telefon

Jag prenumererar på telias tjänst nummerpresentatör. Det hah fått mig att fundera. Om jag kan veta vilket nummer som ringer upp mig borde jag kunna spärra alla jag inte vill tala med (tex försäljare). Jag har letat efter en apparat som man kan programmera med de nummer som man vill skall ringa resten ger ingen signal. Någon som vet var en sådan finns att köpa/bygga?

Reply to
bo johanson

Om det bara är försäljare du vill stänga ute är väl det enklaste att anmäla sitt telefonnummer till NIX-registret

(020-27 70 00).

/P-O

Reply to
P-O

Telia säljer en liten pryl nu som heter "Entré" i sina butiker. Jag har dock inte testat själv men det pågår en liten diskussion om den just nu i gruppen telia.offtopic, vilket väl är lite synd egentligen med tanke på alla som inte har Telia som newsleverantör.

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

För ett tag sen diskuterades samma sak i swnet.teknik.telefoni.

borde kunna ge viss hjälp.

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

Jo det är jag som startat den diskussionen där. Min Telia Entré (299 kr) fungerar inte mot min telefonstation. Troligen är DTMF-signalen för svag från stationen för denna apparat. I Teliabutiken fungerar den förstås. Min gamla nummerpresentatör (Preview Plus II) fungerar däremot fint. Telia Entré kan spärra "okänt" eller "skyddat" nummer eller båda. Den kan inte spärra ett nummer man skulle kunna knappa in. Den spärrar alltså ringsignalen för efterföjande telefoner under förutsättning att man kopplat telefonjacket rätt förstås.

Troligen är Telia Entré felkonstruerad så att den måste ha väldigt stark DTMF-signal för nummerpresentationen. Jag ringde Telia på 90200 igår och Telia skulle återkomma i ärendet. Skulle inte förvåna mig om de får dra tillbaka hela sändningen med apparater. Alternativt får de justera om telefonväxlarna så att de ger högre signal.

Här Telia Entré 299 kr inklusive moms.

"bo johanson" skrev i meddelandet news:AysSd.26627$ snipped-for-privacy@nntpserver.swip.net...

Du är helt rätt ute Bo Letar också efter en sådan apparat. Likadant som ett mailprogram där man kan programmera in de man vill ska kunna nå en med mail alla andra sorteras bort. Aldrig mera spam :-) Troligtvis är sådana snudd på olagliga då kan du ju själv blockera för all reklam.

NIX registret fungerar ganska bra men inte för sådana man ingått avtal med. tex din elleversantör, ADSL leverantör, bank, .Den tidning du prenumerera på etc etc

Brukar själv säga till telefonförsäljare att jag inte har tid just nu men om jag kan få deras hemnummer så kan jag ringa upp när de kommer hem det brukar ta skruv

mvh/Håkan

Reply to
Håkan Olsson

Är det någon som testat den här varianten?

Är det någon som testat den här varianten?

Av vilken paragraf skulle man bli fälld av isåf? ;)

samhällsomstörtande verksamhet

Reply to
Håkan Olsson

"Håkan Olsson" skrev i meddelandet news:EyESd.130949$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

att

kunna

ringa

ett

mail

med.

om

Dom lär ju aldrig ha hört den förut.

/Micke

Reply to
Micke

+bo johanson wrote

á la mobiltelefon ?

Jag hade den funktionaliteten med hjälp av en ANI-dekoder på datorn och mjukvara som kunde göra olika saker vid olika tidpunkter och olika personer som ringer.. men det kanske är lite klumpigt att ha en hel dator för det..

wrote in message news: snipped-for-privacy@canit.se... | > + On 21-Feb-05 22:39:39 | +bo johanson wrote | | >Jag prenumererar på telias tjänst nummerpresentatör. Det hah fått mig att | >fundera. Om jag kan veta vilket nummer som ringer upp mig borde jag kunna | >spärra alla jag inte vill tala med (tex försäljare). Jag har letat efter en | >apparat som man kan programmera med de nummer som man vill skall ringa | >resten ger ingen signal. | >Någon som vet var en sådan finns att köpa/bygga? | | á la mobiltelefon ? | | Jag hade den funktionaliteten med hjälp av en ANI-dekoder på datorn och | mjukvara som kunde göra olika saker vid olika tidpunkter och olika | personer som ringer.. men det kanske är lite klumpigt att ha en hel | dator för det.. |

Telia Entré!

