Trasig backlight på laptop?

hmmm, låter som studentekonomi där man byter likvida utgifter mot hårt arbete... :-)

som jag nämde tidigare så börja jag misstänka shoke-fel eller tjuvluft då det nu är några grader varmare faktiskt går igång utan allt för mycket svärande - och det utan att röra gaspedalen och kicka in chocken (när det fungerade)

problemet med förgasare runt 80-talet bilar är att dom inte är som förgasare i Tanus 20M 1965 (V6) som jag hade som ungdomsbil, idag är det ett helt jävla tarmpaket av slangar, rör, vakumdosor etc. som kan krånga eller läcka luft i någon sprucken slang.

det är inte helt lätt att rota i skiten eller gissa sig till vilka slang som bestämmer för lyckad morgonstart eller inte...

nå, skall lämna över till någon som är road av detta även i vuxen mogen ålder.

låter som att du har satsat en hel del tid och energi på projektet.

jo det känner man när man råkar sätter ner fingret på en microstrip-hybrid eller wilkinson där det går lite effekt...

om en apparat är ansluten till elnätet (behöver inte ens vara påslagen) så kan man ganska lätt känna detta genom att med lätt hand stryka över kåpan etc. och känna 50 Hz darret i friktionen - tar man fysiskt bort nätanslutningen så brukar det bli helt annan känsla i friktionen.

det är en realitet, det är inte kul när folieskärmar bränns av inne RF-kontakterna - det blir så konstiga och långsökta fel om man inte känner till risken och att det kan bli sådana fel övh...

konstigt, det är också min erfarenhet att det är dåligt väder när man måste ge sig på sådant - att hålla på med flera års välsatta roxtectätningar i minusgrader för att få in en 7/8" - 1-1/4" koaxkabel i en kur kallar jag närmast Guds staff för någon okänd framtida försyndelse...... - det hjälper en smula med god ordförråd från 'runda Ordboken' då att svära kontinuerligt med inlevelse och utan att upprepa sig på ett tag är, en stor konst.

och när det gäller koaxkontakter utomhus eller tuffa miljöer

- använd vulktejp oavsett vad kontakttillverkaren lovar i hållbarhet.

en 10 år gammal kontakt är som ny om man använder vulktejp, men samma kontakt nära nog faller i bitar utan tejp (och framförallt är kabelskärmen borta) - i allafall på skatteskrapans tak i stockholm

- fan vet vad som regnar där, men vattenhalten i den fallande svavelsyran verkar vara ganska låg...

Eller som en äldre mastklättrare i numera teracoms regi sa på en mässa, 'att det är så jävla kallt där uppe att man passar på att ställa sig i närheten av TV-sändarantennerna i masten och få lite värme i kroppen'

det var innan man stängde av eller reducerade antenneffekterna inför mastarbeten. det var där jag också lärde mig skillnaden på dB.

- dvs dBm och dBW - då det sistnämda är gängse inom broadcastbranchen...

Torbjörn Ekström

Eller snål smålänning.

Som snål småläning rekommenderar jag att du åker till skroten och hämtar en gammal hederlig Solex från en Taunus. Du får manuell choke och det är betydligt funktionellare och driftsäkrare än elektroniska diton i dagens bilar.

Sysslade för länge sedan mycket med kombinationen motor+elektronik som hobby + som lite vid sidan om jobb. Tävlade med mina motorer i rally och sånt. Värsta tändsystemet, helelektronisk instrumentering och seriell databuss för bilens övriga elsystem i en Volvo 140. Det var på mitten av 70-talet så det var inte vanligt med elektronik överhuvudtaget i rallybilar på den tiden. Bilprojeketen tog nog mesta fritiden, energin och alla pengarna i 10 års tid.

Det är många sorter och förkortningar att hålla reda på. I dag blev jag förfrågad om jag kan något om en förkortning som heter BNC. Jo jag svarade att det visste jag mycket väl. Kunden (oteknisk inköpare) frågar då vad den förkortningen står för. Jag visste inte!! (Vet nu och skulle nog ha kunnat gissa rätt nära). Det märktes på den i andra änden på tråden att han fortsättningsvis tvivlade på om jag verkligen var sakkunnig.

