väggen vs grenkontakt

Hej
Jag har precis köpt en ny Bosch diskmaskin.
I bruksanvisningen står det att strömkontakten ska kopplas direkt till
uttaget i väggen och inte via en grenkontakt.

Är det någon som vet varför?
Är det farligt på något vis att koppla via en grenkontakt?

/Tilda

Re: väggen vs grenkontakt
On Mon, 18 Oct 2004 09:02:04 +0000, Tilda

Ju fler kontakter ju större risk för glapp.
Apparater som förbrukar stor ström bör inte
kopplas med onödigt många kontaktpunkter.
Det blir spänningsfall i varje kontaktpunkt.

Re: väggen vs grenkontakt

En grenkontakt används normalt för att grena ut strömmen till fler än en
förbrukare. Det kan hända att fin diskmaskin drar så mycket ström att
säkringen kan lösa ut om man belastar den med mer än diskmaskinen.

/Mats Karlsson

Re: väggen vs grenkontakt

Det vanliga med en grenkontakt är ju att den ligger på golvet. Med tanke på
att en diskmaskin nån gång under sitt liv läcker lite vatten så är en
grenkontakt på golvet  i det läget en stor risk.

Vet inte om det är den avgörande anledningen men säkert en bidragande
faktor.

mvh /Bus

Re: väggen vs grenkontakt

Ytterligare en anledning kan vara att grenkontakter inte alltid är specade
för 10A.
Upprullningsbara klarar ofta bara 10A om de är helt utrullade, annars blir
de överhettade.

/P

Re: väggen vs grenkontakt

Den sista är nog den viktigaste orsaken. Det behöver inte ens vara en
riktig kabelvinda. En längre skarvsladd som rullats ihop smälter
ganska snabbt eftersom strömvärdet sjunker kraftigt om man lägger
kablar i ett knippe eller i flera lager på varandra.

Dessutom kan ju uttaget vara säkrat med 16A. Då går det att koppla in
flera apparater med hög effekt, men med resultatet att en vanlig
grendosa för 10A överhettar.

/Clas-Henrik

Re: väggen vs grenkontakt

Hej Clas-Henrik
uppenbart har du inte läst in dig helt på ämnet du berör. Du ska få
lite bakläxa här:

Det är inte många skarvsladdar som klarar 10A då kabelarean är på tok
för liten för att klara en eventuellt max effekt som vid (10A / 230V
ger) max 2300W sedan skall säkringen i din elcentral lösa för att
skydda kabeln som ska ha (enligt norm på 10A) en minsta kabelarea av
1.5 mm2. Du skriver att uttaget kan vara uppsäkrat med en 16A säkring
javisst men då har någon klåpare gjort detta i total okunskap vad som
kan hända, det absolut vanligaste är just det sker kabelbränder till
följd. Detta är totalt förbjudet att göra, men det stora är att man
riskerar sig själv ev. familjemedlemmar och sin fastighet

 "Strömvärde" ?  "Sjunker" ?,

För det första om du använder utrustning som kräver t.ex 2300W då
måste man enligt norm använda en kabel area av 1,5 mm2 effekter över
detta krävs 2.5 mm2 vilket ger dig då möjlighet att teoretisk belasta
kabeln upp till 3680W med en 16A säkring. Ju högre effekt desto högre
kabel area. Varför då: Ju högre kabelarea desto mindre motstånd.

När du använder en skarvsladd med t.ex en area på 1,0 mm2 ( jag lovar
det är inte många skarvsladdar (tyvärr) som har 1,5 mm2 utan de brukar
pendla mellan 0,75-1,0) och belastar du den t.ex med 2000W så kommer
kabeln resistans (motstånd) göra att det blir så kallad "varmgång". Om
man då rullar ihop kabeln så ges inte samma möjlighet för kabeln att
kylas som om den ligger fritt. Så där har du rätt att den förmodligen
i ihoprullad hög skulle börja smälta.

Om man köper t.ex en kabelvinda av dyrare sort så är det oftast en
"säkring" som sitter i mitten av vindan, det många inte vet är att
detta är en "termosäkring" som just ska bryta en eventuell
"överhettning av kabeln"

Kabelns mostånd skulle man givetvis reglera genom att använda olika
typer av metaller och legeringar

Re: väggen vs grenkontakt

Hmmm bakläxa på dig själv du!!
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok20%16980.htm

Sett en sådan någon gång? Hur säkrar man den till 10 ampere då?

