Radiostrålning

Det ni! Å sen snackar folk om 3G-master... :)

"If you insist on using MICROS~1 you're on your own."
Reply to
Ichimusai

Ger inte så mycket EM-fält utanför lågan.

:)

"If you insist on using MICROS~1 you're on your own."
Reply to
Ichimusai

...avstängd :)

-- Ichimusai

AA #769 ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai MSN: Ichimusai1972 AOL: Ichimusai1972 IRC: Ichimusai@IRCNet "Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger." -- Hermann Goering

Reply to
Ichimusai

Japp. Alltid avstängd utom när jag pratar i den.

Du vill nå men inte bli nådd mao. :-)

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Är syftet att minska strålningsdosen? Vad jag vet så sänder en mobiltelefon endast var fjärde timme när man inte pratar i den. Detta för att tala om för basstationen "här är jag". När telefonen sätts på och stängs av så skickas också en signal ut, plus kontinuerligt under samtalet, så det är nog inte många % av den totala strålningsdosen från mobilen man sparar genom att ha den avstängd. Eller?

/Micke

Reply to
Micke
[...]

Experiment: Lägg nallen nära din stereo så du hör när den sänder. Notera tillfällena och se hur ofta det är.

Allt beror på hur ofta man använder den. Jag känner mig inte särskilt orolig när jag har den i byxfickan. Inte heller när jag talar i den några minuter.

To mess up a Linux box, you need to work at it; to mess up your Windows
box, you just need to work on it.
Reply to
Ichimusai

Endast nödtelefon.

Minska batteriförbrukningen. Nu räcker det i flera månader.

Dosen är så liten i det läget att det inte bekymrar mig. Risken är att folk börjar ringa till den. Har den bara på ifall jag väntar samtal.

Har den på skrivbordet och hör den i datorhögtalarna. Det är inte så många gånger per dag, har dock inte gjort något schema över intervallet. Tiden kan dock påverkas av hur telefonen är placerad i förhållande till masten, eller om man befinner sig precis mellan två basstationer.

/Micke

Reply to
Micke

Endast med en stereo av tvivelaktig kvalité. Jag har inte lyckats hitta någon "ljud-pryl" i mitt hus som störs av GSM.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to

"Torbjörn Ekström" skrev i meddelandet news:2GqRc.100320$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Aj då, tänkte inte på det. Tack. Vad jag ville få ur mig är att det som varit med oss under evolutionens gång är vi hyfsat anpassade till medans en del nymodigheter kommer ovillkorligen att kräva sin tribut. Som det här med mobiler och cancer. Cancerfallen har inte ökat nämnvärt (med reservation ny forskning), däremot har den tydligen krypit närmare örat. Antagligen skulle cancern i dessa fall brutit ut för eller senare. En del klarar sig, andra inte.

Jadå.

Tvärt om skulle jag vilja säga. Effekten är ju vad alla talar om, men nästan ingen nämner hur mycket/lite effekt som krävs vid resonans.

Melanombarn tycker jag låter som en passande beskrivning. Tacka vet jag kvällsdoppet.

Hua !!!

Bland det första vi fick lära oss i lumpen när vi kom ombord på båtarna var att inte klättra i masten när radarn var igång. Det påstods att fåglar slog i däck bara de flög förbi, fast...? Lite skepticism åt både plus och minus är väl inte skadligt.

JerryT

Reply to
JerryT
[...]

Kanske bara gamla grejor som lider av det här...

Religion is like your appendix, often infected and easy to do without.
Reply to
Ichimusai

En källhänvisning till detta skulle vara intressant.

Precis. Där talar vi om en hel annan klass av effekt också.

"Open source is good." - Steve Jobs
"Open source is evil." - Microsoft
Reply to
Ichimusai

Torbjörn Ekström Decided to say:

Det beror väl på batterisparfunktionen, var tredje sekund sänder basstationen ut en signal att telefonen ska stängas av i tre sekunder.

-- Roland

Yeah whatever.