/Alf

Reply to
Alf Friman

hmmm, ärligt sagt så vet jag heller inte vad BNC står, har dock för mig att ha sett 'baby N-connector' någonstanns men vet inte om det är den korrekta fullnamnet - hur eller hur så är den urursel ur radiomässig synpukt iom att den är mer än lovlig glapp. usch, bort, bort....

Det vet alla som har kört BNC-kontakter i nätverksanalysatorer någon gång.

APC-kontakter är något helt annat !!!, även om N-kontakter och SMA-kontakter får duga.

vet han exakta innebörden av 'GLX' etc. på en modellbeteckning av en bil, det är ju på den nivån frågan är ställd...

varför heter SMA-kontakter SMA-kontakter, varför kallas N-kontakter för N-kontakter vad är historien bakom 7/16-kontakten etc.

trots att man använder dom i det dagliga livet så är det få tekniker som kan förklara beteckningarna bakom dessa förkortningar - det är helt enkelt bara ett namn på en viss kontaktyp.

Torbjörn Ekström

snipp

står en del om koaxialkontakter. För dom som inte redan vet :-) Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Bayonet Navy Connector Baby Neill-Concelman Bayonet Normalized Connector

är några av förslagen på nätet. Tror man kan stryka "baby" eftersom TNC, som rimligen borde vara nära släkting, kan tydas som Threaded Normalized Connector enligt
vilket inte låter orimligt. Det är möjligt att Neill-Concelman är korrekt men det kommer jag aldrig att kunna memorera.

Min favorit är banankontakt, oftast glappfri, billig, pålitlig och nästan bortglömd, och i dag nästan utrotningshotat, undrar hur den fått sitt namn, efter dess kontaktkropp som ofta är lite svullen på mitten? Ok, det är väl inte 1:a valet när GHz ska transporteras.

Extra kul blir det då det finns en 75 ohms variant med tjockare mittstift. Har man använt en sådan kontakt i en 50 ohms BNC-hona på typ "det dyra instrumentet" riskerar man därefter dåligt kontakttryck med vanliga 50 ohms kontakter. Mycket mysko VSWR som är allt annat än ståendes stilla.

Säkert bra men det övergår mitt förstånd hur de egentligen fungerar. Först skruvar man lite och det blir kontakt, men fortsätter man skruva trillar hela skiten isär. De kostar skjortan och kommer engångsmonterade på en kabel som inte tål att krökas två ggr. Lite för bökiga när man labbar, i mitt tycke, men nödvändiga för att få kontakt med HP/Agilent-apparater. Det första många gör är att skruva på en omvandlare till N-kontakt pga av dess bökighet och då tappar man lite av iden med lågförlustkontakten.

SMA förstår jag däremot, och kan förkortningen :)

Jo, men de som har råd att köpa dessa bilar för dess modellbeteckning köper att det är status på bakluckan, inte något de ämnar nyttja eller begripa. Å andra sidan förstår jag frågeställaren. Om jag ringt till bilexperten för att få info om GLX-modellen hade nog en av mina första frågor varit vad GLX står för, och han hade antagligen kunnat svara.

Synd att vi inte har bättre koll, det är liksom teknikerns kulturarv, i många andra yrkesgrupper vårdar man sina förkortningar och har betydligt bättre koll på dess uttydning (bilvärlden t.ex.). Tror att det beror på den höga omsättningen av teknikutveckling. I dag MMCX-kontakt, i morgon omodernt onödigt vetande.

/Alf

Reply to
Alf Friman

"Hedar Palm" skrev i meddelandet news:tDX1e.20728$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Har nu fått hem och installerat min nya LCD-inverter. Hjälpen fanns faktikst närmare än jag från början trodde. Beställde helt enkelt delen direkt från ACER-support i Sverige (de hade mycket trevlig och snabb service per e-post). Allt som allt drygt 755 kr inkl. frakt. Installationen av komponenten tog 5 minuter och nu är skärmen som ny igen. Värt att notera är att den nya komponenten var av ett annat fabrikat än den gamla (de kanske helt enkelt hade problem med det gamla fabrikatet) och såg helt klart mer gedigen ut.

-- /HP

Reply to
Hedar Palm

Kul att det löste sig. 755:- låter som en rimlig kostnad, bara jobbet att instalera om allt ....

Reply to
Dataspider