mottagning DCF77

hej
hur har ni med mottagningen av DCF77-signalen de senaste dagarna
själv har jag problem med 2st klockor.

mvh Christer

Re: mottagning DCF77

har ballat ut några gånger på senaste tiden
kan i och för sig i mitt fall vara att mobilen ligger nära klockan

men det har varit ovanligt mycket fel på tiden dom sista veckorna

Re: mottagning DCF77
On Sun, 02 May 2004 14:57:31 +0200, Christer Bergstrom

Du har troligen fått något som stör.
Basstation för mobiltelefoni kanske?  3G kanske?
Atmosfäriska störningar?
Så fort jag tar bort kåpan på min dator vill inte min klocka
synka trots att klockan står många meter från datorn.
Min klocka har däremot inte haft några bekymmer senaste tiden.

Re: mottagning DCF77
Vad är DFG77 för signal?
/Janne

Re: mottagning DCF77

Inga problem med en väderstation och en klocka. Båda är synkade
och visar bra signalstyrka.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: mottagning DCF77

Mottagningen beror dels på var du bor i Sverige.
Eftersom sändaren står i tyskland är det sämre
mottagning ju längre upp i sverige man bor.
Men även solen påverkar mycket. Dels dess 11-åriga cykel,
dels tiden på dygnet och även tiden på året.
Hos mig (Östergötland) går 2 av 3 fel just nu på morgonen.
Men det beror nog delvis på klena antenner.

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!

Re: mottagning DCF77
On Mon, 3 May 2004 06:32:39 +0000 (UTC), snipped-for-privacy@extrafoi.se (Per-Ake

Man måste vrida klockan så att antennens bredsida
är riktad mot södra Tyskland.
Ofta innehåller dessa klockor en ferritantenn
vars ena långsida måste vara riktad mot sändaren.
Alltför många känner inte till detta.

Re: mottagning DCF77

Ordet "måste" är nog lite för starkt. Mina två DCF77-enheter sitter
båda ungefär 70 grader fel men fungerar trots detta helt utan problem.

Jag känner till det, men valde att montera dem fel i stället för
det dyrare alternativet att vrida hela huset. :-/

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: mottagning DCF77
On Mon, 3 May 2004 08:25:28 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

Enligt mina egna stora erfarenheter med just detta och folk jag känner
så är "måste" inte alls för starkt.  Men om man har en störningsfri
miljö kan det kanske fungera ändå, vilket är ovanligt i
Stockholmstrakten där mina erfarenheter finns.
Bor man i södra Sverige lär det inte vara några problem alls.

Man kan ofta placera klockan på annat sätt i befintligt hus,
dock kanske det inte blir på det mest optimala stället
med tanke på synligheten.
Ferritantenner har stor riktningsverkan.

Re: mottagning DCF77

Borde det inte gå att ganska enkelt skruva lite i klockan så att
ferritantennen hamnar i den riktning man vill?

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Jo om det finns plats i klockan att vrida den horisontella antennen,
men oftast går inte det på grund av platsbrist i klockan.
Man har ju ändå två riktningar där antennen fungerar bra och det
är när man riktar baksidan eller framsidan mot södra tyskland
och därmed gå det ofta hitta ett läge som duger.
Ibland kan kan montera ferritantennen utanför klockan.
Om man tappar klockan i golvet brukar denna ferritantenn
oftast lossna eller gå sönder (har många erfarit).

Re: mottagning DCF77

COS(70 grader) = 0.32 eller -4.7 dB av max magnetisk styrka
eller effektmässigt 9.3 dB lägre signalnivå än optimal vinkel ;-)

---

Med andra ord så har dom första +/- 45 graderna från tysklands riktning
inte någon större betydelse i dom flesta fallen om man har
Re: mottagning DCF77

Lokala störningskällor har stor betydelse. Närmare än några meters
avstånd från en 32"-TV (100Hz) gör det omöjligt för mig att få
synkning mot DCF77, oavsett hur klockan vrids. Det är nog mycket fält
runt en TV som kan störa en mottagare som använder så låg frekvens som
77,5kHz. Som tur är synkar klockan var 24:e timme vid den tid som den
ursprungligen startades, så lösningen var att starta klockan mitt i
natten.

Det är nog så att jag har mer än 10 dB marginal här i Linköping.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: mottagning DCF77

Borde det inte finnas någon typ av signal eller antennförstärkare som
fångar upp DFC77-signalen och sänder ut den i förstärkt form till alla
klockor i huset som inte står rätt vridna eller befinner sej i störd
miljö??

Re: mottagning DCF77

hmm, du skall alltså fånga upp en signal och sedan
sända ut den igen på samma frekvens, lätt för rundgång då...

det går om du har ordentlig isolation mellan
pickupantenn och utsändande område.

Man kan också laborera med vinklar mellan antenner
så att de blir så ortogonala som möjligt och ser
varandra så lite som möjligt - frågan är bara hur bra
den isolationen blir.

oavsett så förutsätter det att du har god signalstyrka in,
minst 10 dB mer isolation än förstärkning i förstärkaren.

Är det dålig innivå så blir det lätt den klassiska
"skit in -> något mer skit ut"

/TE

Re: mottagning DCF77

[...]

Svårt på kilohertzfrekvenser... svårt som fasen...

Det enda vettiga är att byta till en bättre antenn.

Re: mottagning DCF77
On Sun, 02 May 2004 14:57:31 +0200, Christer Bergstrom

Min väckare funkar. nordöstra skåne med antennen på "fel håll".
Troligen funkar det för att det ligger nära tyskland. Har däremot sett
att diverse störkällor har negativ effekt på DCF77-mottagning i
allmänhet.
Steve

Re: mottagning DCF77

77 KHz är en ganska besvärligt område

många switchare har i sitt arbete mellan 20 - 300 KHz beroende
på modell, och genererar massor av under/övertoner som passerar
77 KHz området - dessutom bra 'sändarantenn' - ferrittrafons läckfält...

Att man övh. hör sus och pip från ferrittraforna indikerar
att undertonerna når ända till hörbara frekvensområden
trots att switcharen kanske jobbar med 200 KHz switchfrekvens
- det är  av och påslagen och moduleringen i regleringen som ger
den bredbandinga brusmattan.

om DCF77-klocka inte fungerar i närheten av modern elektronik
med digitala delar och switchare i sig, så är det inte
så konstigt egentligen.

---

Det här var nog inget man kunde förutse när DCF77
en gång sattes upp då nästan all hemelektronik hade