--

Mysko

Re: väggen vs grenkontakt
Helt rätt att dessa uttag finns med inbyggt Schuko-uttag, 250 V~/16 A.
Dom finns även helt fristående och skall alltid vara av denna blå färg
och uppmärkta 250 V~/16 A. Standard CEE17 dock passar då inte på de
fristående en "vanlig" stickkontakt.

 Men det jag ville nå fram med vad att det är kabelarean som är
grunden till tillverkarens hänvisning till att inte använda en
grenuttag med sladdställ. Om man ska göra ett påhopp på mina egna
inlägg kan man hänvisa till att man skulle kunna använda en
förgreningskontakt utan sladdställ
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok20%16980.htm

Det är inga problem att säkra den till 10A men då kan du inte belasta
mer än 2300W på faserna/fas.

Re: väggen vs grenkontakt

Förklara närmare om det där är du snäll.  Antingen fattar jag trögt
eller så menar du att en vanlig stickpropp inte passar i detta uttag?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok20%16980.htm

Jo jag fattade vad du menade, du var lite kaxig i tonen bara.

Ja va fasen jag var trött när jag skrev. Kan säkra den 6A åxå, eller
varför inte 250A?

--

Mysko

Re: väggen vs grenkontakt

C-H skrev *aldrig* att uttaget var *uppsäkrat* han skrev
"Dessutom kan ju uttaget vara säkrat med 16A.".

Om man har en elcentral med automatsäkringar
( http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok20%16724.htm )
så får man öka upp från 10A till 13A *om* uttagen som matas
av säkringen klarar minst 16A. Alltså får man mata en 1,5 mm2
ledning med 13A (2990W).

Hos mina föräldrar så finns det ett dubbelt en-fas-uttag på utsidan
av huset som är avsäkrat till just 16A och det är en elektriker som
har satt upp och kopplat in det uttaget. Mer eller mindre alla
vägguttag från bl.a. Eljo som säljs idag klarar 16A.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok74%83.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok90%14.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok63%73.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok20%16373.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok14%3652.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok14%3668.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok20%09687.htm

Re: väggen vs grenkontakt

Ja alla länkar visar att uttaget klarar 16A men det jag krigar om är
kabelarean och inget annat och varför tillverkaren för diskmaskinen
hänvisar så här.

Re: väggen vs grenkontakt

Man behöver *inte* byta kabeln ifrån 1,5 mm2 till 2,5 mm2
när man ökar upp säkringen från 10A till 13A.

Hos mina föräldrar så bytte (en elektriker) ut en 10A automatsäkring
till en 13A, denna säkring matade (via 1,5 mm2 ledning) en tidstyrd
brytare i köket (för att koppla in kaffebryggaren i) och ytterliggare
ett uttag. Anledningen till uppsäkringen var att mina föräldrar ofta
använder både en kaffebryggare och en vattenkokare sammtidigt via
dessa uttag, det hände ganska ofta att säkringen löste ut pga
hög belastning.

På mitt gammla jobb så säkrade en elfirma upp flera säkringar från
10A till 13A, det var på dom ställen där det står en ensamm
micro till varje uttag (säkring).

På ett annat ställe så säkrade ytterliggare en annan elfirma upp
från 10A till 13A på några uttag i fikarummet.

Alla dessa uppsäkringar är gjorda av olika elfirmor och den ledning
som matas av dom uppsäkrade säkringar är alla 1,5mm2.

Se SvenskStandard.

