Vintervärme i sommarhus

Hej!

Har en sommarstuga på en ö utanför staan (Skellefteå). Vi brukar köra lite värme på vintern. Ställer ner termostaten till lägsta möjliga vilket brukar ge +3 grader.

Men med stigande elpriser så börjar elräkningen för detta bli lite stor tycker jag.

Jag behöver nog egentligen inte hålla frostfritt. Det finns sommarvatten, men jag kan tömma armaturerna. Ledningarna är plast.

Efter vad jag förstår så är det mera fråga om att hålla ner fuktigheten än att hålla varmt. "Torr kyla" skulle alltså inte skada stugan under vintern.

Men hur åstadkommer man detta bäst?

Idé: I ställer för termosttatstyrd elvärme så kör man ett konstant antal (x) watt vilket kommer att hålla innetemperaturen y grader högre än utetemperaturen, och inneluften blir då torrare än uteluften.

Annan idé: man skaffar en avfuktare och kör denna under vintermånaderna. Men funkar detta? Såvitt jag vet fungerar avfuktare genom att man har ett litet kylagreggat i avfuktaren och luftens fuktighet kondenserar på en kall yta. Men om avfuktaren står i ett mycket kallt hus, fungerar den då?

Tredje idé: Någon?

Tpf

Johan Stäck Skellefteå

Reply to
Johan Stäck

A man of humble origin Johan Stäck wrote in news: snipped-for-privacy@individual.net:

Räcker det inte med att elda ut fukten innan minusgraderna slår till?

--
(¯`·._.·Detta är en svensk signatur·._.·´¯)
Reply to