PLC

No nie za bardzo bo wyciągając przekaźnik pozbawia sterownik możliwości wysterowania konkretnego obwodu co jest awarią i nic się nie stanie, tak samo odkręcanie poszczególnych przewodów od PLC powoduje awarię dźwigu a po wyjęciu całego shielda z Arduino nie wiem jak program to potraktuje ale chyba raczej jako brak sygnału sterującego, ponieważ teoretycznie nie ma kontroli obecności shielda w płytce bazowej i w zależności co by było podpięte do shielda i jak napisany byłby program to hmm... Jednak mimo wszystko jeśli ktoś się uprze i postanowi zrobić sterownik do dźwigu na bazie Arduino i napisze do niego program w którym przewidzi również sytuacje z kilku praw Muphiego to rynek zbytu ma nieograniczony bo nikt nie zrobi tego taniej. A tak swoją drogą to napisanie programu do sterowania dźwigiem, następnie proces testowania i sprawdzania poprawności każdego algorymu, licznika itp. a następnie zapewnienie wieloletniej bezawaryjnej pracy dźwigu to nie jest prosta sprawa, ponieważ na chwilę obecną oprócz sterowników własnych dużych firm takich jak Kone , Shindler, Otis itp. na rynku dostępnych jest może kilkanaście typów sterowań opartych na systemach embedded i procesorach PIC, kilka na PLC i dopiero wchodzące na rynek kilka z ARM. Tak dla wprawy możesz spróbować napisać algorytm obsługujący wspólne wezwanie dla dwóch dźwigów w grupie ze zbiorczością w górę i w dół pod kątem najmniejszego zużycia prądu przez silniki oraz optymalizacji czasu oczekiwania na przystanku przez pasażerów (czyli tak długo dopóki nie pójdą po schodach bo będzie szybciej -:)) ) .

Reply to
irabil

No co Ty, kupuję kartę wejściową do termopar czy PT-k i konfiguruję jaki tam czujnik mam. Dostaję wynik w stopniach C, wartościach RAW czy jak tam sobie życzę, ze skalowaniem i kalibracją. Mnie nawet nie chce się tego konfigurować czasami, podłączam i czytam w jednostkach 0.1C, dosłownie nic nie robię poza podłączeniem a i tak wychodzi wystarczająco dokładnie.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

Ta mi się przypomniało, jak w arduino zrobisz kompensację przewodów, standardową w PLC?

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

Hmm... rozumiem, że zastanawiasz się nad optymalizacją trasy dla 2 lub więcej wind :)

Polegniesz w takim razie na przepisach :(

A czegoś się nie da? Widziałem pomiar długości światłowodu zrobiony na PLC i nie, nie było tam osobnego układu pomiarowego, tylko karty we/wy i plc!

Wiesz, 30 lat, sorki :)

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

Zasady te same, jakie znaczenie ma ilość pięter?

Jakoś nie mogę sobie wyobrazić, że oparli bezpieczeństwo windy o jakieś tam drabinki w PLC. Nawet w prostych maszynach za takie funkcje odpowiadają dedykowane układy (TwinSafe, Pilz, Preventa, cokolwiek) niezwiązane z programem głównym. Kurcze, może windy nie mają wymagań o jakie je podejrzewam. Może jest też tak, że sterowanie może być podłe, bo i tak osobny układ z hamulcami nadzoruje bezpieczeństwo? Cholera, nie znam się, zaczynam gdybać :(

Jak ktokolwiek ogarnie 5k linii, to stawiam zgrzewkę :)

Bardzo szalony.

Tak mnie wzięło na zastanawianie się. Skoro windy robią na PLC i nie przejmują się safety, to jak to się ma w przypadku sterowników świateł drogowych? Też mają to w d... czy tam już odpowiednie certyfikacje są wymagane? Koś wie?

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

Trzeba było sie zdecydować, zobaczyłbyć co to niezawodny i działajacy telefon.

Może tak, może nie.

Reply to
jacek pozniak

Zapomniałeś dać taki znaczek: ";)"

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

Nie, to nie była wypowiedź z przekąsem.

jp

Reply to
jacek pozniak

Sam kiedy sobie kupiłem iphone 4s (z pewną nieśmiałością), potem cała rodzinę wyposażyłem (w nowsze modele). Teraz, jak bede zmieniał (mam najstarszy model, acz cały czas FaceTime chodzi z najnowszymi modelami) to również kupię jabłko. No chyba, że coś spiepszą, po całości.

jp

Reply to
jacek pozniak

Wiesz, moja Pani używa 5S, a teraz dostała nowszy. Cały kłopot w tym, że nie potrafimy przenieść kontaktów z jednego do drugiego bez udziału chmury. W zasadzie nikt nie potrafi przenieść...serwis jabłka też. Przedziwne.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

No, jeszcze tego nnie przerabiałem; 4s to mój pierwszy telefon Appla.

