Flug-zappare

Hej!

Vi har en manick som ser ut som en liten tennis-racket. Den är försedd med två trådgaller, och mellan dom genereras en så hög spänning att om man får träff på flugor och liknande så "steks" dom. Högspänningen genereras av elektronik som drivs av 2 små alkaliska celler. Undrar nu:

Vilken spänning rör det sig om? Jag har inget mätinstrument som duger. Folk som stoppat dit fingrarna säger att det känns ordentligt...Har inte provat själv...Insekter steks, ibland med ljud- och ljuseffekter...

Hur genereras högspänningen? Skulle gissa på oscillator + transformator, men vet ej..

Har inte velat skruva sönder den ännu så länge den funkar...

/Johan S

Reply to
Johan Stäck

Min (köpt på teknikmagasinet) piper svagt, med en frekvens som är direkt proportionell mot hur mycket den är använd...

Hans Maaherra

Festlig pryl :-)

om du någon dag öppna den så hittar du nog ett litet kretskort med en liten trafo 2-3 motstånd och dioder och en liten trissa samt

1 eller 2 kondensatorer - brukar inte alls vara svårt att rita ett schema genom att titta på undersidan av den enkelsidiga kortet utan natt ha sönder den i övrigt.

Det som jag undrar är hur f*n man bygger sådant här till endast

129:- i slutkundpris! med moms, butiks och grossistpålägg osv...

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Tack för intressanta svar! Kan nämna att jag köpte min för 59 kr. (Bergsbykiosken i Skellefteå). Jag är förvånad över att batterierna verkar räcka så länge. Vi har zappat hela sommaren, utan att den verkar tappa styrka. Själv hör jag inte att den piper, men dom som är yngre gör det...

/Johan

Reply to
Johan Stäck

Det är ganska mycket kräm i batteriet, speciellt vid den här typen av användning med korta lasttider - det är kontinuelig last under lång tid som tar kål på batterier ( precis som att kyl och frysskåpet drar mera KW än den sammalagda matlagnings och damsugarströmmen i en normal lägenhet - bara för att det är igång nästan hela tiden)

Hör du TV:s pip (15625 Hz) forfarande?, själv ligger jag på gränsen numera, men vet att jag var ibland väldigt störd av detta som barn vid TV-tittande (och dom vuxna begrep inte ett dugg då dom faktiskt inte hörde något...)

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Det där känner jag igen. Jag jobbade ett tag i en TV affär och höll i början på att förgås av allt pip från över 30 apparater samtidigt men mina äldre kolleger förstod inte vad jag gnällde om. En sak jag funderade på där är att borde inte 100 apparater låta lika mycket som en om ljudet ligger på samma frekvens? Jag upplevde att det lät mer ju fler apparater som sattes på.

Reply to
Joel W.

""""""""""""""""""""""""""" En del kanske låg i motfas.......;-) Känner igen problemet. Vår firma var inte så stor så bara 4-5 app. var igång samtidigt, men det pep rejält då på 60-70-talet. Tror att transformatorer och drosslar "snackade" lite mera på den tiden. Nu hör jag ingenting:-) ((IP))

Reply to
Ingvar Persson

begin "Joel" == Joel W inscribes:

Klart det låter mer när du sätter på en till apparat. Du får ju en effektfördubbling.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org/

Värre än då, eftersom frekvensen är exakt lika (kohorens) så får man dubbel luftrycksvariation och därmed fyrdubbel effekt, dvs. 6 dB höjning istället för 3 dB...

så, dB_ökning = 20 × LOG10(antalet TV-apparater) :-)

vilket innebär ca 30 dB högre pip-ton än vid 1 st TV-apparat (förutsatt alla lika nivå).

--
Monobas i stereoinspelningar använder exakt samma teknik för
att få lite mer tryck i stereoanläggningarnas klena bashögtalare

Fast det får man ju inte eftersom:

a) frekvenserna inte är synkroniserade

b) apparaterna inte nödvändigtvis är placerade ekvidistant från örat

c) örat inte nödvändigtvis är i vila gentemot en eller flera av apparaterna så dopplereffekt kan uppstå

:-)

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org/
Ichimusai

Om det är nått så är väl ändå 15625 Hz synkronicerade, det är ju atomurstyrt idag - det fins ju till och med folk som har byggt frekvensnormaler på detta. Däremot så kan man gå in och ur noder och bukar beroende hur man rör sig i lokalen då det fins en interferensmönster pga. flera ljudkällor med kort sträcka mellan

- dock, bukarna adderas i styrka enligt tidigare formel om källorna inte är allt för långa från varandra

Det här är också en motsvarande detalj man tittar på vid EMC-mätning med samkörning av var för sig godkända apparater (tex bladservrar) eller likartade kort i rack med samma kristaller då man vet att summerad EM-fältstyrka från tex. två enheter ger fyrdubbel utstrålad effekt (6 dB höjning per fördubblad antal enheter) och det ingår i testet att man _skall_ leta upp dom värsta av dessa spots och interferensmönster och åtgärdas tills samtliga är under tillåten gräns - även om det ibland tolkas att man just skall _undvika_ att hitta dessa hos vissa inovatörer eller systembyggare av någon anledning...

nej, jag förenklade här ;-)

Jag tror iofs. fadningen när man rör sig interferensmönstret och dess bukar och noder ger en större effekt :-)

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

begin "Torbjörn" == Torbjörn Ekström muses:

[...]

Visserligen men hur väl TVn följer detta är en annan sak, och säg att de står på varsina kanaler, är det verkligen fortfarande synkront?

[...]

:)

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org/
Ichimusai

Intressant "Ichimusai" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@h130n1fls31o965.telia.com...

Reply to