Hur viktigt dra ut alla sladdar vid åska?

Det är tydligen oväder på gång. Hur viktigt är det att följa rådet att dra ut alla nätkablar, el och bredband och antenner, om man bor i hyreshus?

Vårt hus ligger på urberg men är inte så högt. Träden runt omkring, ganska många och täta, är i regel högre. Varje lägenhet har nyinstallerade jordfelsbrytare. I skåpet sitter enbart automatsäkringar. I närheten, hundra meter bort men i samma bostadsområde och samma nät, finns två niovåningshus med flera kraftiga antennannordningar på taket.

Så, hur viktigt är det att koppla ur grejerna?

/Ove

Reply to
/Ove

Överslag pga åska är ett värre problem om man bor i ensamt hus med luftledningar för både el och tele jämfört med nedgrävda kablar, träd runt om och stora hyreshus där riskerna fördelas på fler apparater. Men vägen överspänningar tar till jord är oberäknligt. Är apparaten galvaniskt förbunden till el, tele och en yttre antenn så erbjuder man många urladdningsalternativ och är oturen framme kan urladdningen ske även i apparater i hyreshus. Jordfelsbrytare och automatsäkringar skyddar inget i dessa sammanhang. Datorer som numera allt oftare har trådlöst nätverk har reducerat risken för åskskador betydligt genom att strypa en urladdningsväg. ADSL-modemet kan ligga illa till. Likaså datorer anslutna till antenn+220-nätet bör man nog rycka kabeln till även i hyreshus.

Jag har själv dubelbrytare där jag kan bryta all 220 till dator och tv mm. TV-antennen drar jag ur om det inte redan börjat åska då risken finns att överslaget behagar ske just som jag håller i antennsladden.

Slår blixten ner i närområdet är det inte säkert att det räcker med att dra ut sladdarna. Man bör inte heller dra kablar parallellt med åskledare då det kan inducera konstigheter även om den ena är på utsidan och den andra på insidan av huset.

En ofta förbisedd ledare som kan skapa överslagsvägar är vatten och avloppsledningarledningar. Även om avloppsröret är i plast är det oftast gott om innehåll som erbjuder sej frigöra en elektron elller två.

Själv har jag fått en högst kännbar åsk-stöt via vattnet i duschen och jag vidrörde ändå inget ledande mer än att jag stod på det blöta plastgolvet.

Har även haft effektfullt åsköverslag mellan modem och bildskärm, ca

30 cm, trots att det fanns gott om kabelvägar mellan dessa så föredrog överslaget att göra ett luftsprång. Kopplingsrelät i modemet sprängdes och plasthöljet sprack. Om man som jag har en nätbrytare med kanske 3-4 mm luftisolation eller låter TV-antennkabeln hänga urdragen men ändå insnodd med andra sladdar så är det inga garantier på att man slipper åsksskador men risken reduceras.

Om jag bor i hyreshus ökar risken för mina apparater om grannarna i hyreshuset också drar ur sina sladdar då deras apparater annars fungerar som offerapparater och förbiledare så man åtminstone slipper överslaget i egna lägenheten.

Mitt råd är att du behåller apparaterna inkopplade :)

Kul åsklänk:

/Alf

Reply to
Alf.F

Nu verkar det värsta ha dragit förbi, en det var stundtals ett fint skådespel från balkongen två trappor upp. Har jag tur så har någon av de ca 100 bilder jag tog fångat en av blixtarna. Jag höll mig omväxlande mellan 13 och 30 sekunders exponeringstid.

Åsklänken har jag faktiskt tittat på under kvällen för att se när det värsta skulle bryta ut men det blev tyvärr inget värsta.

Om jag fattat allt rätt, (jag är inte helt tillräknelig då jag är över femtio och röker) så är bästa rådet för att såga av en tillräcklig bit av vattenledningen (sälja villan först och flytta till hyreshus), undvika modem, tvinnade sladdhärvor, plastgolv i våtutrymmen och spara nätverkskabeln i hålet så att man kan hålla sig informerad via swnet.teknik.elektronik under tiden. Jag tycker detlåter bra!

Jag gjode allting rätt och ska nu väcka frun och rätta henne på den punkten.

:o)

Tack för responsen!!

Reply to
/Ove

Hej Alf!

Jag har samma teori som dig att det är bra om man kan få grannarna att offra hemelektroniken så klarar man sin egen ;-)

Det kanske till och med är bra att köra ojordat så tar blixten vägen genom grannens jordade uttag istället...

