Trefas -> enfas

Hej alla
jag har kastat ut min gamla tvättmaskin och köpt en "tvättpelare"
(tvättmaskin och torktumlare). Problemet är att eluttaget i tvättstugan är
fyrpoligt (trefas?) och dom nya maskinerna har vanliga 230 volts jordade
stickproppar. Kan man (får man) byta vägguttaget till ett vanligt dubbelt
jordat. Isåfall hur kopplar man?
Tacksam för goda råd.
/Roger

Re: Trefas -> enfas

Du får inte men en elektriker fixar det lätt och det blir inte speciellt
dyrt.

Re: Trefas -> enfas
says...
Det går. Men har du inte nödvändiga kunskaper skall du avstå!!!!!.
Kopplar du fel kan någon dö, ex dina barn.

Du använder en av faserna och nollan så blir det 220V.

Glöm inte jorden. ----På rätt ställe!!!!!!!!!!!

Re: Trefas -> enfas

är
dubbelt
Har jag helt fel när jag vill kalla "jorden" för "skyddsjorden"?

Re: Trefas -> enfas

tvättstugan
jordade

nollan Är samma sak som jord.
Det vi kallar jord är just skyddsjord.

Re: Trefas -> enfas

Använd elektriker, speciellt nu när du bara
har 4-ledad 3-fas utan skyddsjord.

- tänk på att om du 'skyddsjordar' via nollan så blir
utrustningen strömförande i chassiet om 'nollan' av
någon orsak inte skulle fungera - inte bra alls i våtutrymmen...
Dessutom kan spänningen höjas i 'nollan' åtskilliga volt över
andra  jorduttag i närheten vid stor last pga. resistansen
i jordledaren - det är sådant som får metallspunna slagar
att blixtra mot tex. diskbänkar och badkar mm.

Praktiskt sett så kan dom flesta lite tekniskt kunniga
fixa det här, men juridiskt är du på mycket, mycket
skakig mark om du gör det själv.

tex. försäkringar gäller inte vid olycka och brand, vållande
till annans skada/död om det sker elolycka - det är ju inte bara
elektrikens lön för jobbet/tiden man betalar för, man betalar också
för att elektrikern tar på sig en risk och ansvar för installationen.

---

Med andra ord är det ett juridisk hinder att fixa det själv
- inte tekniskt.

/TE

Re: Trefas -> enfas

Nu skriver du fel!!!

Ett fyrledarsystem innehåller dom tre faserna och skyddsjord
men ingen nolla!

Re: Trefas -> enfas
On Sat, 21 Feb 2004 14:27:36 +0100, "Daniel Jönsson"

Nej inte.  Dock en vanlig missuppfattning.

Re: Trefas -> enfas

Eftersom det bara är ett fyrledarsystem fram till det gammla uttaget
så innehåller den bara dom tre faserna plus skyddsjord, alltså
ingen nolla. för att kunna koppla in dom nya en-fasarna så måste
man dra fram nolledningen, det får bara en elinstallatör göra.

Sedan så skulle jag rekomendera att du låter elektrikern sätta
upp två stycken envägs-uttag, en fas på varje uttag och ett
uttag till varje maskin, för att man inte ska riskera att
överbelasta ena säkringen om man kör båda maskinerna sammtidigt.

Sammanfattning: DU får INTE göra det själv UTAN du måste
låta en *lektriker* göra jobbet.

Re: Trefas -> enfas

är
dubbelt

Jamen Demmpa,
jag har alltså fem snören i väggen, gulgrön, blå, brun, vit och svart. Efter
lite påläsning har jag fattat att blå är nollan. Jag borde alltså kunna
använda två av faserna plus nolla plus skyddsjord för att fixa problemet.
Nu snackar vi teori, för jag kommer definitivt att anlita ett proffs för
detta.
Tack för engagemanget :-)
/roger

Re: Trefas -> enfas

tvättstugan
jordade
Efter

Alltså är det ett vanligt 3-fas system, med 3-faser + nolla+jord.
Rekomenderar dig att anlita kunnig elektriker.

Re: Trefas -> enfas

Dock är lagstiftningen väldigt tandlös på området, så om man
kopplar själv och gör RÄTT så kan man i princip inte bli straffad.

Gör man fel däremot ligger man illa till.

Jag håller dock med om att man bör låta en fackman göra jobbet,
om inte annat för att man då överlåter ansvaret på någon annan.

Site Timeline