Köpa resistorer

Hej.
Jag funderar på att bygga upp ett litet sortiment av resistorer för
hobbybruk. Köper man 100 eller fler per motståndsvärde blir Elfa ganska
billiga men totalsumman blir stor. Vilka andra kan man handla
elektronikkomponenter av i relativt små kvantiteter?

Om jag ändå ska handla av Elfa, vilken typ av motstånd ska jag välja? Jag
har tittat på tre typer, 0,25 W kolytskikt, 0,5 W kolytskikt och 0,6 W
metallfilm. Klarar man sig med 0,25 W i "de flesta tillämpningar" eller bör
man satsa på 0,5 W eller 0,6W? Vad skiljer ett metallfilmsmotstånd från ett
med kolytskikt?

Jag håller inte på med tv-reparationer och liknande utan det handlar mest om
att bygga själv. I första hand mindre digital- och LF-kretsar. Kanske nån HF
också.

Tacksam för tips!
Fredrik Östman

Re: Köpa resistorer
Elfa har starterkit som innehåller ett mindre antal komponenter av
varje storlek. Börja med ett sådant, finns även för kondensatorer osv.

Danne

ganska
välja? Jag
eller bör