Datorer och annat till ojordade uttag?

Hej,

Är på gång att flytta in till en lägenhet där jag upptäckt att det bara
finns ojordade uttag (de gamla säkerhetskontakterna). Jag har förstås en
massa utrustning jag kommer koppla in; dator, stereo samt en hel del
elektronisk hårdvarumusikutrustning. Vid min arbetsplats använder jag
just nu ungefär 15 uttag (på förgreningar).

Vad göra? Är det bara att koppla in och köra? All utrustning kommer jag
dessutom koppla till samma jack, om det har någon betydelse. Har tittat
bakåt i trådarna om jordning utan att bli mycket klokare.

Finns risk för skadlig strålning? Kan jag få störningar i utrustningen
(tänker då främst på musikutrustningen)? Kan detta innebära risker för
musikutrustningen (värde 40'000+)?

Tacksam för svar
/Carl-Jonas

Re: Datorer och annat till ojordade uttag?
Om det är en bostadsrätt, inga problem, anlita en elektriker som drar in
skyddsjord till de uttag som du vill ha det till. En hyreslägenhet så be
värden om att han fixar det, gör han inte det så kan du kolla om det är ok
att du fixar det själv med hjälp av en elektriker. Utrustning som är
tillverkad för att kopplas till skyddsjord ska kopplas till skyddsjord. Så
länge ingen oföutsett inträffar så är det värsta som kan inträffa sämre
kvalite på skärmar och tv. Får du en fasförskjutning eller får ut ström i
utsatt del så kan utrustning gå sönder. Fixa skyddsjord, det är det värt.

Re: Datorer och annat till ojordade uttag?

Har för mig att det står att alla elinstallationer är bostadsrättsföreningens
ansvar, precis som det är deras ansvar för badrum och vatteninstallationer. Så
det är kanske på sin plats att fråga styrelsen om lov att göra jobbet innan.
De kanske har planer på att göra nått åt elen inom en snar framtid och då är
det ju onödigt att betala det själv.

/Johan

Site Timeline