Styra display

Om man skall styra 2 st 7seg. Kan man Använda en åttonde bit för "att välja
display"´.
Hinner ögat med och se att det blinkar?

Re: Styra display

Beror på vilken hastighet du väljer förstås.

Re: Styra display

"att välja

Det beror på hur snabbt man ändrar. Jag har byggt en grunka som har 96
lysdioder, men det är bara 8 som lyster åt gången (12 grupper om 8).
För att man inte skall uppfata något flimmer växlar jag med 1 KHz, dvs
1KHz/12 = 80 Hz per grupp. (En bildskärm ligger också i detta
intervallet). Se till att varje 7-segment tänds åtminstone 80 gånger
per sekund så löser det sig...

Danne

Re: Styra display

Gissar att det tar en stund för displayen att slockna också.
Går det bara fort nog så släcks den aldrig.

Site Timeline