Skyddslack

Hej!
Någon som vet var man kan köpa skyddslack för kretskort i lite större
förpackning
än sprayburk?
Har en lite större serie kort som jag behöver behandla, och vill gärna ha
möjligheten att doppa
korten i lack istället för att spraya....

Mvh
Dan

Re: Skyddslack
Hej Dan

En tanke jag fick bara....

Borde det inte fungera med vanlig klarlack man köper i färghandeln
Du kanske kan prova med ett gammalt kort för säkerhets skull.

Ofta är det ju så att man byter namn på en produkt och säljer den för 5
dubbla priset i mindre förpackning
ex. framkallare för kretskortlaminat när det är samma sak som kaustiksoda

mvh/Håkan

Re: Skyddslack

ofta är det genomlödbarheten som skiljer - om man tex. vill kunna
reparera kort i efterhand.

ring leverantörerna du redan har, dom kan säkert ge tips eller förmedla
bulk.

/TE

Re: Skyddslack

Är det högfrekvenskretsar inblandade så ska man nog akta sig för
"vilket klarlack som helst". Bl.a kan det ju med åren ta upp fukt
ur luften och bli mer eller mindre "ledande". Och inte vet man något
om epsilon heller.

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!

Re: Skyddslack

I praktiken skall man helst inte ha någon skyddlack alls på HF-ledare
och kopplarstrukturer då lack har epsilon > 1 och beroende på
tjocklekojämnhet vid tillverkning kan det ge störande förändrade
egenskaper på kortet som kan medföra extra individuell
handtrimmning i efterhand - och i kopplarstrukturer kan det totalhaverera...

Har man annat än FR4 som substrat/kortmaterial (tex Arlon eller teflon)
så börja lackens förlustfaktor blir klart besvärande och variabel
parameter - samt osäker åldring pga. fukt och vidare uttorkning
av 'långsamma' lösningsmedel enligt ovan.

Skall man ha lack övh. på HF-delar så är det torrfilm och etsning
som gäller då man kan få bestämd specifierad tjocklek samt
genomhärdad lack i alla lägen.

Annars är det tenn, silver eller guldplätering som gäller som
korrisionsskyddsbehandling för RF-ledare.

(det gör oftast inget med relativt dåligt ledande tenn på
ledarnas ovansida då huvuddelen av RF-strömmen går på
underidan - närmast jordplan - på alla ledare och där är
det ren koppar, dock tyvärr något matt/skrovlig...)

---

- för hembruk en _tunn_ men ändå precis heltäckande lager lack
(= spray eller extra utspädd penslad/doppad lack då det inte
Re: Skyddslack

Sprayburkar funkar även fint till "lite större serier".
Fördelen är ju ett betydligt minder spill oftast bättre/jämnare resultat,
samt
att du kan göra jobbet i etapper i stället för löpande band principen sas.
Du kan även få för tjocka lager och ojämn täckning samt ev.
krackelering som följd om du har bra med otur vid doppningen.
Har du bara ganska bra med utrymme att lägga
upp korten på så förespråkar iaf. jag spray ändå.

http://www.electrolube.co.uk/docs/bconformal.html
Electrolube produkter förs av:

ELFA AB
S-175 80 Jarfalla
Stockholm, Sweden
Tel: +46 8 580 94100
Fax: +46 8 580 94300
Web: www.elfa.se

MATRONIC AB
Box 167, Skavsta Industriby
Byggnad 16, S-611 24
Nykoping
Stockholm
Tel: +46 155 288340
Fax: +46 155 288350
Web: www.matronic.se
.

Re: Skyddslack
On Sat, 24 Apr 2004 07:03:47 GMT, "Dan Bengtsson"

Vanlig gammal hederlig schellack som finns att köpa hos färghandlare
borde väl duga. Billigt är det också. Förr i tiden så brukade den
lokala färghandlaren här själv blanda till schellacken, man kunde få
den både tunn eller tjockflytande. Hur han blandade till har jag ingen
aning om och vad blandningen innehöll har jag heller ingen aning om.
Det borde ju vara fördel med tunn blandning om man ska doppa korten.

MVH
Göran

Re: Skyddslack
Sun, 25 Apr 2004 03:04:29 +0200, Goran Soderlind ba':

Schellackflingo§r och blåsprit (blåspriten var renare än rödspriten).
Om det duger med dagens T-sprit vet jag inte (OJMR innehåller den Bitrex).

--
Charlie.

Site Timeline