Niebawem (mam nadzieję że X nieco stanieje bo na niego się czaję) będę kupował nowe japko i pewnie zderzę się z problemem. Ale nie jest dla mnie problemem skorzystanie w chmury, i tak nie wiemy co nasze (nie tylko japka) telefony tam przesyłają. Ja jestem z mojego telefonu bardzo zadowolony. Raczej nie zmienię go na jakiegoś Androida (mimo że jestem Linux Fan), po prostu japko działa i spełnia wszystkie moje wymagania w temacie telefonii i innych komunikacyjnych tematów.

jp

Reply to
jacek pozniak

W dniu 19.02.2018 o 22:00, Irek.N. pisze:

No tak, hamulce to bezpieczeństwo i pewnie da się zrobić przekaźnikami bezpieczeństwa, ale dochodzi kwestia ruszenia windy np przy otwartych drzwiach. Też przez Preventę/Pilz? Dochodzi wymuszone zwalnianie i zatrzymywanie na końcach zakresu jazdy. Też pewnie powinno być w trybie safe. A cała reszta już PLC, najwyżej nie ruszy z miejsca albo pojedzie na niewłaściwe piętro. Tak bym sobie to wyobrażał jako laik w dziedzinie wind.

Pewnie po prostu musi być spełniony odpowiedni poziom SIL.

Reply to
Mario

W dniu 18.02.2018 o 21:08, Janusz pisze:

słyszałem bardzo wiele o wirusach. tekstowych, które _uruchamiaja makro_ i przepełnionych buforach które..... no właśnie? Ja Ci mówie o programie, który zrozumie nazwy towaru i usług, ilości, adresy, ceny a Ty mi piszesz że w nazwę towaru 32znaki wstawisz wirusa widowsowego i....? I system o którym ja piszę pokaże Ci srodkowy palec. ale ja już jaśniej tego nie wytłumaczę. wybacz

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 2018-02-19 o 22:00, Irek.N. pisze:

Są PLC Safety np: GuardPLC 1600 Safety Controllers które są redundantne i mogą odpowiadać za czyjeś życie.

Tam także są wymagane sterowniki PLC certyfikowane z redundantymi wyjściami. Każda lampa czy to na żarówkach czy LED jest cały czas kontrolowana przez co uszkodzenie jednej lampy powoduje przejście w tryb awaryjny. Kiedy to migają żółte światła lub wręcz całość jest gaszona jeśli zostanie wykryte załączenie któregoś obwodu na stałe.

Reply to
jacek

W dniu 20.02.2018 o 00:00, ToMasz pisze:

Nie wytłumaczysz, bo cały czas udajesz, ze masz do czynienia z komputerem i systemem realizującym tylko jedną usługę. A tych usług potrzebujesz zazwyczaj dużo. I robi ci się z tego pełnowartościowy system operacyjny. Zobacz ilu ludzi jest zaangażowanych w rozwój jądra linuksa czy BSD. A do tego teamy zajmujące sie http, mail, standardowymi protokołami i jakimiś specyficznymi BT, XBee, czy dziesiątkami innych. I wszyscy od lat wiedzą o zagrożeniach wynikających z przepełnienia bufora. A ty sądzisz ze firma zajmująca się transportem najmie kilku programistów i zrobi coś bezpiecznego. To właśnie oni zapewne nie zabezpieczą swojego produktu przed przepełnienia bufora czy błędną obsługą jakiejś błędnej ramki, czy niedozwolonego znaku, czy SQL injection.

Reply to
Mario

Am 16.02.2018 um 13:59 schrieb J.F.:

Koleżanka dorabiała na studiach w firmie Otis. Programowała sterowanie windą na procesorze... jednobitowym ;-). Działało!

A jeżeli chodzi o PLC, to mamy coś takiego w pracy, oparte o Raspberry PI. Wcześniej biegało toto na Atmega 8 i Atmega348, potem na STM32F4. Do Raspberry mamy różne międzymordzia, np wyprowadzone porty WE/WY,

32xUART i różne takie. Też ekspandery na SPI, I2C i bitbang na rejestrach przesuwnych. Używamy do wszelakich urządzeń, które budujemy.

Waldek

Reply to
Waldemar

4 kanałowy jakieś... 110Eur?