skuggmask problem?

Jag jar en 32" Luxor som fallit i golvet. Efter fallet är den defekt i ena sidan av bildrutan. Det är en mörk oval boll med en ljusare ring runt och bilden är även mörk runt bollen. Troligtvis är det vel skuggmasken som lossnat. Kan man förbättra en sådan skada på något sätt? Har hört en teori om att placera magneter på bildrörets baksida. Fungerar det? Kan det möjligtvis vara något annat än skuggmasken som gått sönder vid fallet. Jag har avmagnetiserat bildröret med "kallstarter"...

Tacksam för svar!

Reply to
Lanzar

Det är bara att kasta röret anser jag. mvh Janne

Janne

...troligtvis, men eftersom tv:n går rätt så bra att titta på trots felet, skulle det vara roligt ifall man kunde förbättra felet. Det var trots allt en rätt så dyr tv som ny. När jag för en magnet bakom tv:n påverkas bilden kraftigt på det område felet är, men resten av bilden påverkas inte

här finns en bildserie som visar felet vid olika sorts bilder:

(oj då skrev fel i första inlägget, det är en Grundig 32", inte Luxor).

Reply to
Lanzar