Projektorer

Tittar på att skaffa en videoprojektor till vardagsrummet.
Rummet är konstruerat så att projektorn inte kan sitta
närmare duken än drygt 4 meter.

Det verkar sär jag tittar runt som om de flesta tillverkare
gör allt de kan för att få så STOR bild som möjligt med så LITET
avstånd som möjligt till duken.

Jag vill inte ha en fyrameters-bild, utan helst något i stil med
1.5-1.8 meter bred..

Går det? Finns det "zoom-linser" till projektorer?

Kan man sätta en annan lins framför, kanske ?

Nån som har erfarenhet av sånt?

</A>

Re: Projektorer

Är takstativ uteslutet?
Då kan du välja själv vilket avstånd du ska ha utan att ta hänsyn till
möblering.

Re: Projektorer
On Sat, 6 Mar 2004 19:01:30 +0100, Daniel Jönsson

Den ska sitta i taket, men rummet har dubbel takhöjd i mitten
så jag kan ändå inte få den närmare duken än 4.2 meter...

</A>

Re: Projektorer

Har du inget emot det så kan du då sänka ner projektorn till normala nivåer.
Den MÅSTE inte sitta ända uppe i taket.

Re: Projektorer
On Sat, 6 Mar 2004 21:17:54 +0100, Daniel Jönsson

Nä, det går ändå inte. Det är snedtak och det sitter en stor
fläkt i mitten. Dessutom skulle det innebära 25-30 meter sladd
från projektorn till kontakten/bildkällorna om man inte kör med
hängade sladd genom luften.
Jag måste vekligen ha projetorn 4.2 meter från duken, men tack för tipset
;)

Så -- tillbaks till lins-idén.. Skulle det gå att sätta en stor
lins framför projektorn som samlar ihop strålen lite eller skulle
det sabba bilden helt?

</A>

Re: Projektorer

Kolla in denna projektor:
http://www.hitachidigitalmedia.com/viewProduct_1.jsp?productid32%1
& glöm detta med extra linser, låter som det är bäddat för en massa strul.

//Peter

Re: Projektorer

Om man vill kolla TV, måste man köpa en separat tuner då? Vad kostar i så
fall en sådan?

--
Michael

Re: Projektorer
On Sun, 07 Mar 2004 13:21:26 GMT, Michael Spångberg

De flesta projektorer har Composite, S-video och RGB-ingångar.
Enklast är att man kopplar utgången från videon till projektorn
och använder videons tuner, eller så har man satellitmottagare
och då är det den som är "tuner"..

</A>

Re: Projektorer

Eller en digital-tv box för marksänd tv som man ändå kommer behöva snart. En
digitalbox är att föredra istället för en video då jag tycker tunern i en
video ofta är ganska dålig. Sådant synns väldigt tydligt när bilden är 2
meter bred...

Re: Projektorer

Tack för länken, men den har samma problem.
På 4.5 meters håll ger den en bild som är minst 187 cm bred.
Det är ganska typiskt.

Den har (som många andra) en "zoom" som för mig går åt fel håll.
Den går från 1-2x, där 2x gen en större bild.
Finns det någon projektor som har en förminskande zoom, tro?

</A>

Re: Projektorer

Titta på www.wiktors.com. Dom har ganska många olika fabrikat och bra
teknisk info om dom.

Lasse T
------------

Re: Projektorer

Jag sökte på 4.2 meter avstånd och 1,8 meter bild och det kom fram flera
stycken. Kolla projektorguiden.

Lasse T
----------------

Re: Projektorer

Tack för länken.
Har letat runt på http://www.projectorcentral.com/projectors.cfm
Det har fler märken, och har oxå en sökfunktion.

Det jag är lite orolig för är att med en 180cm bred bild och
800 punkters upplösning på bredden blir pixlarna 2.2mm stora..
Soffan står bara 3,5 meter från duken, så det kanske blir grynigt.

Skulle helst vilja få ner bilden till typ 60" så jag kanske provar
extralins-varianten ändå..
Ska åka och botanisera lite i butikerna idag.

Tack för tipsen !

</A>

Re: Projektorer

du har 720 punkter på bredden när du kör DVD.... mao räcker den till
om du inte tänker förbereda för hdtv också.

Kort sagt, TV-systemens upplösning är bara gjord för att
uppta ca 4-8 % av hela näthinnans yta, blåser man upp den med
tvåmeter duk så måste bildkällans upplösning öka i motsvarande grad om
det inte skall se suddigt och grovt ut.

---

När kommer hdtv-format på dvd ???

Re: Projektorer

..just prexis. Det är därför jag inte vill blåsa upp bilden för mycke,
utan hålla mej till typ 60"..

Tittade lite på några modeller idag, och helt klart är det så att
det skulle blir perfekt om optiken tillät lite mindre spridning.
En halv-konvex lins framför borde funka tycker jag.
Många av projektorerna har en massa superfinesser som automatiskt
ställer in skärpa. Dom lär väl få hicka om man sätter en lins framför
antar jag. Undrans om de har manual-override..

Re: Projektorer

Sanyo har utbytbara linser på sina dyrare projektorer t.ex. PLV-70 men den
kostar ju en slant (c:a 80.000 SEK).

//Peter

Re: Projektorer

Mmm.. Det är en aning över min budget dock. :)
</A>

Re: Projektorer

provade lite när jag hadde projektor
för min del ville jag ha upp bilden över hela väggen på relativt kort avstånd
det bidde inte så bra men dög för min del
sen provade jag tvärt om och inte det heller blev så bra, men man märkte
skillnad mellan dom olika adaptrarna man satte framför, en billig bidde det
bara skit av men några andra bidde det bra mycket bättre av

Re: Projektorer

--8<--
--8<--

"adaptrarna"? Vad för adaptrar? Finns det sånna? Var fick du dom ifrån?

</A>

Re: Projektorer
Möblera om rummet.
/Janne