Ersätta mobiltelefonbatteri med nätspänning

Är det någon som provat att ersätta batteriet i en mobiltelefon med
nätspänning? (Givetvis filtrerad och i rätt voltantal)
Vilka problem kan uppstå?

Har en gammal Nokia 6110 som jag tänkt använda i ett litet projekt...
På telefonen sitter det ett batteripaket med Li-ion celler och en liten
vibratormotor.
Det är signalen från vibratorn jag vill åt, och tänkte därför löda loss
cellerna och låta
elektroniken som styr motorn och laddningen sitta kvar...
Ansluter helt enkelt lämplig spänning där cellerna var anslutna, går det
utan rök?

Enklast vore ju att låta cellerna sitta kvar, och låta orginalladdaren
underhållsladda batterierna.
MEN, vibratorn fungerar inte med laddaren inkopplad!

Mvh Dan

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nät spänning

många nallar startar övh inte om det inte fins korrekt installerad _och_
fungerande batteri - vare sig laddsadden är inkopplad eller inte.

säkraste vägen är att du simulerar en LiIonbatteri och hoppas att du
inte har en såndär intelligent batterichip som det skall förhandlas en
stund inan någoting alls hoppar igång.

fråga 2

Är det en piratbatteri som får vibratorn att snurra
pga hög sändstyrka, eller är det något som är styr av nallens
programvara - i det sistnämda fallet så kommer inte styrningen
att aktivera vibratorn om nätsladden sitter i om programvara
tycker det är så - vare sig det sitter batteri ellee inte på
nallen.

/TE

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nät spänning

Om jag fattar rätt så sitter vibratorn i batteriet.

Dan undrar ifall det går att koppla in lämplig spänning
på dom sladdar som normalt är kopplade till battericellerna
i själva batteriet.

Dan skriver själv att vibratorn (i batteriet) inte fungerar
ifall han låter laddaren sitta i telefonen.

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nätspänning
Är det inte därför den stackars människan vill ha hjälp?

Vibratorn sitter i batteriet, vilken inte fungerar när ladd-kabeln är
inkopplad.
Eftersom telefonens programvara inte medger signal ut till vibb'en när den
laddar..

Killen vill altså ha en extern strömförsörjning (simulerat batteri) för att
han skall
kunna använda vibratorutgången, utan att behöva ha ladd-sladden inkopplad..

Jag återkommer med tekniska upgifter om spänningar och anslutningar senare..
Det skall inte vara svårt att lösa..

// Micke Mek

det

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nätspänning
http://www.koaxial.net/6150_battconn.gif

Här har du lite information om vilken spänning du skall använda.
Och vad de olika stiften i batteriet är till..

D.v.s spänningar, batteri info, batteritemp, och jord.

Lycka till!!

// Micke Mek

att
inkopplad..
senare..
liten
loss
orginalladdaren
_och_

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nät spänning

Det största problement är nog att komma in i batteripacken.
Dom som jag har kommit i kontakt med har i alla fall varit
limmade med något epoxilim. (Plasten är ganska skör)
För tanken är väl att montera ur cellerna och istället ansluta
yttre spänning.
Man får ta och fästa packen i ett skruvstäd, och ta en kniv som man
knackar lätt på i skarven mellan de 2 plastdelarna av packen.
(Bra spara beg. packar till detta). Efter en del möda brukar dom
dela på sig mer eller mindre snyggt.
Sedan är det bara (?) att löda in sin yttre spänningskälla efter
att ha borrat ett hål för sladden. Och limma lätt ihop den.
Men glöm inte att det nog behövs lite ferrit (toroid eller stav) av
lämplig sort på sladden, om det skulle vara så att HF:n från telefonen
går in i telefonen/nätagget fel väg.
Du kan även(eller) lägga en lämplig keramisk konding (1nF ?) parallellt
över spänningssladden innuti packen och helst en vid nätaggets utgång.

/Per-Åke
Som länge har funderat på att göra något liknande.
Du blir nog först :-)

--
Remove "extra" in my e-mail

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nätspänning

Tackar för alla svar, och visst är det så att jag tänkt behålla
"batterielektroniken" och
koppla på mig där cellerna tidigare satt.

Och batteripaketet har jag redan öppnat, inga problem!
Ska se om jag hittar nåt lämpligt nätaggregat att slakta, ska bli spännande
och se
om den startar....

Förresten, vad bör nätdelen ha för data, förutom voltantalet.
En telefon suger väl en del "juice" i pulsande form när den sänder??
Behöver man förutom ovan nämnda avstörningskonding, en konding som
strömreserv?

För den nyfikne kan jag tala om, att jag tänkt använda signalen från
vibramotorn till
ingången på en micro PLC (crouzet Millennium) för diverse fjärrstyrningar i
lägenheten....
Bla till att bota om servern, som gärna krachar när jag är bortrest och vill
fjärradminstrera den...

//Dan

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nät spänning

Se till och ha en fetare konding alldeles i närheten (i batteripacken)
då den drar höga strömpulser när den sänder i dålig radiotäckningsmiljö

Det är en av orsakerna till att batteriet är nödvändigt även när man
ringer med laddsladden sittande  - batteriet fungerar nämligen
som en stor konding...

Har sett i siemens M1 eller motsvarighet att de har kondinga på typ 1 mF
inuti för att just klara klenare strömförsörjning (som ändå är uppe i
1.5 Amp peak om jag mins rätt...)

/TE

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nät spänning
Den kallas för mobil för att den är mobil. Kopplar du den till
nätuttaget blir den stationär. Har man inte råd att betala 200:- för
ett nytt batteri kan man ju göra detta. Annars finns det många
stationära för 200:- med 1 års garanti.
janne

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nätspänning
Kolla vad det står på batteriet. Ex 3,6v/300mA. Sen bygger du denna
matning och kopplar den där batteriet satt. Eller om du har en färdig
eliminator hemma!
janne

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nät spänning

300mA räcker inte på långa vägar tror jag.(men det var nog inte så du menar)
2W uteffekt (max).
Verkningsgrad (vet ej ) , men gissar 50 % -> 4W
4W/3.6V = 1.1A
Men pulsat är det ju, så med en stor konding klarar
den nog en del.
Men ta till i början, så kan du ju kanske mäta momentana
strömmen.

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail

Re: Ersätta mobiltelefonbatteri med nät spänning

På batterier står normalt sett inte mA utan mAh, alltså inte ett mått på
hur mycket ström batteriet kan ge utan hur mycket laddning batteriet kan
hålla.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451