20a uttag

Vad skall jag ha för kabledimension om jag skall sätta upp ett 20A enfas
uttag

Re: 20a uttag

10A - 1,5
16A - 2,5
20A - 4
25 - 6

etc etc.

Mvh Mattias

Re: 20a uttag

Intressepil bara, till vad behöver man 20A enfas ?

Re: 20a uttag

Är det ett vanligt vägguttag som du har tänkt ta ut
20A från? I så fall så får du tänka om!
Vanliga vägguttag får bara belastas med 16A *om*
dom är godkännda för det.

Dom enda en-fasuttag som är godkännda för 20A
är CEE17-don t.ex. artnr: 43-362-36 eller 43-362-44 (hos Elfa)
( www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok20%01351.htm?_43_362_36 )

Sedan så finns det endel andra specialtyper av kontakter
som tål 230 volt och 20 ampere, t.ex. artnr: 43-250-07
( www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok40%94.htm?_43_250_07 )
denna typ av kontakt är ej godkänd för 'vanliga' vägguttag.

Re: 20a uttag

T.ex. ett Norwesco-don borde väl fungera också? Ett sådant man har
till spisar som går på enfas.

Vad gäller kabeldimension så beror det på hur bra värme leds bort från
kabeln. Det beror i sin tur på hur den monteras. I bästa fall räcker
2.5 mm2 för 20A men i många fall behövs 4 mm2. Man kan till och med
tänka sig fall där 6 mm2 kabel behövs, t.ex. om det ligger en hel bunt
kablar i isolering. Elektrikern vet (skall veta) hur man räknar på
det.

Mvh
Clas-Henrik

Re: 20a uttag

Nu vet jag inte hur dom kontakterna ser ut men jag antar
att dom bara är godkännda för max 16A.

Är det denna du menar
( http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok20%16302.htm )?

Re: 20a uttag

Nej, ett vanligt Perilex-don är ju för 16A och dessutom för trefas.
Det finns en 25A version också, med stående jordstift. (16A har
liggande, eller om det är tvärtom) Lik förbaskat är den för trefas.
Jag hittar nu ingen bra svensk bild på nätet av den kontakt jag letade
efter. (Kallas visst flatstiftsdon ibland)

Det här uttaget ser likadant ut och har samma data, men jag vet inte
om det är samma typ.

http://www.psolera.com/asps/detalle.asp?grupo20%&nombrefam=Miscellaneous%20Products&idioma=i

Re: 20a uttag
http://www.psolera.com/asps/detalle.asp?grupo20%&nombrefam=Miscellaneous%20Products&idioma=i

Det finns ett 25A flatstiftsdon för en-fas från Norwesco för spisar tex.
Men det viktiga vid dimensionering av kabel är längd(kabel)+belastning.
Man MÅSTE uppfylla utlösningsvillkoret.
///Fredrik

Site Timeline