Grundig 32"

Jag har en Grundig 32" (ST 84-796/TOP/LOG) som nyligen lagt av. Bilden
är väldigt suddig i kanterna och hela bilden är gröndimmig. På högra
sidan av bilden syns också en svart fläck, och vita ränder täcker hela
bilden. Är det bildröret som lagt av eller kan det vara något annat.

Re: Grundig 32"
Det är kortslutning mellan Grön katod och Heater. Det kan gå att fixa
genom att koppla en 47mikro/250V:s lyt mellan jord och en av de hela
och sedan snabbt flytta över till den gröna. Du "suger upp" spänning
från den hela och urladdar över den gröna. Du måste använda testpinnar
så du inte får en stöt. Det blixtrar till vid urladnningen, sen är
förhoppningsvis kortisen borta!!
Du kan läsa mer om detta på:
http://www.freewebz.com/jan-olof/index.html
under
/Felsökning i TV-apparater/kap 5.8

janne

Re: Grundig 32"
...låter intressant. Skulle bara behöva ett kopplingschema över
pinkonfigurationen på mitt bildrör. Någon som vet var jag kan få tag
på det? Undrar också hur jag skall komma åt pinnarna på bildröret med
krokodilklämmor på ett bra sätt när bildrörskortet är monterat? För
det skall vel vara monterat vid utförandet. Det stod i PDF-dokumentet
att man skulle använda en isolerad transformator, men går det att ha
tv:n kopplad till ett vanligt uttag också? Hur länge skall jag ladda
kondingen före jag flyttar över den?

Site Timeline