Parallellkoppling av batterier

Hejsan.
Jag hade en mycket intressant diskussion med min fysiklärare idag.
Frågan är egentligen ganska enkel: Vad händer om man parallellkopplar två
batterier med olika spänning?
Vilken spänning får man över de gemensamma plus- och minuspolerna?
Om man tex. har ett batteri på 5 volt och ett på 10 volt, klarar det mindre
batteriet av påfrestningen, eller exploderar det?

Blir det skillnad om har torrbatterier jämfört med ackumulatorer ?

Mvh Hans

Re: Parallellkoppling av batterier

Hej!

Saxat ur:

http://www.isk.kth.se/~william/elkompendier/batterier /
Risken med parallellkoppling - ökad självurladdning
Om man parallellkopplar celler som inte är helt lika med varandra kommer de de
starkare cellerna att ladda de svagare. Kapaciteten
utjämnas mellan cellerna. Det totala batteriets kapacitet blir emellertid lägre
än summan av cellernas kapacitet eftersom
omfördelningen av laddningen ger förluster. Alla Celler självurladdas dessutom
lika snabbt som den sämsta cellen.

Vissa oväntade/väntade effekter kan alltså uppstå! (min kommentar)

Ralph

Re: Parallellkoppling av batterier

Vad som som händer beror på vilken inre resistans batterierna har...

Site Timeline