Samsung 9500

En god vän har en Samsung 9500 satellitmottagare
som har signalproblem. Han får ofta dålig eller ingen
signal med den mottagaren. Vi har konstaterat att
det inte är fel på antenninställningen eller mjukvaran
i boxen utan någonting med hårdvaran. Då jag inte har
boxen i närheten kan jag inte själv mäta. Starkt misstänkt
är förstås någon konding eftersom denna box blir väldigt
het.

Jag vill veta om någon har erfarenhet av reparation av
den här boxen och isåfall vanliga fel eller om någon vet
en webadress som tar upp detta problem.

/Jon

Re: Samsung 9500

Av detta med värmen får mig att tro att det rör sig om en äldre Samsung
DSR-9500, tex en VIA CI.
Dessa har ett värmeproblem....

Stal detta från ett forum:  Gamla Sammy har fler komponenter och blir
betydligt varmare. (MYCKET varmare om man har CAM-moduler istoppade, vilket
tyvärr kan skada andra komponenter, i synnerhet tuner-modulen som p.g.a. sin
slutna konstruktion lätt blir överhettad.)

Jag har sett exempel på i efterhand monterade fläktar....Men gör det bästa,
ställ inte boxen i en tät hylla.....
Jag har själv bytt från en VIA CI till en ny AY och skillnaden på värmen är
enorm !!

Här finns det mesta om Samsung 9500: http://www.sammyfilez.com /

/Leif

Re: Samsung 9500

vilket
sin
bästa,
är

Ja, visst är det en VIA CI. Och det här med tunern var det jag anade.
Frågan är då om man kan sprätta isär tunern och byta någonting eller
om det går att få tag i en ny till vettigt pris.
Ska kolla in sammyfilez, tack!

/Jon

Site Timeline