Därfrö blir även piratpatroner dyrare än för t.ex.
Canon

Morgan O.

Re: Bästa piratbläck

Jag har inga problem med att lägga in färgbilder i de dokument som
jag skriver ut på min laserskrivare. En monokrom laserskrivare
skriver naturligtvis inte med färg, men det gör inte en monokrom
bläckstråleskrivare heller.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Bästa piratbläck