TV-signalstyrkor

Tog med hem en spekrumanalysator från jobbet för att kolla upp den
dåliga TV-signalen hemma...

Ni som rotar med TV - vad är det för minimum signalstyrka
(i dBmV,dBm osv.) som behövs för brusfri bild - samt hur mycket minimum
signal/brus förhållande som krävs (> 40 dB?) för god bild
- har  liksom inte den där erfarenheten mellan tumme och
pekfinger när det gäller TV-RFsignaler.

Vad brukar en TV-mottagare ha för brusfaktor?

Re: TV-signalstyrkor
Du verkar ha hittat mer än jag i ämnet. Det enda jag kan bidra med
är en gammal anteckning om att 34dB S/N anses som acceptabelt för
de flesta. Dvs inte för hemmabio-stobildsteve-superhifi, men för den
gemene kreti-pletivariantern.

För analog tv vill man ha -60dBm i jacket på de lägre frekvenserna och
för digitalt räcker det med -70dBm..
Iofs amrekanska siffror, men det borde väl vara typ samma i sverje.

[TE -- mejla mej !]
  // Anders

Re: TV-signalstyrkor

Normalt finns ingen signal på UHF-bandet i centralatennsystem.
Det är nämligen lite knepiigt med dessa höga frekvenser i ett
sådant stor kabelnät. VHF-kanalerna brukar konverteras till
andra kanaler för att slippa problem.

Jag som enbart kör marksänd Digital-TV sedan 3 år tillbaka kan
meddela att de digitala sändarna är svagare och därför krävs
ofta förstärkare.  Jag måste ha kraftig förstärkning för min
digitala mottagning, mer än för den analoga.
"Skuggsignaler" är däremot bara till fördel.

--

 + Ken +

Re: TV-signalstyrkor

Det här är en liten fastighet modell flerfamiljhus - och det är bara en
enkel förstärkare o split till lägenheterna... problemet är att
få tag på privatvärden och övertyga om extra besvär för
ev. mätövningar med att öppna lägenhet till förstärkaren
och taklucka... - det bör nog förpacks så att orden
'spara pengar' ingår i konversationen...

Nu är det semestertider också...

Jo, men det måste finnas någon signal att förstärka, meningslöst
att bara förstärka brus. Varje förstärkasteg minskar lite på
S/N-förhållandet - speciellt första steget som är helt styrande i
systemet. Det är därför brusfaktorer [1] är så intressanta när det
gäller förstärkare och ingångssteg - därav frågan.

Man kan tex. vinna ~3 dB S/N + motsvarande kabelförlust genom
sätta 2 dB NF [1] antennförtärkaren uppe i antenn med förstärkning
som kompenserar kabelförlusten + ca 5 dB till.
(detta exempel gäller om TV:n har ~6 dB NF)

- Det är sådana åtgärder som kan ta bort svagt snöig bild
till helt OK bild på analog-TV.

Men, är signalen så dålig att den bara sticker upp  säg
-90 - -88 dBm (17 - 19 dBuV) a 5 MHz mätbandbredd vid antenn
före förstärkning  så hjälper ingen förstärkare i världen
då S/N är lägre än de 20 dB som krävs av digitalboxen...
- bara _större_ antenn!

Hmm... borde åka till jobbet efter en LNA [2] till spekrumanalysatorn
för att få runt 2-3 dB NF i mätningen - då kan man titta på TV-signalen
gentemot brusgolv (från tidigare förstärkare i TV-systemet) och av detta
bedömma om det är lönt att förstärka ytterligare eller inte för att
lyfta signalen till ca -70 dBm  - är det mer än ca 26-30 dB
S/N för digitalkanalen så går det !!

 > "Skuggsignaler" är däremot bara till fördel.

Flervägsutbredning är inget som syns på spektrumanalysatorn - bara
tillgänglig total effekt. I analog värld så ser man alla reflexer
som avdragande part av antenneffekten - dvs. är reflexen 20 dB
under huvudsignalen så har man bara 20 dB S/I [3] kvar på bilden
- med digital kodning kan man 'samla  ihop' effekten över
tiden för en viss datasymbol  med equlizer [4] och därmed
vinna dekodbar S/N. Egentligen 'bara' ett detektor och
dekodningsproblem, förr var det ju  hjärnan
som fick ignorera felsignalen och gissa lite ;-)

---

[1] brusfaktor, NF (Noise Factor) beskriver hur mycket mer
     brus en förstärkare förstärker gentemot given insignal
Re: TV-signalstyrkor

Förutsatt att din "skuggsignal" inte har för stort delta-t, jag kan
tänka mig att du har nytta upp till en förskjutning av kanske 15-20%
av en symbol jämfört med huvudsignalen, men sedan får du mer problem
än hjälp av multipath-signaler även om din mottagare har en equalizer.

Ett sätt skulle ju vara att bygga mottagaren med rake-fingrar såsom
man gör i CDMA/WCDMA-världen, men jag tvivlar på att de kommer komma i
konsumentelektronik då det inte är en särskilt billig metod även om
den fungerar bra.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /

Ja, det är DR2 som stör. Men jag har ingen egen antenn, utan är
kopplad till ett kabelnät.

--

/Josef S.