TV långt från datorn

Vi har en dator med TV-out som vi gärna vill kunna utnyttja. Men
hemmabioanläggningen står i ett annat rum, ca 8 meter bort "fågelvägen" (ca
13-14 m bort "kabelvägen, pga väggar). Vad är det billigaste sättet att
koppla ihop dessa? För att dra vanlig kabel (scart eller s-vhs) går väl inte
om det handlar om nästan 15 meter, eller?

Jimi

Re: TV långt från datorn

Har själv dragit en 10-meters skarvkabel med 2m anslutning i dator-änden och
3m i TV-änden, totalt 15m. Ser inga försämringar i TV-bilden mot vanliga
RF-signalen.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

2004, då vi svenskar blev EU-medborgare på riktigt, trots
Re: TV långt från datorn

(ca
inte
trådlös överföring kanske? säljs ganska billigt ju, o du slipper fula
sladdar. tror man kan få tag på en sån sats för ca 500:- nu..

en bekant har en sån doning som verkar funka prima.. gäller bara man pejlar
in dem lite noga mot varann.

Mvh Johan - Lycka till.

Re: TV långt från datorn

Spdif då? Finns det trådlösa moduler som hanterar digitala signaler oxå?
Har letat lite sporadiskt, men utan lycka.

--
C:\Magnus
http://strip.se

Re: TV långt från datorn

Det var ju TV-out det gällde. S/PDIF klarar väl inte bild.

Re: TV långt från datorn
193666.news.uni-berlin.de:

Precis!?
Men visst vill man ofta ha ljud när man tittar på film...?

--
C:\Magnus
http://strip.se

Re: TV långt från datorn

Sant.
Men i mitt fall står där en reciever bredvid tv:n. Då ljudkortets analoga
delar är av skrattretande kvalitét använder jag en fiber mellan dator och
reciever, sen en analog till tv:n (eller rakt ut i högtalarna).
Precis som Jimi har jag c:a femton meter med väggar och dörrar överallt,
vilket resulterat i att där ligger en kabelhärva rakt över hallgolvet.
Min lägenhet saknar trösklar, så vill jag slippa kablar på golvet landar
jag uppskattningsvis på över trettio meter kabel. Vore ju underbart om
man kunde slippa den kabelhärvan och få hela kalaset trådlöst.

Min undran gäller alltså en trådlös modul med S-video och S/PDIF i samma
hink. Eftersom Jimi nämner en hemmabioanläggning bedömde jag att frågan
är relevant i tråden.

--
C:\Magnus
http://strip.se

Re: TV långt från datorn

Det är helt klart relevant (även om jag inte har en aning om vad S/PDIF är).
Så om du hittar något intressant så släng gärna iväg ett meddelande i den
här gruppen.

Jimi

Re: TV långt från datorn

är).
har för mej att S/PDIF står för sony philips digital interface eller nåt
sånt......

Pelle

Re: TV långt från datorn

Kör Spdif genom en av dom analoga kanalerna i videosändaren tex vänster in
på sändaren och vänster ut på mottagaren..
Sedan kopplar du den till digital in på recivern.
Funkar hur bra som helst.

Har du Toslink (optisk) kan du glömma det.

Re: TV långt från datorn

Är det verkligen så enkelt??? Det vore ju helt underbart.

--
C:\Magnus
http://strip.se

Re: TV långt från datorn

Du skulle inte kunna fråga honom vad det är för märke och var han köpt den?
Det låter onekligen intressant.

Jimi

Re: TV långt från datorn

(ca
inte
Jag kör med 10m+5m och det funkar bra.

Re: TV långt från datorn

Vad för kabel använder du?

Jimi

Re: TV långt från datorn

Tror jag köpte dem från Claes Olsson. En DVD-kit tror jag den hette, kabeln
mellan dator och tv är den vanliga med tre RCA-kontakter i var ända. (
Röd,vit och gul ) Har för mig att den även innehöll en S-video sladd.

Re: TV långt från datorn
(ca
inte

2500 kr är på tok för mycket för nått sånt här om du frågar mig. Jag kommer
inte använda det här så mycket att det lönar sig.

Jimi

Site Timeline