2st budgethögtalare, begagnat eller nytt?

Jag vill köpa högtalare som duger för i första hand film, men även TV och vanlig musik. Jag är varken audiofil eller rik, så jag har tänkt mig något omkring 1000-lappen. Jag bor i lägenhet (liten 1:a) så dom måste inte kunna spela superhögt. Däremot vill jag att dom låter bra även vid låga volymer.

Jag har funderat på 5.1 och liknande, men jag tror att 2 st högtalare räcker och då bör man ju få mer för samma summa jämfört med 5.1.

Jag söker således 2st högtalare för 1000kr totalt. Ser gärna att dom är av såndär långsmal modell, för det är snyggt och inte så utrymmeskrävande.

Har ni några bra tips? Finns det bra nyköp i den här prisklassen? Eller är det bara att leta fynd bland begagnade? Isåfall, tips på några bra butiker i stockholm med begagnade högtalare där man kan lyssna i butik? Jag vete 17 om jag vågar mig på att köpa av privatperson (t.ex tradera, ebay, blocket).

/Jimi

Reply to
Jimi

Tag med dig några favorit CD och lyssna i butiken. Jag valde Dali.

Frågade om jag fick pina skiten ur högtalarna, och efter ett OK så gjorde jag det ! Personalen gick ur rummet och jag fick testa fritt alla högtalare med egna skivor, bla de som kan knäcka HIFI anläggningar. Detta var för tio år sedan och är fortfarande nöjd med mina högtalare. ( skall oxo säga att jag gick igenom spec. innan test ), ja, ni vet RMS, 3 distorsion od. )

Reply to
Dataspider

det var för 10 år sedan - nu med billiga högtalare hos siba, elgiganten, ONOF etc. så har nog seriösa HiFi-affärer något högre prislapp och högre ambitioner än vad 1000:- kan ge då dessa affärer inte kan slåss med kedjorna i lågprissegmentet...

--
efter att hållt på med RF så har man lärt sig att två-tonstest
är väldigt effektivt när man vill hitta begränsningar

tillsammans med favoritmusiken så bör man komponera en CD-skiva med
tvåton med bara något 10-tal Hz mellan för bashögtalare och med
allt längre mellanrum ju högre frekvens  - ha också en tvåton-serie
(säg 800 och 1000 Hz) i 1-dB steg från 0 - -6dB summaeffekt (ej
klippning) för att höra ev. problem med CD-spelaren och ingångsteg,
men i övrigt -6 dB-nivå på alla andra toner för att garantera att
det inte  är CD-spelare och ingångssteg som har problem innan det
når högtalaren.

(en sådan test gjorde jag bla. på en HiFi-video utan VU-meter
för att se hur mycket insignal den tålde innan distorsion
just för att kunna ställa in optimalt ljudnivå)

denna typ av 'CD' är lätt att skapa i tex coolwave.

Torbjörn Ekström

Har sett Wharfedale Diamond 8.3 2500:-, ok för den prisklassen. Tycker dom är bättre än dom fd Dali högtalarna.

Min favorit för högtalartest är "Stakkato". Innehåller sinus signaler, rosa brus, total tystnad, åsknedslag, krossande av glas, musikstycken med t.ex orgel med baston på 18,3 Hz, piccoloflöjt och 1,90 m gong-gong....

Bra med enskilda ljud som man är van att höra i naturen istf musiklåtar som man har förutfattade vaneställningar till hur de skall låta efter att ha lyssnat på dem i tio år på en dålig anläggning :-)

Reply to
Dataspider

"Jimi" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Hej

Kan inte låta bli att göra reklam för de här hornen

VH1. Byggde 2 st. för ca 2000 kr. inklusive element Har defintivt aldrig hört något bättre ljud. De är ju långsmala men kanske inte så små. Lättdrivna 90% av tiden blinkar inte ens 1W lampan på min gamla NAD...

mvh/Håkan

Reply to
Håkan Olsson

Allt det där verkar ju bra och så, förutom det där att man måste bygga själv. Jag vill köpa något som är monterat och klart, bara att koppla till recivern.

/Jimi

Reply to
Jimi Hullegård

Jimi Hullegård skrev:

B H

Dataspider skrev:

Var det inte en hi-fi blaska som hade den skivan?

Vill minnas det. hi-fi & musik var det inte eftersom dom bara ängnar sig åt musik.

Reply to
Inge Hjort

Det är möjligt eftersom det är en "hörseltest" skiva. Jag köpte min, kommer inte ihåg var. Den finns för övrigt i flera ( 5 ? ) versioner.

Reply to
Dataspider