/Svempa

Reply to
Svempa

Viktigt. Jag bor också i hyreshus och mitt blixtskydd för telefonledningen löser ut ofta och detta trots att telefonledningen ligger i marken hela vägen och är endast 670 meter lång. Det första köpta skyddet exploderade ljudligt flera gånger och fick repareras varje gång. Numera har jag ett bättre. Jordfelsbrytare och säkringar skyddar inte alls mot överspänningar. Blixten kan slå ner vart som helst oavsett högre föremål en bit bort. Överspänningar via teleledningen är en vanlig orsak till skador på modem och datorer. Man bör absolut dra ur telesladden vid åska och när man reser bort.

Alf.F wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Lol. Åskkarta för norra Sverige, ligger i Åkersberga och täcker upp till ca

400 km från Stockholm. Undra om man skall skicka till dem en geografibok? :-D
--

Mvh

/RE
Reply to
Roger Eriksson

Jag har skrotat min antenn och kör bara med parabol. Bor i ett villaområde och har ett trevåningshus (HSB) mittemot.

Hur är det med åskkänsligheten i ett parabolsystem? Kan ett åskväder påverka min parabol som sitter nedanför taket på långsidan av huset? Bara risk för mindre överspänning eller värre?

--
/Anders
Reply to

Parabolhuvudet är nog rätt skyddat (utom vid direktträff då den förintas). Däremot är koaxkabeln en bra nedledare av överspänningar ned till mottagaren. Överspänningarna uppstår av jonisering av luften och de kraftiga fält som uppstår när åskan slår ner i närheten samt när överspänninga letar sej in via t.ex. el o tele-ledningar. Ett förbättrat skydd är att ha grov och kort avledare ned till jord från koaxskärmen vid parabolen men det är i praktiken krångligt om det ska fungera. Vanligt är att man rekommenderar att koaxen ska dras utvändigt ned till marken och där anslutas till en lågimpediv gemensam jord för el /tele och ev åskledare för att därefter dras in till mottagaren. Här kan man även ha ett överspänningsskydd för koaxens mittledare.

Har själv parabol och elektroniken TV/först/DVD/Dator har en gemensam egenhändigt tillverkad grov ledare som är aggerar chassinolla (Har inget med starkströmsjorden att göra) Till denna är även ojordade apparater anslutna. Hoppas att överspänningen ska välja den gångvägen istället för tvärs över några kretskort men det är knappast någon garanti. För mindre överspänningar så kan jordningen faktiskt medföra ökade problem.

Själv drar jag ur TV-antenn men ej parabol vid åskrisk därför att kontakten till parabolsladden sitter illa till i kabeldjungeln bakom apparatsamlingen. Å andra sidan är satmottagaren numera antik, det är bara lite tyska frikanaler jag har denna vägen, så förlusten skulle inte vara så svår.

Trots att grannar fått åtskilligt sönderslaget av åskan, ibland flera ggr per år, har jag klarat mej relativt bra. Man ska ha tur också antar jag.

Vid direktträff är det bara ett präktigt skalskydd på huset som skyddar såsom plåttak och ett åskledarnät. Åskledare ökar å andra sidan risken för att direkträffen ska inträffa och även med åskskydd kvarstår risk för inducerade effekter pga de höga strömmarna i åskledaren.

Har man möjlighet så är det nog att föredra att koppla bort de kablar man kan, samt se till att de inte ligger i närheten av andra ledande föremål. Håller det nog som bättre alternativ än förlita sej på åskskyddande jordning. Allra helst så bör grannen skydda sitt hus med åskledare då det minskar risken för direktträff i egna huset.

Antagligen är det större risk att vinna någon miljon på Bingolotto än att drabbas av direktträff av åskan så det kanske är en bättre investering att köpa några bingolotter än ett yttre åskskydd för huset. Vill man fortfarande lägga pengar på yttre åskledare, köp det till grannen!

/Alf

Reply to
Alf.F

Viss risk för överspänning finns förstås.

Tack Alf och Ken för era svar. Jag kommer nog inte att dra ur parabolkontakten i första taget. Måste ju chansa lite ;-)

--
/Anders
Reply to

Hade blixtnedslag i min lägenhet på bottenvåningen, tror det var 2002. Hela TV-antenn-koaxialen brändes sönder >1m bakom datorn.

Taklampans inre isolering brändes sönder medan dator, TV mm i rummet klarade sig helt.

Det var alltså i ett 3v hyreshus med flera uppgångar och en motsvarande byggnad på andra sidan gatan.

Koaxen räckte tydligen för att efterlikna en sorts Faradays bur. Den gick ned i mark precis utanför min lght.

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson