Köpa hobbysvets

Funderar på att köpa en bågsvets typ
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q176q321&ic=N&sw12%713 Har aldrig
svetsat förut och jag undrar om sådana här billiga saker är någonting att
ha. Vill förmodligen jobba mest med järn och rostfritt stål, klarar den av
det som krävs?

Re: Köpa hobbysvets

Vilken typ av gods tänker du jobba i?
Bilplåt eller järnvägsräls?

Olika svetsar är bra på olika saker.

/johan

Re: Köpa hobbysvets

att
av

Mja... plattjärn 2-6 mm, silverstålstänger 1-2 cm, järnrör 2-5 mm, åt det
hållet. Om vi vänder på det istället, hur tjockt godstjocklek skulle svetsen
klara av? Kan man säga så?

Re: Köpa hobbysvets

Den svets du hittat fixar dehär godstjocklekarna utan problem.
Det är strömstyrkan som avgör hur tjockt gods du kan svetsa.

Sen beror det också lite på _hur_ du ska svetsa ihop materialet
samt kraven på hållfastheten i svetsarna vilken svets som är
lämpligast.

Om du inte ställer några skyhöga krav på hållfastheten i
svetsfogarna i de grövre godsen så skulle nog jag satsat på en
MIG istället,  den är _betydligt_ enklare att komma igång med
och mycket mer "allround" än pinnsvetsen.

En MIG på runt 140A med 0.8tråd fixar att svetsa de tjocklekar
du räknat upp utan problem, och är en ren dröm att svetsa plåt under
3mm, där är pinnsvetsen nästan omöjlig. Om du väljer en MIG
så skaffa en med gasutrustning och där du kan reglera strömstyrka
och trådmatning individuellt och i så många steg som möjligt, gärna
steglöst.

Pinnsvetsen lämpar sig bäst för stora, grova grejer där det är lätt
att komma åt och där det krävs ordentligt genombränning i svetsen.
Typ bärande balkar i släpvagnar, tjock plåt i farmartankar et.c.

Sist skulle nog jag köpt en begagnad proffssvets (oavsett svetstyp)
istället för en ny hobbydito, de är ofta mycket lättare att lära sig svetsa
på och få  ett bra resultat med.

/johan

Re: Köpa hobbysvets
Försök inte svetsa silverstål...
Räkna iallafall inte med att det ska hålla för nåt.

Johan

den
det
svetsa

Re: Köpa hobbysvets

Problemet med MIG är driftskostnaden, argon är dyrt och räcker inte så
länge. En 20-liters flaska kan bara hyras till hög årskostnad. Då är MAG
bättre, kolsyra är billigare och du kan köpa en 5-liters flaska som
rymmer ganska mycket kolsyra. Jag har också fått tipset att om du har
kontakter på brandkåren kan du köpa billig kolsyra.

Det går att svetsa relativt tunn plåt med pinnsvets med lite vana, men
bilplåt är inte att tänka på. Rostfritt har jag faktiskt inte provat,
men kräver säkert specialelektroder samt en viss vana.
Annars gillar jag pinnen, rejält på något vis. Går också att till låg
kostnad svetsa grova saker. Det stora problemet är de tillfällen när det
slår sig när det kallnar.

Likriktare eller en gammal omformare är att föredra för den ovane. Själv
har jag en liten transformatorsvets som är lätt att bära med sig.

--
It's hip to be square.

Roland

Re: Köpa hobbysvets

Normalt kör man dock Mison (Argon/Kolsyra) som inte är lika dyrt.

Och elektroder till pinnsvets är INTE billigt det heller, jag skulle faktiskt
gissa att migsvets är billigare i längden efterssom tråden är så billig.

5l flaskor med mison kan man dock köpa och äga..

Tja, samma sak, kolsyra är nog billigare än mison men skillnaden är nog
inte så värst stor.. nån som vet ?

Bilplåt är väl just tunnplåt ? ;) ..men visst, från 2-3mm nånstans
funkar ju pinnen.

Enda gången då jag använt elsvets förutom när jag lärde mej det är
när jag jobbade på en båt, ska man svetsa fartygsskrov så finns det
liksom inget annat än pinnsvets..

(Då visade det sej hur dumt det var att säga att man kunde svetsa pinnsvets,
efterssom jag var den enda som kunde så fick jag svetsa allt typ..)

..Och detta eviga slaggknackande.. :/

Re: Köpa hobbysvets

Men då är det inte Mig längre, det är en Mag.

Det beror nog på hur mycket du svetsar.

Men det ryms mer kolsyra än argon, frågan är om det är lönt att hålla på
att slatta med 5-liters argon. Blandgas är bättre, men du får bättre
effekt med ren kolsyra.

När jag jämförde för några år sedan var skillnaden ganska stor, men ska
erkänna att det kan ha ändrats.

Det beror mycket på hur långa svetsar man gör och hur kylningen funkar.
På en bil blir det jobbigt och bränner det igenom är det svårt att rätta
till, bara skära upp och börja om.

