Radiostrålning - Page 3

Re: Radiostrålning

Japp.  Alltid avstängd utom när jag pratar i den.

Re: Radiostrålning

Du vill nå men inte bli nådd mao. :-)

/TE

Re: Radiostrålning

Endast nödtelefon.

Re: Radiostrålning

Är syftet att minska strålningsdosen?
Vad jag vet så sänder en mobiltelefon endast var fjärde timme när man inte
pratar i den. Detta för att tala om för basstationen "här är jag".
När telefonen sätts på och stängs av så skickas också en signal ut, plus
kontinuerligt under samtalet, så det är nog inte många % av den totala
strålningsdosen från mobilen man sparar genom att ha den avstängd. Eller?

/Micke

Re: Radiostrålning

[...]

Experiment: Lägg nallen nära din stereo så du hör när den sänder.
Notera tillfällena och se hur ofta det är.

Allt beror på hur ofta man använder den. Jag känner mig inte särskilt
orolig när jag har den i byxfickan. Inte heller när jag talar i den
några minuter.

Re: Radiostrålning

Har den på skrivbordet och hör den i datorhögtalarna. Det är inte så många
gånger per dag, har dock inte gjort något schema över intervallet.
Tiden kan dock påverkas av hur telefonen är placerad i förhållande till
masten, eller om man befinner sig precis mellan två basstationer.

/Micke

Re: Radiostrålning

Endast med en stereo av tvivelaktig kvalité. Jag har inte lyckats hitta
någon "ljud-pryl" i mitt hus som störs av GSM.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Radiostrålning

[...]

Kanske bara gamla grejor som lider av det här...

Re: Radiostrålning

Minska batteriförbrukningen.
Nu räcker det i flera månader.

Dosen är så liten i det läget att det inte bekymrar mig.
Risken är att folk börjar ringa till den.
Har den bara på ifall jag väntar samtal.

Re: Radiostrålning

Det beror väl på batterisparfunktionen, var tredje sekund sänder
basstationen ut en signal att telefonen ska stängas av i tre sekunder.

--
Roland

Yeah whatever.

Re: Radiostrålning

Går man igenom en s k magnetkameraundersökning så utsätts man för ett
permanent fält på 1,5 T (!) plus växelfält (RF-gradienter) under upp till en
timme eller så. Och det betraktas fortfarande som medicinsk ofarligt. Så jag
fortsätter ha nallen i byxfickan.

/Anders

Re: Radiostrålning
On Tue, 17 Aug 2004 22:09:28 +0200, "Anders Eriksson"

Sådana fält borde kunna vara farliga för nallen. Det finns ju även
nallar med inbyggd kompass och skulle kunna tänka mej att
missvisningen blir avsevärd.

/Alf

Re: Radiostrålning

Det står en jäkla massa skyltar om detta, som tex. olämpliga med
kredikort, disketter, musikkassetter osv. i dess närhet :-)

Nu tror jag att man  måste skilja på statiska om än starka
fält i magnetkameran gentemot kraftigt varierande fält från
jättetrafo från en elcentral under lång tid.

(Dock brukar man se det genom att CTR-datamonitorer
står och gungar...)

sedan är det också som Alf säger att man 'pingar' med
RF-pulser för att sedan mäta upp efterringningen från
de olika atomerna i kroppen i form av RF.

Re: Radiostrålning

Anade det, så det är klart olämpligt av Anders att nallen i byxfickan
när han magnetfotas.

/Alf

Re: Radiostrålning
till en
Så jag
Sent svar, men ändå:

Jag uttryckte mig uppenbarligen otydligt:
Eftersom magnetkameraundersökningar i stort sett betraktas som ofarliga så
törs jag ha nallen i byxfickan (i min vardag) eftersom den alstrar relativt
svaga fält.

Om man genomgår en magnetkameraundersökning så skall man definitivt inte ha
metallföremål "på sig". 1,5 T alstrar enorma krafter på allting som är
magnetiskt (man orkar t ex knappast hålla fast en skiftnyckel med handkraft
i närheten av fältet). Dessutom förstör det fältlinjerna och alstrar därmed
störningar i bilden.

Site Timeline