Uppladdningsbara 1.5V accar

Hej.

C4%r det nE5%gon som vet om det finns uppladdningsbara 1.5V acculumatorer=
?20%
Classe hade en sort frE5%n Demacell fF6%r nE5%gra E5%r sedan men jag hitt=
ar den
inte nu, och inga andra heller. Jag behF6%ver 4*1.5V, det rE4%cker inte m=
ed
4*1.2 och jag vill helst inte hE5%lla pE5% med vanliga batterier.

mvh
/Holger

Re: Uppladdningsbara 1.5V accar
Använd  5  batterier...................
Annars  brukar  spänningen 1.2  V räcka bra  då accar har  lägre
spänningsfall  vid  urladdning   än torr och alkaliska batterier

Pelle
Hej.

Är det någon som vet om det finns uppladdningsbara 1.5V acculumatorer?
Classe hade en sort från Demacell för några år sedan men jag hittar den
inte nu, och inga andra heller. Jag behöver 4*1.5V, det räcker inte med
4*1.2 och jag vill helst inte hålla på med vanliga batterier.

mvh
/Holger

Re: Uppladdningsbara 1.5V accar

demacell - är det inte sådanadär uppladdningsbara
alkaliska batterier ???

dom lider av kronisk hög inre resistans efter bara
ett par tre cykler. - har du en sådan där demacell-laddare
så går det ofta lika bra med vissa märken av alkaliska
batterier - även om läckrisken är ganska hög efter ett tag,
så de passar bara för 'motorapplicationer' där man byter
ofta och inte i ficklampor som lagras under lång tid.

skall man har flertal cykler med strömförmåga så gäller
det att man laddar ofta och ladda ur grunt/litegrann
per cyckel - absolut max 20-30 % per varv....

Räkna inte med mer än max 5-15 varv med hela tiden
snabbt rasande kapacitet.

---

jag förordar hellre en extra cell och NiMh-batterier.

/TE

Re: Uppladdningsbara 1.5V accar

Skulle gE4%rna vE4%lja 5 st 1.2V, men det handlar om en GPS-mottagare som=
20%
har den plats den har, dvs fyra batterier/celler/accar, och den tycker20%
inte om 4.8V. Drifttiden E4%r ca 8-10 timmar pE5% en full laddning sE5%20
batterier lockar inte, mE5%ste bytas fF6%r ofta. Jag har en demacelladdar=
e20%
som fungerar, men en av cellerna har lagt av, de tre andra E4%r ok.20%
Kapaciteten pE5% demacellerna E4%r visserligen inte sE5% att jag fE5%r ut=
 mer E4%n20%
runt 6 timmar, men det rE4%cker.

Om det finns 1.2V NiMH i halvlE4%ngd sE5% kan det ju vara ett alternativ,=
20%
men jag  har aldrig sett nE5%gra.

Tack fF6%r era svar.
/Holger

Re: Uppladdningsbara 1.5V accar

OK, det är lågströmsurladdning (relativt sett)

Har för mig att dessa återladdningsbara alkaliska batterier finns under
ett flertal olika namn, framförallt i usa (rayovac eller liknande ???)

Och alkaliska återladdningsbara batterier håller bara ett antal cyckler
och _är_ förbrukningsvara. punkt. Konstruktionen i dessa är att man har
mindre med zink i dessa än vanliga alkaliska batterier för att det skall
ta 'stopp' tidigare och inte hårdreducera  magandioxiden till icke
reversibel status (vilken en liten andel ändå gör per cykel). Med andra
ord går det ofta bra med 6 timmars driftcykel innan  återladdning med
vanlig lämplig akalinebatterie istället för återuppladdningsvarianterna
av alkaliska batterier - det viktiga är att inte ladda ur för djupt
innan laddning. (givetvis återladdas med demacelladdare)

Själv har jag provat med vanliga konventionella alkaliska batterier som
man _inte_ bottenurladdar. En del märken går inte alls (duracell tex.)
medan andra går förvånansvärd bra (toshiba ??) - dock läckrisken finns
alltid, så man skall inte ha batterierna i GPS:n när de inte används.

har du kikat typ i Elfa ???

/TE

Re: Uppladdningsbara 1.5V accar
gre
20%
nds.

Jag har kikat i Elfa, teknikmagasinet och KjelloCo. Spishandlarna tror
jag inte pE5% fF6%r sE5%dana hE4%r saker. Baserat pE5% TorbjF6%rns info o=
m den korta
livslE4%ngden fF6%r batteriena, samt att GPS'en E4%r gammal och lE5%ngsam=
, sE5%
sE4%ljer jag den och kF6%per en modern. Det har hE4%nt rE4%tt mycket de s=
enaste
sex E5%ren. FE5%r trF6%sta mig med att allt surfande runt "uppladdningsba=
ra
alkaliska batt" gett mig en del nya kunskaper.

Tack fF6%r hjE4%lpen allihop.
/Holger

Re: Uppladdningsbara 1.5V accar

Läs i databladen på vilka protokoller den stöder om du vill ha snabb
uppdatering.

garmin vet jag att det går att få ut 10 positioner i sekunden, men med
dom äldre kan man inte få ut sådana saker som fart eller höjd i
protokollet tvärr, medans dom nyare skall visst klara det.
Garminprotokollet kan _inte_ slanga ut all data som man ser på displayen
- tyvärr...

Det du ockå bör titta på är med vilka baudrate enheten kan prata i

Dom äldre är så tråkiga att de bara stöder 1200 baud (NEMA) eller
9600 baud i garmins egna protokoll.

Skall du ha snabb upptatering så _måste_ du köra med fabrikatspecifik
protokoll av modell 'fråga - svar' då NEMA bara sakta puttrar ut data i
jämn takt och i bland allt detta så kommer position och tid 1 ggr i
sekunden.

Efter som de flesta programmen silar 1200 baud NEMA-text så är
det en av orsakerna man sällan ser mer än 1 uppdatering per sekund i
många applicationer

/TE

Re: Uppladdningsbara 1.5V accar
Det borde finnas laddningsbara alkaline att köpa.
Rayovac:s reklam såg jag för några år sedan.
http://www.rayovac.com/products/recharge/rec_alk.shtml

Prova annars skriva till batteriföreningen, eller se deras länkar.
http://www.batteriforeningen.a.se /

Eller sök på "rechargable alkaline".

Du har väl kollat Teknikmagasinet, Elgiganten, ONOFF, Kjell o co, Siba m.fl

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail

Re: Uppladdningsbara 1.5V accar