Aktivtfilter störningar

Hej, finner lite konstiga signaler på mina aktvia högpass filter. Använder fyrdubbla op:n TS464CN och 2:a ordningens filter. Men det jag finner är 6 MHz 0,4 V på utgången, 7 MHz 0,06 V på plusingången och 1 MHz 0,7 V på minusingången. Har provat klassiska 100 nF mellan matningsspänningarna men det ändrar inget. Då det gällar audio stör det inte ljudet men jag gillar det ändo inte!

/Martin

Reply to
Martin Andersson

kanske självsvängning pga. att konstruktionen inte är ovillkorlig stabilt på alla frekvenser och laster.

prova att koppla in olika _resistiva_ laster på ingång och utgång och se vad som händer.

är det exakta frekvenser ??? låter lite för bra med just 1 MHz för att vara en självsvängning...
--
men, det behöver inte vara detta - det kan vara skräp från
strömförsörjning och 100 nF är förmodligen snarare en

koppla parallellt 100 nF//10 nF//1nF/100 pF/10 pF

- jag vet - det blir en skog om man inte nyttjar ytmonterat
då det bara är att stapla på varandra.

om du vill minska till 2 så skulle jag säga 10 nF och 10 pF
Reply to
Torbjörn Ekström