Spänning in i modem?

Har ett väldigt gammalt 33,6 modem som jag tänkte få användning av igen. Har dock slarvat bort nätadaptorn, och på modemet står endast AC IN vid den runda "dc-kontakten", som kjell c:o kallar den.

Modemet är ett telix 33,6 med nummret 1433VQE på framsidan.

Kan man mäta fram vad in-spänningen ska vara med multimeter på något vis, eller nån som kanske känner till detta gamla modem?

Mvh Johan

Reply to
Johan Stenkilsson

den

vet inte om det hjälper, men jag har ett 1428VQE...den vill ha 12 v 1 A men det är en Dyanlink enligt drivrutin är dyanlink 1428VQE ett 28.8, och dyanlink 1433VQE 33.6. kan vara samma...

inte direkt mäta, Men du kan plocka upp och kolla om det sitter en likriktare + stabb direkt på inspänningen.

/Jimmy Lindström

Reply to
Lindström

"Lindström" skrev i meddelandet news:e1Ggb.27800$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

vis,

Tack Jimmy!

Vågar man testa o plugga in 12v ~1 A ?

Någon kunnig får gärna se om de hittar nån likriktare o stabb på bilderna jag försökt ta

Mvh Johan

ps. Anledningen till att jag tänkte få användning av skrotet är att morfar (80 år) fått för sig han ska skaffa internet o surfa runt, och då tänkte jag han kunde testa först med en gammal dator o detta modemet innan han avancerar till bredband o laptop o allt vad han pratade om :) d.s.

Reply to
Johan Stenkilsson

Vad står det för bokstäver/siffror på den halvrunda svarta kapsel, som sitter nära DC-kontakten?

/Johan

Reply to
Johan W

"Johan W" skrev i meddelandet news:7OHgb.9769$P51.17667@amstwist00...

bilderna

Hade inget att göra o satt o glodde på det jäkla modemet, så jag pluggade in

12V ~1A på vinst eller förlust o det funkade perfekt. Använde en nätadaptor, som egentligen är till Ikeas halogenbelysningar, men det bör väl funka. Dioderna blinkade som sig bör.

Tack för hjälpen alla.

Mvh johan

Reply to
Johan Stenkilsson

"Johan Stenkilsson" skrev i meddelandet news:y2Igb.28048$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Det stod ju tydligt och klart AC IN under spänningskontakten på sista bilden. Då är det ju självklart att stabb finns i modemet och att växelspänning skall in där. Det är ju ingen DC kontakt!!

Det brukar vara antingen 9 eller 12 VAC men jag tror inte det spelar så stor roll vad man puttar in om man håller sig däromkring bara.

Lycka till!

Ralph

Ralph Höglund

Ska morfar behöva använda gammalt skräp som ingen annan vill ha? Om "gubben" har pengar till en lap-top och bredband kan du väl hjälpa honom att fixa det :-)

--
ulf johansson
Reply to

"gubben"

det

funderade i de banerna oxå, men eftersom han bara hört talas om bredband, och egentligen inte ens vet vad webben eller internet är egenttligen så är det väl en bra intruduktion att visa honom det först... sen är han en äldre man ju, och de har gärna en benägenhet att hålla i pengarna.. så bredband för 250:-/månaden tyckte han lät rätt dyrt... Jag glömde nämna anslutningskostnaden, nämner jag den oxå på 1200:- så kommer han backa direkt.. garanterat..

satt ihopa en äldre laptop, modem o grejer nu, så får vi se om han får kläm på det o tycker det e kul.... OM, mot förmodan han vill utvecka det, då är jag inte sen att beställa en ny laptop o bredband till honom..

Mvh Johan Stenkilsson

Reply to
Johan Stenkilsson