Naprawa starego megafonu

Witam! Z dawnych czasów posiadam przenośny megafon - tzw. "tubę", która ma już chyba ze 25 lat - tego typu modele produkowane były w czasach PRL-u, chyba podobnych (albo może takich samych?) używała milicja. Urządzenie oryginalnie zasilane było 4 bateriami 3-woltowymi, których już dawno się nie produkuje, więc przerobiłem je na zasilanie z 3 baterii płaskich. Używałem je przy okazji różnych imprez plenerowych i służyło dzielnie, aż do niedawna, kiedy padł w nim głośnik. Cała elektronika działa, podaje sygnał na wyjście (sprawdziłem podłączając równolegle słuchawki), tylko głośnik milczy. Pasowałoby mi wymienić tylko ten głośnik, a nie zaopatrzyć się w całkowicie nową "tubę", gdyż zrobiłem w niej jedną bardzo przydatną w moich zastosowaniach przeróbkę - wmontowałem gniazdko mini-jack umożliwiające podłączenie zewnętrznego mikrofonu, i drugie gniazdko pozwalające na zdalne włączanie zasilania urządzenia. Dzięki temu mogłem je np. zamontować na bagażniku roweru głośnikiem do tyłu i używać w czasie jazdy trzymając w ręce tylko mikrofon.

Moje pytanie do Was jest zatem takie: czy ktoś byłby w stanie pomóc mi w zdobyciu takiego głośnika - wskazac odpowiednie "namiary"? A może ktoś gdzieś ma takie stare, nieużywane już urządzenie, z którego możnaby wyjąć głośnik, i gotów byłby je odstąpić - najchętniej za darmo lub za jakąś symboliczną kwotę?

Trochę informacji, żebyśmy wiedzieli o czym mówimy. Niestety, nigdzie wewnątrz urządzenia nie znalazłem żadnych danych znamionowych zastosowanego głośnika. Znajduje się tam jedynie tabliczka ze znakiem firmowym Tonsilu, oznaczeniem "TE 2/15" i numerem seryjnym - nalezy chyba rozumiec, że to TE 2/15 to jest typ całego urządzenia, natomiast co do typu głośnika nic nie wiem. Urządzenie wygląda tak jak na tych zdjęciach:

Są tam dwa zdjęcia urządzenia w całości (widać doczepione płaskie baterie które go zasilają ;)) oraz dwa zbliżenia samej wkładki głośnikowej, po rozkręceniu tuby (widok od przodu i od tyłu). Zdjęcia robione telefonem więc jakość niestety nie nadzwyczajna... Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc!

Reply to
Jarosław Rafa

też kiedyś naprawiałem membranę takiego głośnika tubowego...produkował je Tonsil...w tej mojej membranie były uszkodzone przewody doprowadzające prąd do cewki...podlutowalem takie od innego głośnika...membrana da się stosunkowo latwo wyjąć, zwracaj uwagę by się opilki nie dostały w szczelinę magnesowa...sama tuba jest dosyć ciężka, bo ma 2 transformatory ale konstrukcja bardzo prosta

Reply to
dziad_ek

dziad snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

No wiec niestety u mnie nie da sie w ten sposob membrany naprawic... te przewody wygladaja ok, chyba cewka jest spalona... :-( Chetnie wymienilbym cala membrane - moze ktos wie skad mozna taka wziac? Srednica calej membrany jest 40 mm, cewki 25 mm.

Reply to
Jarosław Rafa

te głośniki tubowe swojego czasu były dość powszechnie uzywane na dworcach kolejowych,szczególnie w małych miejscowosciach...i pewnie są tam jeszcze do dziś... moc 5watów...szukaj kontaktów z łącznościowcami na kolei

Reply to
dziad_ek