Gör du fina svetsar ramlar slaggen praktiskt taget bort av sig själv.
Men ibland blir det porigt och jävligt och då kan man få slagga till
förbannelse.

--
It's hip to be square.

Roland

Re: Köpa hobbysvets

har själv en 200 A migsvets och använder Mison ultra, Argon och 25% kolsyra,
men jag kallar nog den till Migsvets...kanske du kan förklara skillnaden...

Re: Köpa hobbysvets

Mig= Metal inactive gas. Mag= Metal active gas. Argon är inaktiv, alltså
den är helt passiv och håller bara luften i atmosfären borta.
Koldioxiden däremot deltar i svetsprocessen samtidigt som den håller
luften borta.

Blandgas räknar jag som aktiv så fort det finns koldioxid i den.

--
It's hip to be square.

Roland

Re: Köpa hobbysvets

Helt rätt, men det kallas "inert gas" istf för inactive.

/Niklas

"http://www.tenico.nu/tips19.htm "
"Ofta hör man hobbysvetsaren säga att han har en MIG-svets när han
 istället använder en MAG-svets. Namnet beror på vilken skyddsgas som
används."

Se även:
"http://www.svets.se/tekn/mag.htm "

Re: Köpa hobbysvets

Jävlar, jag trodde att jag var så duktig och så gjorde jag bort mig
ändå...

--
It's hip to be square.

Roland

Re: Köpa hobbysvets

tack för förklaringen, jag hade lyckats glömma detta, får väl skylla på att
det är c:a 35 år sen jag fick lära mej att svetsa:-((

Re: Köpa hobbysvets

vad gör koldioxiden i svetsprocessen - kola upp stålet en smula ???

Re: Köpa hobbysvets

aldrig
ska du ha en elektrodsvets så satsa på en invertersvets
http://www.kemppi.com/Internet/Website.nsf/Public/sv_index.html
eller nåt annat märke, tänder lätt med alla sorters elektroder, är lätt att
bära med sig, gör mycket fina sömmar o.s.v

Re: Köpa hobbysvets

Rent generellt brukar det vara bättre att köpa en begagnad "riktig" svets
istället för en ny hobbyvariant.

Sen så tycker jag inte att pinnsvets är bra att börja med, dels är det den
svåraste typen av svets (IMHO) bland annat för att den inte så "generellt"
användbar, den funkar bara på lite kraftigare saker.

Jag skulle rekommendera en begagnad mindre proffs-migsvets.

Re: Köpa hobbysvets

Hej

Jag har svetsat i alla mtrl och med olika sorters svetsar.
20 år som rörsvetsare (licenssvetsare)
Vill du ha en bra och allround svets så ska du köpa en likriktare (inverter)
som klarar
150-200 amp. Det som vi använder mest är Kemppisvetsar och med dessa svetsar
vi 2mm rostfria rör (i alla lägen) med Esabs 63.20 tex
Vidare finns det inget som är för grovt att svetsa med en pinnsvets.
Det är bara att lägga sträng på sträng.
Det du inte kan svetsa med en pinnsvets är Titan och och några andra
specialmetaller.
Du kan svetsa aluminum men det är inte att rekomendera.

Men som sagt en pinnsvets är den mest allround svetsen du kan ha. Köper du
sedan en Tigtillsats
så kan du följa med och svetsa vid kärnkraftverken :-) kör du rotsträngen så
fyller jag.

 http://www.kemppi.com/Internet/Website.nsf/Public/sv_index.html

Ska du svetsa bilplåt är Mig/Magen det bästa alternativet, men det går med
pinnen också.

Mvh
Rogge

Re: Köpa hobbysvets

Hur är det med el kontra gassvetsning ?

Re: Köpa hobbysvets

Gassvetsning används framförallt till fjärrvärmerör mm, där är den
överlägsen.
Du kan dra iväg ut i ödemarken utan någon ström med dig om du kan sköta en
gassvets rätt.
"Problemet" med gassvetsen är att du måste ha en relativt stor smälta, mtrl
runt/sidan om svetsen
blir påverkad i för stor utsträckning med dagens krav. Tunnare plåt "slår"
sig (bilplåt mm).

Tigsvetsning har tagit över en hel del av gassvetsen arbete idag pga
värmespridningen renhet etc.
Jag har gjort några gasolanläggningar tex och där fick man inte svetsa med
gassvetsen på de utvändiga
rören utan det skulle tigas eller elsvetsas. Rören invändigt i anläggningen
gick bra att gasa.

Kärnkraftverken tillåter i princip bara tigsvetsning om man inte kommer åt
och rengöra insidan av svetsen
och det är inte ofta man gör det. Här förekommer lite speciella mtrl också
såsom titan och divesere annat
och då är det tigen som gäller.

Mvh
Rogge

Re: Köpa hobbysvets
On Sun, 26 Sep 2004 21:21:01 +0200, "RogGe"

Jag skulle klart föredra tig när det gäller bilplåt, iaf när det
gäller moderna bilar med 0.6mm plåt.

--
Mats

Site Timeline