Videoprojektor storbild

Hej!

Jag har en fundering som kanske är lite OT i denna grupp, men jag hoppas
ändå få några tips....

Läget är att jag vill projicera en  rejält stor bild (3 * 2 meter eller
så...) från en videoprojektor på en vägg. Väggen är idag i en ganska
"rå" betong som är vitmålad (vet ej vilken typ av färg).
Jag skulle vilja få upp ljusstyrka och bildkvalité lite.
Bästa möjliga bild får man väl fortfarande (?) med s.k. pärlduk, men
detta är dyrt och känsligt (det slås golfbollar i lokalen...)

Vad väljer man istället?
Finns det någon speciell typ av färg som ger bra resultat?
Väggen kan givetvis spacklas upp och göras slät.
Någon som har erfarenheter av vitt tyg av enklare slag (typ lakansväv)?

/Johan S

Re: Videoprojektor storbild

Spontant sett borde det vara samma typ av 'färg' som används
för vägskyltar och vägmarkeringar - dvs reflexmodellen.

åtminstone  vägmarkeringarna brukar läggas lager av glaskulsand
precis när det målas innan färgen har kallnat. - på lodräta ytor
är det förståss knepigare att applicera även om iden med glaskulor
borde fungera...

Annars gäller det att hitta färg med så lite förlust som möjligt
och vitsen med just glaspärlor är just att reflektionsgraden är så
väldigt mycket högre än motsvarande knallvit färg - det handla om
att återreflektera kanske hälften av ljuset medans den bästa av
det vita bara ligger på några procent.

vidare så måste man välja kombinationen färg och glaskulor
med omsorg, färgen när den har torkat måste ha helt annan dielekr
ehum, brytningsindex gentemot kulorna, annars kan man får
effekten att kulorna suger ljuset till färgen bakom ala glaskula
i vatten istället för att totalreflektera som önskat...

---

Tänk på att ögonen liksom öronen jobbar logaritmiskt, vilket
innebär att mätmässigt dubbla eller halva ljusstyrkan inte märks
Re: Videoprojektor storbild
[...]

Du vill ju ha något som reflekterar bra. Lakansväv släpper ju igenom
det mesta av ljuset, så det är nog ingen höjdare. På 6 m^2 är det ju
inte så många lux kvar.

Jag skulle testa med vägfärg (alltså sån som vägverket målar strecken
på vägarna med). Det är ju reflexfärg, så ljusabsorbtionen borde bli
ganska liten, och golfbollar är nog inget större problem heller.

/Anders

--
 -- Of course I'm crazy, but that doesn't mean I'm wrong.
Anders Hammarquist                                  | snipped-for-privacy@cd.chalmers.se

Sökte på nätet och hittade en hjälpsam kille på ett företag.
Dom säljer ju i stora kvantiteter till verk och kommuner annars....
Man målar, och sedan strör man på glaskulor i våt färg.
Kan bli problem eftersom jag vill måla en vägg...
Jag tar och målar upp några ark hård fiberplatta i liggande, och fäster
upp sedan.
Då sparar jag in mycket spackel också....

Dessutom kan jag då:
-gömma en av kamerorna bakom projektionsytan
-Luta projektionsytan lite för att kompensera för vinkelfelet jag får
eftersom projektorn sitter lite högt (det gör den för att vara svårare
att stjäla, samt för att vara ur vägen för golfklubborna...)

/Johan S

Site Timeline