Zestaw kilku wentylatorów

Witam

Nie wiem, czy to odpowiednia grupa, ale nic lepszego chyba nie pasuje.

Mam dysk HDD w obudowie, ktory chodzi 24/7 i niestety, ale dosc mocno sie grzeje przy obciaazeniu. Obecnie zrobilem prowizorke w postaci wiatraka 12V ktory jest ustawiony przzy samej obudowie (wieje w jeden z otworow wentylacyjnych w obudowie). Rozwiązanie się sprawdza dość dobrze, ale potrzebowalbym czegos na stałe, co nie naraża pocięcią sobie rąk, jak się przypadkiem włoży palce w wentylator.

Znalalem cos takiego

i wydaje sie ciekawym rozwiazaniem, zwlaszcza jesli moznaby dokladac kolejne wiatraki. Myslalem o podwieszeniu takiego zestawu nad dyskiem i pozostala elektronika. Niesety, ale nie wiem, jaka mialoby to wydajnosc. Nie jestem w stanie znalezc nic podobnego w PL. Moze da sie znalezc same te laczniki, ale nie mam pojecia, jak takie cos sie nazywa. Wyglad i glosnosc takiego zestawu, jest drugorzedna sprawa.

Czy jest mozliwosc ssterowaania takim wentylatorem z poziomu konsoli linuksowej? Byloby super, gdyby sie dalo sterowac predkosc, ale jak da sie tylko wlaczac i wylaczac wentylatory, to tez by bylo ok. Testowo, probowalem wylaczac zasilanie usb w podstawce pod laptopa, ale u mnie nie dziala to, wiec sie zastanawiam, czy w przypadku takiego wentylatora na USB, tez by dzialalo.

Moze jest jakis PWM (tak to sie chyba nazywa), co daloby sie kontrolowac przez USB?

Reply to
Pawel

Dnia Wed, 17 Nov 2021 05:03:45 +0100, Pawel napisał(a):

  1. Co to za obudowa i co to za dysk.
  2. "Mocno grzeje" to rozbić o kant d.... Proszę podać temperaturę, choćby tą ze SMART. Pewnie się okaże że temp. nie jest za wysoka.
  3. Nie słyszałem o płycie która steruje wentylatorami z poziomu OS-a. Moje umiały tylko z poziomu BIOS-u i to tylko na gnieździe went. procesora.
  4. W każdej obudowie należy przemyśleć system obiegu powietrza. Może się okazać że wystarczy przenieść dysk gdzie indziej.
Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 17.11.2021 o 05:03, Pawel pisze:

Nie prościej wymienić dysk?

Są różne rozwiązania:

LordBluzg®

Dnia Wed, 17 Nov 2021 09:00:08 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

Wiele płyt głównych ma więcej, niż jedno gniazdo wentylatora i można nimi sterować z poziomu OS-a. A przynajmniej Windowsa. Nawet w aktualnym laptopie mogę sterować obydwoma wentylatorami.

Albo okazuje się, że ktoś tak zamontował wentylatory, że walczą ze sobą. Widywałem już takie kwiatki.

Reply to
Adam

Obudowa USB na dysk 3.5" HDD: WD Red Pro, 7200 obrotow

Dysk siedzi w malym pomieszczeniu bez dostepu swiezego powietrza (na polce z elektronika (router, hdd itp) jest teraz nieco ponad 25 stopni, a latem, pewnie bedzie dobijac do 30, jesli nie wiecej), nie liczac drzwi, ktore na ogol sa zaamkniete. PRzy zamknietych drzwiach i przy obciazeniu, rozgrzal sie do 56 stopni (65 jest maksymalna temp wg producenta), potem otworzylem drzwi, zeby go troche ochlodzic i na tej temp sie zatrzymal. Teraz, przy zamknietych drzwiach i z wlaczonym wentylatorem, rozgrzal sie do 43 stopni w idle-u. Bez wentylatora, temp podcchodzila chyba do

50 stopni Przy obciazeniu, z wlaczoym wiaatrakiem i przy otwartych drzwiach, rozgrzal sie do 46 maks.

Znalazlem jakis raport google na temat zywotnosci dyskow w odniesieniu do temp. Wg nich, idealem jest temp 30-40, a do 50 jest to temp do zaakceptowania.