Reply to
Roland Jonsson

Ett litet inlägg i denna intressanta debatt, inte alldeles lätt att tolka ansvarig myndighets skrivning av hur detta ska hanteras.

Vidare SSI:s kommentarer kring detta främst avseende mobiltelefoni:

Diskuterar man sedan även med teknikerna som riggar/installerar basstationerna så blir man inte mycket klokare kring hur detta ska hanteras. Alla är eniga om att länkarna är klart olämpliga att stå ivägen för sedan finns det x antal svar på säkerhetsavstånd för antenninstallationen.

Mobilbranschen själv har också utfört ett antal verifierande tester för att greppa detta, 3GIS har undersökt ett antal av sina stationer för att få referensvärden på strålningsnivåer.

Alla anläggningar som satts upp på fastigheter tillhörande Svenska Bostäder har ett säkerhetsavstånd på 2 meter till antenninstallationer.

Hursomhelst så får man ju en tankeställare om man låter bli handsfree under en dag och känner värmen från området kring örat.

mvh plun

Reply to
plun

Den absolut största delen av den värmen kommer från dig själv dock. Du kan göra ett litet test, slå av telefonen och låtsas prata i den 20 minuter. Åtminstone mitt öra blir i princip lika varmt som när telefonen är på. Sedan finns det också telefonmodeller vars batterier blir märkbart uppvärmda av en stunds tal, det är fortfarande värmestrålning vi talar om där.

Det har nog med mer att du trycker något mot örat än att den strålar. Även om precis ALL effekt omvandlas till värme i ditt öra är det ändå bara tal om en medeleffekt på MAXIMALT 2/8 = 0,25 W, och är du nära basen så lite som 0,01 / 8 = 0,00125 W

Jag vet inte riktigt vad jag skall jämföra den effektutveckligen med, men ditt öra i en mikrovågsugn med denna effekt skulle inte bli särskilt varmt...

There are approximately 6.5 billion kinds of people in this world.
Reply to
Ichimusai

Nja är inte riktigt med på detta, hade länge en Nokia 6210 med relativt höga SAR värden, och även bland kollegor så hade flera detta fenomen med "varmt öra" vid längre mobilsamtal utan handsfree.

Nokia 6210:an har inga tendenser till varmt batteri etc som jag kommer ihåg det enbart vid samtal.

Tror nog att en viss misstänksamhet bör råda kring detta och att man bör använda någon form av handsfree utrustning.

mvh plun

Reply to
plun

Höga SAR-värden beror ofta på att telefonen har effektiv antenn vilket medför att sändaren kan arbeta på lägre effekt. Förutsättningarna för en bra antenn ökar väsentligt om telefonens jordplan längdmässigt är minst 0.25 våglängder långt. Som i din telefon, vilket ju är bra.

Helt korrekt. Du får samma fenomen om du håller en ishockeypuck intill örat några minuter. Den utstrålade hf-effekten är en marginell värmekälla i sammanhanget.

Nej det sprider bara osäkerhet att inte förstå varifrån värmen kommer. Testa ishockeypucken några minuter och du har inhämtat ny kunskap.

Det finns massor av bra skäl för att använda handsfree såsom att förbättra värmavgivningen från örsnibbarna vars viktigaste funktion är att kyla hjärnan vilket är bra dessa dagarna och du får bägge händerna fria till annat.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Hmmmm ?

Hur det är med örats funktion för kylöverföring vet jag inte, finns det några stora blodkärl i ett öra ? Borde vara minimalt jämfört med hela huvudets kylande effekt. Om jag hade elefantörön så tappade man ju den kylande "fläktfunktionen" som elefanten använder sina öron till vid ett mobilsamtal.

Pucken jämfört med mobilen haltar också eftersom man inte håller sin telefon mot örat hela tiden, den förflyttas i små steg upprepade gånger vid ett samtal.

Eftersom SAR värdet är ett mått på en överföring W/kg så är iaf jag misstänksam där mobiltelefonen överför vilket inte pucken gör (iofs om jag gnuggar pucken så uppstår friktionsvärme).

mvh plun

Reply to
plun