Antennfråga

Jag använder en Video som RF-omvandlare för att skicka bild och ljud
från en dator till en TV.

Problemet är att när jag vill kolla på TV så måste jag manuellt koppla
om antennsladden  från min video/dator till ordinare kabelTV-uttag

Idealiskt vore om jag kunde koppla ihop kabeln från videon och
ordinare antennuttag. Givetvis är förutsättningen att inte ställa till
bekymmer för grannarna eller kabeltv-leverantören. Är detta lämpligt
och möjligt?

Schema:

video/dator -> cirka 10 meter -> kabeltv-uttag -> cirka 8 meter ->TVn.

Re: Antennfråga

(snip)

Jodå jag har funderat på det men då måste kablen två gånger passera
mitt arbetsrum som mest påminner om ett dåligt planerat serverrum
med drivor av 220-voltskablar/nätverkskablar etc.

Re: Antennfråga

(snip)

Tack för hjälpen

Är det en sådan här du menar?
 http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4063.htm

Re: Antennfråga

Köp en vanlig fördelare (3,5dB- splitter) med f-kontakter och koppla
in den "baklänges". Det är lite av ett hack, men bör fungera därför
att:

1. All kabelTV är på de olika VHF-banden och videon med 99% sannoliket
ligger på UHF, dvs de kommer inte att störa varandra nämvärt

2. Förutsatt att kabelt-uttaget är av den vanliga, föreskrivna typen
har det en backdämpning på minst 60dB, just för att skydda grannarna
mot påhittiga individer. OBS! detta gälelr ej eventuellt tredje uttag
för kabelmodem då returkanalen måste vara öppen.

Fungerar inte detta får du köpa ett riktigt kombinationsfilter. Tänk
dock på att det inte blir bra med ett vanlig gammalt
antennkombineringsfilter då dessa hade sep. ing för FM/VHF1/VHF2/UHF.
S-kanalerna i kabelTV hamnar här mitt i vissa delningsfrekvenser, och
du tappar FM-signalen.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

Kommer på att när de första tv spelen ( bollen som studsar / pingis ) kom så
kunde man ställa till problem för alla andra i huset genom att koppla in
spelet till antennjacket i stället för tv. Då kunde hela huset "njuta" av en
skuggbild av pingis ovanå nyheterna :-)

Re: Antennfråga

Nu är splitter/combiner-mojängen inhandlad och monterad. Det fungerar
utmärkt. Jag vill passa på att tacka för all hjälp.

Re: Antennfråga

Betänk föregåände inlägg innan du editerar dina hemma gjorda P-rullar. Kan
bli "lite" pinsamt...
Men å andra sidan så gör ju ingen sådana filmer...

Re: Antennfråga

Menade detta svar:

[...]

On Tue, 09 Dec 2003 14:29:18 +0100, Ingvar Persson

Jag skulle tro att han menade sitt inlägg om de gamla TV-spelen där
grannarna kunde följa matcherna. Rätt komiskt om tänker att någon
spelar in egna porrisar och sänder ut  i det lokala kabeltvnätet..

Site Timeline