Sony GDM F520 suddig när varm.

Hej.

Har en Sony GDM F520 21" Trinitron monitor som blir suddig rätt vad det
är när den är varm. Gör man en avmagnetisering via menyn så blir den bra
i 5 minuter för att sedan växla om och bli suddig igen.

Någon som har tips på vad det kan vara?

Mvh John-Erik

Re: Sony GDM F520 suddig när varm.

Hej

Har en Nokia 446xpro som också plötslig vart suddig när den var varm.
Lämnade in den till en tv-reparatör som kom på att högspänningdelen var
felaktig. Då jag ändå hade skalet av ställde jag in focuspotten och fick en
mycket tydligare bild vid högre upplösningar än när monitorn var ny.
Ibland med någon månads mellanrum plir bilden suddig igen, men då är det
bara att justera med potten. Byta högspänningstrafo är inte att tänka på
(alldeles för dyrt). Den får hänga med så länge den går att justera.

Du kan ju alltid testa focuspotten

Hälsningar Håkan

Re: Sony GDM F520 suddig när varm.

Tack för det tipset!

Det ska jag testa. :)

Re: Sony GDM F520 suddig när varm.
Håller med tidigare inlägg. Justera fokus med fokusskruven antingen på
bildrörskortet eller på HS-trafon. Går inte det kan du pröva att byta
Fokus/Screen-delaren.
Janne

Re: Sony GDM F520 suddig när varm.

Vad gör egentligen fokus-skruven?

Anders

Re: Sony GDM F520 suddig när varm.

Ändrar spänningen till focuselektroden i bildröret.
Alltså, focus är skärpeinställningen.
Focus = skärpa.

Site Timeline