Rengöring

Vad är lämpligt rengöringsmedel och rengöringsmetod för kretskort
(enkelsidiga, ej ytmonterade komponenter) i en apparat kontaminerad av
tobaksrök? Syftet med rengöringen är dels att bli av med stanken, dels
att slippa framtida problem orsakade av ev aggresiva ämnen i smutsen.

M v h
   /Patrik

Re: Rengöring

Ren sprit går bra vad jag vet.

//Roger

Re: Rengöring
On Thu, 16 Dec 2004 23:18:48 +0100, " ROGER PETTERSSON"

Ok. Några frågor då:

1) Vilken styrka behövs? Är det för mycket vatten i 90%?

2) Jag har nog problem att komma över etanol i högre styrka än 60%
vol.  i avsaknad av egen tillverkning eller kontakt bland "rätt"
personer... Går det lika bra med metanol eller propanol?

3) Tillvägagångssätt? Blötläggning i lämpligt kärl eller påsprejning
med/utan borstning?

M v h
   /Patrik

Re: Rengöring

T-sprit är IMHO. värdelöst, blir för mycket vatten och annat
skit kvar (färg och denauteringeämnen osv.)

Rent etanol är snabbast när det gäller att lösa 'våt' färsk
flussmedel, däremot inte gammal, bränd (brunsvart) dito. som då
måste borstas och petas bort - gäller alla metanol, etanol, isoporpanol

Etanol går långsammare, och isopropanol går signifikant långsammare
(om etanol behöver 10 sek för att lösa, så behöver isopropanol 1-2
minuter för samma sak)

metanol har dåligt rykte och man måste ha industrikänningar för att
komma åt detta, samt inte helt ofarligt att slaska med detta iom.
ångorna från baden.

Ren etanol är bra, men nästan omöjligt att få tag på pga. den oönskade
risken för invärtes bruk sedd ur statens ögon. - varenda cl måste
redovisas... mycket ångor kan också påverka - med känd resultat, men man
blir inte blind av det i allafall om man tar en utspädd klunk för
invärtes själavård/reset av hjärnan också.

---

I praktiken om man inte har innoficiell tillverkning av 90% och däröver
så är Isopropanol egentligen den enda alternativet för privatpersoner.

Re: Rengöring

Hur är det med den etanolen som säljs på mackarna som motorbränsle?

--

/Josef S.

Re: Rengöring

E85 har för mycket bensin i sig som kan skada plast mm. samt
inte riktig, riktigt torkar helt då besin innehåller alla möjliga
sortes kolväten varav några är av tyngre sort som inte
dunstar så fort.

tror inte att det fins någon form av motoralkohol
som är helt ren utan är denaturerad med diverse besin,
andra alkoholer, metanol etc.

motoralkohol för dieslar innehåller dessutom 20-30% tändmedel
då alkohol i sig har så låg cent-tal och tänds inte av
den heta luften i dieseln...

---

håll dig till isopropanol, den kan man få verkligen ren och närmast
vattenfri samt inte giftig att hantera, dock fortfarande eldfarlig...

/TE

Re: Rengöring

Påminner mig om 70-talet då jag hade en annordning för att tvätta och
spela LP/vinylskivor med just isopropanol. Och detta i
vardagsrummet...

Re: Rengöring
On Thu, 16 Dec 2004 13:13:47 +0100, Patrik Norqvist

Jag har rengört en hel del kretskort, tangentbord, fjärkontroller,
telefoner mm från kaffe, cola mm genom att använda vatten, diskmedel
och tandborste. Skölj efteråt med rent vatten och spraya med
elektronikrengjöring.

Re: Rengöring

Aha. Frågor:

1) Rent vatten ur kranen eller avjoniserat vatten?

2) Vilken elektronikrengöring? Inköpskälla?

M v h
   /Patrik

Re: Rengöring
On Fri, 17 Dec 2004 01:11:57 +0100, Patrik Norqvist

Jag har oftast kört kranvatten & Yes.

Ektronikspray på burk ca 50:-/200ml från Elfa, Kjell & co, Clas
Ohlsson... i nödfall tar man vad man har som 5-56 eller WD-40. ( eller
inget spray alls ! )

Re: Rengöring

Köp en flaska Gripen REN Bensin för rengöring
och en spray burk med 5:56 eller WH40 finns på
t.ex. OBS! Billigt, enkelt, säkert och bra.

Jag brukar rengöra mina kretskort med Aceton före
lödning, då flyter flusset och tennet riktigt bra.

Pepe

PS. Fimpa ciggen först innan du börjar!

Re: Rengöring

Bensin angriper troligtvis något/några av de material som de monterade
komponenterna består av. 5-56 och liknande passar kanske på rostiga
skruvar men absolut inte på kretskort. Oljan i 5-56 kryper t.ex. in
i potentiometrar och drar till sig damm.

Aceton löser med största sannolikhet upp den påtryckta lödmasken,
eventuell tryckt text och plastkomponenter.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Rengöring
Isopropanol kan vara ett lämpligare lösningsmedel. Om man använder
vatten (vilket kan var helt OK) är det viktigt att låta det torka
ordentligt efteråt. Vissa mtrl är hygroskopiska.

/P-O

Re: Rengöring
On Thu, 16 Dec 2004 13:13:47 +0100, in swnet.teknik.elektronik, Patrik

Jag är ingen elektroniknisse egentligen.. men jag har lött lite i ett
gammalt flipperspel, och då har jag använt CRC Elektronikrengöring +
tandborste.

Nej, spelet funkar inte än, men det har å andra sidan inte blivit
sämre heller... ;) Har bara gått över ett kort hittills.

Finns förresten massvis av info, (programfiler, manualer etc) på
http://www.ipdb.org/ ifall nån intresserad missat det...

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

Isopropanol löser det mesta av ämnena i röken från vanliga
cigarretter.