Znalazlem cos takiego

- driver pod linuksa Drivery pod windowsa zapewnia producent

- tutaj pokazane, co trzeba kupic, zeby dzialalo pozaa obudowa komputera. Tylko gosciu pisze tam o problemach i nie jestem pewien, co mu tam nie dziala. Z tego co zrozumialem, ten sprzet moze takze pelnic role huba USB, co dla mnie jest sprawa drugorzedna. Wazne, zeby dalo sie sterowac predkoscia wentylatorow i dzialaly czujniki temp. Fajnie, jakby LEDy tez dzialaly, to mozna by sobie kiedys zobic podswietlenie, zeby np moc sobie zdalnie kamerka podejrzec, w razie jakis problemow.

No i tutaj, najwyrazniej zle sie wyrazilem. Jak wspomnialem wczesniej, mowa o obudowie USB do HDD 3.5". Ten dysk podlaczony jest do NUC-a, ktory dodatkowo grzeje, zwlaszcza jak robi backup.

Reply to
Pawel

W dniu 17.11.2021 o 10:59, LordBluzg® pisze:

Nie, bo dopiero co go kupilem.

Fajna sprawa. Jak nie wypali z tym corsair commander pro, to się zastanowię nad tym, tyle ze to mierzy temp otoczenia i nie ma informacji na temat temp samego dysku.

Reply to
Pawel

Dnia Wed, 17 Nov 2021 19:15:48 +0100, Pawel napisał(a):

No właśnie, 50 jest do zaakceptowania i niewiele do tego brakuje. Nie napisałeś czy twoja obudowa jest pozioma czy pionowa, czy plastykowa czy metalowa, czy masz miejsce wewnątrz na obieg powietrza czy nie. Nie komplikuj sprawy ponad miarę:

  1. Wywal obudowę, używaj gołego dysku. Jemu to nie szkodzi. No chyba że estetyka ci nie pasuje :)
  2. Jeśli plastykowa, wymień na metalową.
  3. Jeśli pozioma, ustaw ją pionowo (lepsza konwekcja) i oddal od źródeł ciepła na ile to możliwe.
  4. Jeśli masz wewnątrz obudowy miejsce na przepływ powietrza, wykroj dziury na wlot i wylot a na wlocie umieść mały wiatraczek. Po jaką cholerę szukać rozwiązań z regulacją obrotów?
  5. Z twojej informacji wnioskuję że ten dysk ma tam stać praktycznie "na zawsze" i nie będzie ruszany. W takim razie dlaczego go nie włożyć do obudowy jakiegoś kompa który też zapewne jest gdzieś w pobliżu?
Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 17.11.2021 o 19:23, Pawel pisze:

Przecież tam termometr jest na kabelku. Przypinasz go trytytką do dysku i po zawodach.

Reply to
LordBluzg®

W dniu 17.11.2021 o 20:46, LordBluzg® pisze:

Ale ten czujnik stykalby sie tylko minimalna czescia czujnika z dyskiem, wiec obstawiam, ze bardziej by mierzyl temp otoczenia, a nie dysku, ale specem nie jestem.

Reply to
Pawel

W dniu 18.11.2021 o 01:07, Pawel pisze:

Wamać, metalowy czujnik? Możesz klejem zabazgrać i odciąć od otoczenia... to ustawiasz -5C niżej i zamiast 50C masz 45C a traktujesz jak 50C. Jprdl jaki nieogar :/

Reply to
LordBluzg®

Dnia Thu, 18 Nov 2021 01:07:05 +0100, Pawel napisał(a):

Przyczepiasz do najcieplejszego miejsca na dysku, a od zewnątrz izolujesz. Choćby kilkoma wastwami taśmy izolacujnej, jeśli nie masz cienkiej pianki. Tylko izolacja malutka, na sam przetwornik, aby niepotrzebnie nie izolować też połowy dysku ;)

Reply to
Adam

W dniu 18.11.2021 o 01:07, Pawel pisze:

NMSP... to dotknij kiedyś czajnika, jak się woda gotuje według Twojej teorii, nie powinieneś osiągnąć wyższej temperatury na palcu jak

23C/średnio w kuchni :> Możesz to wypróbować, skoro nie jesteś specem.

Po próbie też nie będziesz specem ale nabierzesz doświadczenia :)

Reply to
LordBluzg®

W dniu 17.11.2021 o 19:15, Pawel pisze:

Widzieliscie moze gdzies to

PL? Przejrzaalem wszystkie znane mi internetowe sklepy z elektronika i nie moglem tego znalezc.