Jag fick själv tipset i en annan usenet-grupp. Man kopplar in den i första telejacket och kan ställa in den så att den inte släpper fram ringsignaler ifall det är ett skyddat nummer som ringer och/eller ifall det är ett nummer som inte finns inlagt i nummerpresentatörens telefonbok. I stället "svarar" nummerpresentatören själv med ett förinspelat meddelande "Du ringer från ett skyddat telefonnummer. Abonnenten har valt att inte svara på sådana nummer" eller något liknande. Meddelandet är förinspelat och går inte att ändra i alla fall. Med det priset Telia vill ha för den (299:-) så tror jag inte att det lönar sig att försöka sig på att bygga något eget. Kort recension efter ca en halv månads användning: Den fungerar bra. LCD-displayen är stor och tydlig, och visar namn, nummer, tid och klockslag när någon ringt. Om samma nummer ringt flera gånger så visas det dom flera poster, ente en post med antal ringningar. I standbyläge visas antal nya och totalt antal i listan. En liten lysdiod blinkar ifall någon har ringt. En annan lysdiod blinkar ifall dom har lämnat ett meddelande i röstbrevlådan (jag har Telias telesvarstjänst). Om man tycker att detta blinkande drar ut batterierna för fort (3 st AA, följde inte med) så går det att stänga av lysdiodfunktionen. En nackdel jag upptäckt är att en ringsignal går fram ibland innan den hinner "svara". Den var också lite småjobbig att programmera med alla namn och nummer man ville ha med i telefonboken eftersom det bara finns upp/nedpil för att välja bokstav/siffra för varje position (max 12) i namnet. Ska man ha med blanktecken får man trixa lite extra. Det finns bara versaler att välja på, men den klarar ÅÄÖ, och menyerna är på svenska. Man kan plocka ett nummer ur listan med mottagna samtal och lägga in i telefonboken.

--
/Danne
Dan Altemyr

Nackdelen är att den inte är kompatibel med just våran telefonstation! Den reagerar inte på nummerpresentationssignalen. Troligen får jag ta och häva köpet. Det är 14 dagars öppet köp för oanvänd vara i oöppnad förpackning, men jag skall ha det ändå eftersom varan inte fungerar ihop med Telias telefonstation här. Om den inte hinner spärra första ringsignalen kommer jag också att häva köpet. Batterier skall alltid följa med produkter från Telia, så här har de gjort fel också. Kräv att få med batterier vid köpet. Jag avråder i dagsläget att köpa Telia Entré eftersom produkten inte är någon färdig konstruktion ännu.

Tack för tipsen! jag får tydligen vänta lite med inköp annars verkar telias ente vara det jag vill ha Bo. "bo johanson" skrev i meddelandet news:AysSd.26627$ snipped-for-privacy@nntpserver.swip.net...

Reply to
bo johanson

Jag var i telebutiken nyss och då visade det sig att min Telia Entré inte ville fungera där heller, annat än en enda gång. Jag hade med min gamla presentatör som vi körde parallellt. Jag tog risken att få Entrén utbytt mot ett annat exemplar som faktiskt fungerar här hemma också! (än så länge) Nu gäller det att hålla tummarna så att den fungerar varje gång. Om den klarar att spärra mot skyddat nummer vet jag inte ännu.

Prova att ringa från mobiltelefonen. Den brukar ha en funktion för att skydda telefonnummer i uppringningsegenskaperna.

--
/Danne
Dan Altemyr

"Dan Altemyr" skrev i meddelandet news:d013cr$bq6$ snipped-for-privacy@newstree.wise.edt.ericsson.se...

Det är bara att slå #31# före telefonummret så blir det skyddat typ #31#0890510

// Tony

Reply to
Spamfree

Jo det fungerar fint nu.