nätverkskabel

Behöver dra bredbands-kabel (nätverkskabel), telekabel, samt ev. nån
larmslinga mellan hall och sovrum 8 meter mellan uttagen.

Kablarna ska läggas under golvet, o min fråga är:

Har hört att inte alla trådar används i en nätverkskabel, men vilka används,
är det standardfärger?  om bara te.x. 4 av de 8 används så räcker det jag
drar en kabel, en spricka i undergolvet tillåter nämligen bara en kabel,
vore enklast.

Tacksam för svar!  Mvh Johan

Re: nätverkskabel

För 10Base-T och 100Base-T används 4 trådar (i två par). För 1000Base-T används
_alla_ trådar. För pinout detaljer se google..

Betänk att telefon ger ca 110V rms AC vid ringsignal jfr med spännings
märkning på kabeln. (och û=Urms*sqrt(2) Umax = Urms * 1.41)

Är du riktigt händig sätter du en 1000Base-T switch i båda ändar och kopplar
in en PSTN<->Ethernet gw i båda ändar + simpel I/O för larmet så missas ingen
kapacitet :-)

Re: nätverkskabel

mer avancerade larm är analog och av bryggtyp med terminatorer och duger
inte för gw och 'simpel IO' som ovan...

---

Tänk på att nätverk stör analoga slingor i kabel som
larmslingor och telefoni.

Re: nätverkskabel

Jag har en bild på det:
http://here.is/olof/files/RJ45.gif
(Det är figuren för TBase10 8x4 som gäller för 10 eller 100 Mbit/s
ethernet och när du tittar på kontakten ska "piggen" vara nedåt, dvs på
bilderna tittar du in i kontakten från kabelsidan.)

Färgerna är normalt orange-vit/orange och grön-vit/grön.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/pchw32se.html

Re: nätverkskabel

används,
jag

Tack för alla bra svar o länkar!

Ska testa o koplla ihop det innan jag "bygger ner det", så får vi se om jag
märker några störningar på ngt vis..

Annars kör vi på!

Mvh johan

Site Timeline