Videokamera for Dummies (mig)

Videokamera for Dummies

Kan man spela in VHS-C på en vanlig VHS-spelare med hjälp av så'na
standard-adaptrar?

Om man inte kommer att använda sin videokamera speciellt mycket (troligen
4tim/år) och nöjer sig med "hemkvalitét" vilket videosystem ger då mest för
pengarna?

Är det svårt /praktiskt att redigera digitalvideo på datorn?

Kan du rekommendera någon bra budget-videokamera som har hyfsad automatik
och kan användas som en "video-instamatic"?

Även bra länkar för hem-videoteknik, tester m.m. uppskattas.

Morgan O.

Re: Videokamera for Dummies (mig)
för

Ska Du bara ha den några timmar per år rekommenderar jag att hyra en kamera
i stället.
Lite bökigare men betydligt billigare.

/Peter

SV: Videokamera for Dummies (mig)

diskussionsgruppsmeddelandet:3f587e16$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...
(troligen
automatik
kamera

Har inte tänkt på det!

...men för att de där 5 timmarna ska bli tagna, så krävs nog att den är med
minst 100 timmar. I realiteten är nog ägandet ett villkor faktiskt.
Dvs att äga är viktigare än själva kvalitén t.o.m.

Morgan O.

SV: Videokamera for Dummies (mig)

diskussionsgruppsmeddelandet: snipped-for-privacy@news.wineasy.se...
jag
och

Fast det kan ju vara intressant att veta ungefär vilka villkor som gäller
vid hyrning. Kul om du berättar ungefär.

Morgan O.

Re: Videokamera for Dummies (mig)

Hej Morgan

Självklart kan du det, VHS-C är inte ett annat system -bara en annan storlek
på kasetten.

för

Även om du filmar aldrig så lite tycker jag att du ska skaffa en DV kamera.-
Jag vet att dom är dyrare än VHS-C
och Hi-8 men det är det bästa hemvideosystemet just nu. Om 10 år  kommer du
antagligen att vara ledsen över att
du snålade på kvalitén idag.

Nej ! -Det är otroligt enkelt att göra redigerade filmer. Det finns ett
flertal billiga redigeringsprogram som klarar av
allt som en hemmafilmare behöver och mer därtill. T.ex. Pinnacle Studio DV8.
Har du väl börjat redigera kommer du att vilja göra mer och mer avancerade
saker och det här programmet klarar väldigt mycket.

Leta efter en begagnad SONY. En kompis som hyr ut kameror hävdar att de
håller bäst.
-En sak till ...Köp en liten kamera. Den bör gå ner i fickan, annars kommer
du att kommer du att sakna den
vid en massa tillfällen eftersom "den var lite klumpig att ta med".

Lyck till !

Johan M

SV: Videokamera for Dummies (mig)

diskussionsgruppsmeddelandet:3P06b.27155$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...
storlek
(troligen
kamera.-
du
DV8.
automatik
kommer

Sonys mest prisvärda kameror verkar vara Digital8'or.

Är Digital8 lika bra /lätt att t.ex. redigera ljudet på som mDV ?

Morgan O.

Re: Videokamera for Dummies (mig)
Tyvärr har jag ingen aning om ljudet går att separera från bilden på
Digital8.........  nån annan som vet kanske???

Mvh Johan M

Site Timeline