SS 424 14 24:
Tabell 1:
Samband mellan (porslins-)säkringens märkström och ledarens
strömvärde Iz när säkringen utgör överlastskydd.
Säkringens märkström -> Minsta strömvärde Iz för ledaren:
4A -> 6A
6A -> 8A
10A -> 13A
16A -> 18A
20A -> 22A
25A -> 28A
32A -> 35A
35A -> 39A
40A -> 44A

Tabell 2:
Sammband mellan dvärgbrytarens märkström och ledningens strömvärde
Iz när dvärgbrytaren utgör överlastskydd.
Dvärgbrytarens märkström -> Minsta strömvärde Iz för ledaren:
6A -> 6A
8A -> 8A
10A -> 10A
13A -> 13A
16A -> 16A
20A -> 20A
25A -> 25A
32A -> 32A
40A -> 40A

Tabell 3:
Norminellt strömvärde för kablar för fast förläggning
annorstädes än i mark eller vatten, förläggningssätt A.
(Förläggningssätt A; - infälld förläggning i installationsrör (varvid
röret antas ligga mellan isolering och väggelement, se SSF tabell 52H)
plus en del andra sätt.)
Ledningsarea -> norminellt strömvärde för Cu-ledare med PVC-isolering:
1,5mm2 -> 14A
2,5mm2 -> 20A
4mm2 -> 26A
6mm2 -> 33A
10mm2 -> 45A

En dvärgbrytare (automatsäkring) på 13A kräver en ledning som har minst
13A i strömvärde, en 1,5mm2 ledning har ett nominellt strömvärde på
14A, detta medför att man *kan* använda en dvärgbrytare på 13A ihopp
med en ledning som har arean 1,5mm2.

Re: väggen vs grenkontakt

Hade jag byggt ett eget hus hade jag med all sannolikhet använd 2,5 mm²
kabel överallt där man normalt använder 1,5 mm². Alltså en dimension
större än vad som krävs på alla ställen, även tjockare matarkablar.
Dessutom hade alla separata uttag i köket fått sin egen säkring
så att man kan köra många strömslukande saker samtidigt.
Många fler finurliga tankar har jag i ämnet.

Re: väggen vs grenkontakt

Det du får tänka på är att även VP-rören måste upp från 16 till 20
om du tänker dra fem (5) eller fler ledare i ett rör.

1-5 st 1,5 mm2 får man dra i minst VP16
6-7 st 1,5 mm2 får man dra i minst VP20

1-4 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP16
4-6 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP20
7 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP25

1-2 st 4 mm2 får man dra i minst VP16
3-4 st 4 mm2 får man dra i minst VP20
5-6 st 4 mm2 får man dra i minst VP25
7 st 4 mm2 får man dra i minst VP32

1-3 st 6 mm2 får man dra i minst VP20
4-5 st 6 mm2 får man dra i minst VP25
6-7 st 6 mm2 får man dra i minst VP32

1-2 st 10 mm2 får man dra i minst VP20
3-4 st 10 mm2 får man dra i minst VP25
5 st 10 mm2 får man dra i minst VP32
6-7 st 10 mm2 får man ej dra i VP-rör

Re: väggen vs grenkontakt
On Fri, 22 Oct 2004 09:55:39 +0200, Demmpa

Givetvis skulle jag göra det i så fall.

Tack för den listan!  (är arkiverad nu)

Re: väggen vs grenkontakt

Alla dom listor som jag har skrivit i går och i dag finns i boken
'Elboken 2002-2003' som ELKO har gett ut.
http://www.elko.se/wsp/elko_se/webon.cgi?func=show&template=presentasjon

Re: väggen vs grenkontakt

Utmärkt och klargörande inlägg! Jag kan inte låta bli att tycka att
det är lite märkligt att nästan alla nyinstallationer ändå görs med
10A. En annan lustighet är människors övertygelse om "tröga"
säkringars förträfflighet.

/Clas-Henrik

Re: väggen vs grenkontakt

Var så god, det var så lite.

En annledning till att installationer fortfarande görs med 10A
är att man slipper öka huvudsäkringen från 16A till 20A i en
villa som inte har elvärme.

Dom ställen en "trög" porslinssäkring är oöverträffad är när
man ska *starta* motorer/svetsar och andra saker som drar
stora startströmmar. En 10A trög porslinssäkring kan man belasta
med säg 19A under säg 1 sec medans en automatsäkring (dvärgbrytare)
kan belastas med säg 12A under säg 1 sec (har ej detta i huvet).
Det finns diagram för olika typer av säkringar som visar
bryttiderna vid olika överbelastningar.

Re: väggen vs grenkontakt

större ringkärnetrafos är också en klassiker när det gäller behov av
tröga säkringar - derast startströmmar är inte och leka med.