Jordat eller ej? - Page 2

Re: Jordat eller ej?
Detta låter typiskt svenskt.  I stället för att ta ansvar för dig
själv så vill du att staten ska skydda dig.  Du har fått klart och
tydligt info om vad du ska göra men du vägrar...

Det är ditt problem men du vill inte lösa det.

Du verkar vara på gränsen till en "troll".  Lycka till med att inte
sträcka på dig och nå jord ;)

Scott

Re: Jordat eller ej?
On Mon, 21 Jul 2003 15:46:14 +0200, Scott Millington

Somliga VILL utmana ödet.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?

Ledsen om jag uppfattas som en troll - det är i så fall inte avsiktligt.

Jag har alltid säkerheten i åtanke nu när jag sträcker på mig, men tack
för omtanken. :-) Man är dock ofta trött framför datorn (är min
erfarenhet) och då sänks risktänkandet.
Det verkar som jag bör köpa en portabel jordfelsbrytare och plugga i det
ojordade uttaget för att höja säkerheten _lite_. Att jorda min lägenhet
är tyvärr helt orealistiskt om det, som det antas här, kommer kosta
tusentals kronor. Och då har jag inte ens kollat om hyresvärden går med
på det.

--
/ Frank.

Re: Jordat eller ej?

PAUL

YOU LIKE THE ONE

Listen you pathetic little man...I make no secret of my name, address,
domestic information etc.  Why don't you drop by for a visit??  I
promise, on my honour, to only torture you for 45 minutes until I pop
out your eyeballs and skull-fuck you to death.

Ryan Air has cheap flights and Sweden has tight gun laws...not that
all respect them, but you are welcome to try.

Scott Millington

Re: Jordat eller ej?

Varför inte?

Re: Jordat eller ej?
On Sat, 12 Jul 2003 12:07:46 GMT, "Hans Maaherra"

Därför att det kan vara livsfarligt förstås.
Elapparater är inget man skall leka med och experimentera med
och därför skall man följa alla bestämmelser.
Det är inte utan anledning som dessa bestämmelser kommit till.
Anledningen är att folk inte skall dö.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?

Jag menar, på vilket sätt är det farligt?
Jag har en massa jordade apparater anslutna till ett jordat uttag, men även
ojordade saker, tex. lampor och en skrivare.
På vilket sätt är det farligt?

Re: Jordat eller ej?

Därför att en ojordat apparat med elfel kan bli spänningsförande på
chassit. Om du samtidigt kommer åt en annan apparat som är jordad så
sluter du strömkretsen och det är mycket lätt att du kommer upp i en
livsfarlig ström genom din kropp.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /

Hur ska man göra med lampor då?
Jag har aldrig sett en lampa med jordad stickpropp...

Re: Jordat eller ej?

är dom bygda rätt så har dom den där flata kontakten som passar i både ojorde
och jordade kontakter

en varning, gamla lampor som folk byter kontakter på kan vara riktigt farliga

Re: Jordat eller ej?

Den är väl ändå ojordad, även fast den har en "euro-kontakt"...

Re: Jordat eller ej?
Men om den har en sådan kontakt ska lampan/apparaten vara isolerad på ett
sådant sätt att det ska vara ofarligt att använda den.

En av mina skrivare (HP deskjet) har en "euro-kontakt" och är sålededs ojordad
men kan genom sin konstruktion (Galvaniskt skild i helkapslat nätaggregat)
användas i jordade miljöer (inomhus).
Å andra sidan har jag en annan skrivare (STAR SG-15) vars nätfilter genererar
115V i skrivarens jord om skrivaren inte är ansluten till ett jordat uttag. Det
kan gnistra bra när man kopplar en sådan till datorn. (En 8520 rök för mig
innan jag kom på det) Att köra den i ojordat uttag i närheten av ett element
kan vid fel på skrivaren definitivt leda till en permanent jordning.

mvh
/Björn Lindgren
--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"

Själv skulle jag gärna se att alla switchade nätdelar INTE fick jorda
signalströmmar via nätfilter/chassi. Ur störningssynpunkt går det lösa
ändå och kraftjorden har aldrig varit lyckad att använda som referens
för signaljorden. Denna kombination av nätaggregat/nätfilter finns
även i t.ex. tv-apparater, satellitmottagare mm. Nu sitter vi med
massa hemelektronik som ska kopplas till andra utrustningar och
jord/signaljord blandas hursomhelst. Det är en risk för elektroniken
och kan leda till obehag för den som avleder signalströmmar från
nätfilter men har ju inte mycket med personlig elsäkerhet att göra.
Nätfilter ska vara så konstruerade att läckströmmarna inte ska komma
upp i  några personfarliga nivåer. Inte ens om fel uppstår i
nätfiltret. Som garanti på detta finns alltid en massa vackra stämplar
på filtret.

