Transientskydd (diod)

Duger en 1N4148 som transientskydd att sätta över spolen till ett Biltemarelä? Reläspolen tar ca 150-200 mA vid 12-13 V.

Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

nej, ta något lite kraftigare typ 1N4001

Reply to
Hannu Kandelberg

Köp aldrig 1N4001, den tål endast 50V backspänning. Köp i så fall 1N4003 istället eftersom den tål mycket högre backspänning (200V) och kostar mindre än 1N4001.

1N4007 rekommenderas annars som standard universaldiod i skrivbordslådan, den tål 1000V backspänning och brukar bara vara marginellt dyrare än de med längre nummer som tål mindre backspänning.

Köp aldrig 1N4001, den tål endast 50V backspänning. Köp i så fall 1N4003 istället eftersom den tål mycket högre backspänning (200V) och kostar mindre än 1N4001.

1N4007 rekommenderas annars som standard universaldiod i skrivbordslådan, den tål 1000V backspänning och brukar bara vara marginellt dyrare än de med lägre nummer som tål mindre backspänning.

Använd BYW96E alt. BYV26E

B Hansson

1N4148 hanterar bara 100 mA enligt databladet, och man skall undvika att köra högre än detta.

Tänk på att om reläet drar 200 mA i drift, så puttar den in 200 mA in i dioden vid brytning dom första 10-tal us, för att minska till noll inom 10-100 ms när den tömmer reläspolen på magnetisk lagrad energi.

1-amperesdioder som 1N4007 är bätter lämpade för detta.

Den klarar ju faktiskt 450 mA i "repetitive peak forward current" men det kanske är bättre att överdimensionera?

Är det en regel man generellt kan använda att spolen ger tillbaka lika stor ström som den själv drar?

Jag hittade ett par stycken såna här hemma så jag kör väl på det för säkerhets skull.

Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

Går och går...

Tänk istället alternativet om dioden blir ledande pga. haveri och all kontrollström utan strömbegränsning hamnar igenom brytarna som kontrollerar relät istället... - Onödig och riskfullt att köra med för klena grejor i dom här sammanhangen..

Tänk svänghjul - induktans är elektronikens motsvarighet till svänghjul, och en sådan snurrar vidare i samma fart om den inte accelereras eller bromsas in. Diodens uppgift är just att tillåta strömmen att snurra vidare i drosseln och låta den dämpas ned av spolens resistans och i viss mån diodens spänningsfall.

vill man har spolen snabbare strömlös (för att släppa kontakt snabbare) så kan man sätta en zenerdiod på lämplig spänning

- högre ju snabber spolen skall klinga av - men inte så hög att det blir gnistbildning i brytarna som bryter strömmen till reläspolen.

Dioden kallas just för 'frihjulsdiod' i dom här sammanhangen. - och jag har sett feta sådana, större än ishockey-puck och med försvarligt antal nollor efter siffran som anger amperetalen... :-)

--

> Jag hittade ett par stycken såna här hemma så jag kör väl på det för
> säkerhets skull.
>
> Fredrik Östman

[...]

I det här fallet så kan man räkna med det som ett maxvärde för dimensioneringens skull. Ett snabbt brott ger en transient som försöker tömma spolens magnetfält genom elektrisk ström och fältet är proportionellt mot strömmen som tidigare sändes genom spolen (inom ett område åtminstone).

Kostar så lite extra att ta takhöjd för det här.

Didn't you hear? Georgia has ruled that state schools will continue to
be able to use the word 'evolution' in the classroom. However, as a
compromise, Dinosaurs will now be referred to as Jesus Horses.
Reply to
Ichimusai