Reply to
Pawel

Kup już tych wentylatorów za więcej niż dysk warty i wstydu oszczędź ;-)

Reply to
Mateusz Bogusz

Skoro istnieją obudowy USB HDD 3,5'' z wbudowanym wentylatorem, to może kupić taką właśnie, lub/i położyć na wentylowanej tacy w rodzaju podstawek pod laptopa.

Reply to
ąćęłńóśźż

W dniu 19.11.2021 o 11:19, ąćęłńóśźż pisze:

Szczerze mówiąc, obudów z wiatrakiem, to nie widziałem, chyba że masz na mysli obudowy typu NAS z miejscem na kilka dysków, to wtedy widziałem takie. Rozważałem kupno takiej obudowy typu NAS, ale one są za duże(i za drogie) jak na ilość miejsca, jakim dysponuje na półce.

Co do podstawek chłodzących pod laptopa, to był pierwszy pomysł na jaki wpadłem. Ten pomysł ma jeden minus. Nie byłem w stanie wyłączyć wiatraka z poziomu systemu, odcinając zasilanie na USB. Sprawdzałem to na podstawce, jakiej obecnie używam. Niby system raportuje, że zasilanie odcięte, a wiatraki się nadal kręcą. Nie znam specyfikacji USB, więc nie wiem, czy system rozpoznaje urządzenie które tylko pobiera prąd z USB za urządzenie.

Zależy mi na możliwości wyłączenia zasilania wiatraków, bo przez większość czasu taki dysk byłby w stanie uśpienia (temp pewnie bylaby niewiele wyższa od temperatury otoczenia), a jakby byl potrzebny, to pewnie by chodzil ze 24-48h non stop i wtedy trzeba by go chlodzic.

Do tego trzeba by zainwestować w listwę zarządzającą, co jest bardzo drogim rozwiązaniem, ewentualnie gniazdko zarządzalne na Wifi (nie widzialem pojedynczego gniazdka, ktorym mozna sterowac po ethernecie, lub USB). Nie jestem zwolennikiem technologii bezprzewodowej, jeśli jest możliwość użycia kabla. Po prostu jest to rozwiązanie znacznie stabilniejsze.

Reply to
Pawel

W dniu 19.11.2021 o 02:15, Pawel pisze:

Znalazlem cos takiego

Czy mozecie mi powiedziec, czy to jest to samo co na amazonie? Z wygladu wyglada na to samo, ale moze w srodku sie czyms rozni? Kolejnosc kabli pozamieniana, jakis konwerter w srodku. Sam nie wiem. Te wtyczki nie sa duze, wiec nie wiem, czy zmiescilaby sie tam jakas dodatkowa elektronika.

Reply to
Pawel

sobota, 20 listopada 2021 o 01:01:05 UTC+1 Pawel napisał(a):

To samo, ta sama kolejność kabli (a jakby nie, to i tak łatwo zamienić). Nawet pewnie ta sama długość, ten na botland nie wygląda na 30cm, chyba że to "zdjęcie ilustracyjne". Za te 9$ z amazona to bym Ci taki kabelek sam zrobił ;>

Ale 6zł można zapłacić (pewnie wysyłka drożej).

Reply to
Dawid Rutkowski

W dniu 2021-11-19 o 21:39, Pawel pisze:

domu obudowę na jeden HD z wentylatorem. Ale brak na niej nazwy producenta.

Jak ma być tanio to zamiast obudowy kumulującej temperaturę zostaw goły dysk w przewiewnym miejscu. A podepnij przelotką USB3-SATA. Tylko pamiętaj że dla dysków 3,5 cala przelotka musi mieć zasilanie.

Pozdrawiam

Reply to
RadoslawF

W dniu 20.11.2021 o 23:52, RadoslawF pisze:

Ale to jest obudowa na dwa dyski.

A moglbys zerknac na jakies oznaczenia tej obudowy? Jakis model, albo moze SMART cos wiecej pokazuje. Ewentualnie podrzucic zdjecie na maila. Moze wyszukiwanie po zdjeciu by cos wskazalo. A jak duze dyski obsluguje ta obudowa? Z tego co wiem, zwykle obudowy USB maja limit wielkosci dyskow(Mam jedna, ktora obsluguje max 4TB), a te drozsze, ktore obsluguja jakas tam funkcje, to wtedy obsluguja wszystkie wielkosci dyskow.

Najprawdopodbniej na tym sie skonczy, bo skoro zimą temp jest tak wysoka, to latem pewnie bedzie duzo wyzsza.

Reply to
Pawel