Ett gammalt knep att minska faran vid arbete med osäker elektrisk
utrustning är att ha en hand i fickan, dvs undvika vidrörande av
jordade ytor samtidigt som man arbetar med spänningsförande utrustning
med andra handen. De flesta skriver ändå på datorn med bara en hand
så.. Eller varför lösa alla problemen inklusive krypströmmar via
datorn genom att klippa av jorden till elelementet. Självklart bryter
det mot paragrafer, men det var helt enligt paragraferna att ha
ojordat element för 30 år sedan och det har inte tillkommit några
nämnvärda kunskaper eller faror sedan dess.

Om elmentet varit är ojordat hade det krävts att det att det blivit
ett allvarligt likartat fel på både elementet och en annan ojordad
utrustning för att det skulle utgöra någon större fara i ett i övrigt
torrt och isolerat utrymme. Sannolikheten för två lika fel är ju
mindre än för ett fel. Hade nätaggregatet i din dator/skrivare varit
helt isolerad från jord hade säkerheten även blivit bättre för den
elektronik som du kopplar ihop via sladdar. Som det är nu, som du
påpekar räcker det med ett fel på skrivaren för att något obehagligt
ska kunna inträffa.

Jordning är bra, men inte är det någon saliggörare för den enskilda
säkerhetent. En felaktig/strömförande utrustning är farligare i en
jordad omgivning. Komplettering med jordfelsbrytare hjälper en del.
Att i övrigt aldrig använda billig halvdålig elmaterial skulle
säkerligen hjälpa en del också vilket mina två senaste personligt
upplevda tillbud visar:

Skulle göra en liten installation på en trång husvind häromdagen. Det
fanns inget lyse och min ficklampan hade jag glömt ladda. Åkte till en
biltillbehördsaffär och köpte en skyddsisolerad lysrörslampa á 98:-.
Kröp på vinden och släpade den nya lampan efter mej genom att dra i
sladden, varmt och svettigt. Plötsligt blir det kolsvart.
Fortsätter i mörkret att dra i sladden ända tills jag känner den
oisolerade blanktråden i min saltsvettiga hand. I det läget var det
bra att det inte fanns några jordade ytor i närheten. Senare
undersökning visade att kabeln enbart var förankrad genom dess
inlödning på ett kretskort. Inte ens en knut på sladden. Normalt ska
man inte dra i elsladdar men en sladdlampa kan man ju tycka ska ha
lite marginal. Sedan gamla SEMKO försvann kan man tydligen importera
elartiklar utan elementär kvalitet.

Det andra tillbudet skedde vid min hemdator. Helt plötsligt trillar en
skyddisolerad skrivbordslampa omkull. Slår med brak i bildskärmen och
krossar lysröret i lampan. Lampan fortsätter falla ner mot
tangentbordet tills jag av reflex griper tag i den trasiga lampan. Det
är kanske en av de vanligast skrivbordlamporna och dess plastfot hade
spruckit och gav nu upp i sommarvärmen.
Hade med lampan i handen inte gärna velat ha beröring med något jordat
via någon annan kroppdel. Hade inte heller velat ha lampans hölje
jordat.
Kanske är inte mina två tillbud representativa för vanliga elolyckor
men i just dessa bägge fallen hade det knappast varit någon glädje med
att utrustningen varit jordad eller att jag haft jordad utrustning i
närheten.
Är det f.ö. någon som har koll på hur vanligt det är att en hemdators
eller annan hemelektroniks hölje får konkret förbindelse med fas?
Jag har reparerat en och annan nätdel, men aldrig för det felet.
Kan det vara så att billiga trasiga sladdlampor och belysning med
åtkomlig trasig glödlampa utgör vanligare och större riskfaktorer?
Alltså tillfällen då man bör undvika närhet till annat jordat.
Fackfolk som handhar farlig el har säkert någon form av riskkunnande
här?

/Alf

Re: Jordat eller ej?
On Tue, 15 Jul 2003 17:42:03 +0200, Demmpa

Se det positivt, det är mycket mindre chans att icke elektriska prylar
blir spänningsförande. Och skulle de bli det så är det ju väldigt bra
om din dators hölje då är ojordat. Det är ju säkerhetsmässigt bra om
man bryter alla möjligheter till jordförbindelse via din kropp.
Vattenledningar kan bli strömförande då de ofta är medvetet frånskilda
från jord. