Utomhusgivare Värmepump

Hej!

Hoppas att någon i gruppen kan hjälpa mig.

Har en IVT 5Kw's värmepump med utomhusgivare, har skaffat braskamin och
tänkte montera en inomhusgivare eftersom jag vill spara in lite elkostnader
med hjälp av kaminen.
Problemet är att pumpen endast klarar av antingen eller, dvs antingen
inomhusgivare eller utomhusgivare.
Min tanke var att montera en inomhusgivare parallelt med utomhusgivaren med
ett motstånd emellan så att invärdet skiljer sig med 1-2 grader.
Alltså om jag inte eldar med kaminen så styrs pumpen av utomhusgivaren men
när jag eldar så ökar resistansen i inomhusgivaren så att den bryter pumpen.
Jag är skitdålig på elektronik så jag vore tacksam för kontakt med någon som
har liknande erfarenheter och har en bra lösning.

Mvh Nisse

Re: Utomhusgivare Värmepump
Använd en enkel rumstermostat 1 polig eller 2 polig växling och koppla in
likvärdig utomhusgivare placera allt vid kaminen. När du eldar i kaminen
kommer rumstermostaten att känna det och växla givare och värmepumpen tror
att det är varmt ute och stannar allt fungerar automatiskt.
Jaguaren

elkostnader
med
pumpen.
som

Re: Utomhusgivare Värmepump

elkostnader
med
pumpen.
som

Det låter som du vill ha följande funktion; Om du eldar inne och får upp en
viss temperatur t.ex. 25 grader, så vill du inte att pumpen ute skall snurra
och dra ström? Du är alltså _inte_ ute efter att pumpen skall styras av
givaren inne?

Mitt förslag i så fall är att du skaffar en mekanisk (läs bimetall) eller
elektronisk termostat från exempelvis Clas Ohlson som du sätter inne. När
tempen når upp till ditt önskade värde så bryter termostaten strömmen till
pumpen. Några saker att tänka på här; termostaten klarar _inte_ den ström
som pumpen drar utan du måste ha en "kontaktor" imellan (ett strömtåligt
relä för trefas). Om din pump har någon form av på/av knapp kanske det går
lättare att bryta strömmen där? Men det förutsätter att det inte går mer
ström genom den strömbrytaren än termostaten klarar av....

Jag vet inte vad du har för typ av givare till din pump, men _om_ det skulle
vara vanliga gamla hederliga NTC-mostånd (jag tvivlar) så kan man inte bara
koppla in dessa paralellt eftersom du då får värden som din pump inte skulle
tolka rätt (som då kan resultera i att pumpen går hela tiden oavsett, eller
kanske inte alls).

/Peter

PS. har du kollat med din pumpleverantör, dom kanske har en färdig lösning
för ditt problem? Det låter ju inte som du är först i världen med att vilja
ha denna funktion....

Re: Utomhusgivare Värmepump

men
en
snurra
skulle
bara
skulle
eller
vilja
Jodå, jag har kollat med IVT, men det är antingen eller.....Suck.
Borde gå att finna en bra lösning, skall kolla vad det står för specar i
bruksanvisningen till pumpen för givarna.

Mvh Nisse

Re: Utomhusgivare Värmepump

Hej!

Jo i och för sig så är det olika kurvor för inom eller utomhusgivarna men
jag hade tänkt att "bryta" utomhusgivaren när det blir för varmt inne och
när jag inte eldar köra på utomhusgivarkurvan (Puuuh, låångt ord det där!).
Teorin stämmer inte riktigt, när invärdet på radiatorkretsen blir för högt
så står det:" I systemet finns en inbyggd givare för returtempen. Om den
överstiger cirka 48 grader för stannar pumpen".
I bruksanvisningen står det om en tabell som visar samtliga givares motstånd
vid olika temperaturer och jag antar att det även innefattar utegivaren.
Funderar starkt på att byta helt från utomhus givare till inomhusgivare då
jag inte riktigt förstår fördelen med att enbart ha en utomhusgivare.
Skall tillägga att mitt hus är extremt välisolerat då jag idag har vid
avläsning ut på radiatorslingan 20 grader C och in 24 grader C.

Om någon har liknande erfarenheter och har en bra lösning så kontakta mig.

Mvh Nisse

Ps. Ta bort XXX i mailadressen Ds.

Re: Utomhusgivare Värmepump
Fördelen med utomhusgivare är att om det knäpper till och tempen sjunker
10-15grader på natten så ökar värmetillförseln inomhus innan temperaturen
hinner sjunka.

Nackdelen är som du säger, man eldar lite i braskaminen, man har några
vänner å bekanta på besök, de slutar med att man måste öppna dörrar å
fönster å vädra, trots att det är 20grader kallt ute...

Re: Utomhusgivare Värmepump

elkostnader
med
men
pumpen.
som
Hur då, ritning, förslag etc.
Tydligen så ändras resistansen i givaren med temperaturen iallafall.

Mvh Nisse

Site Timeline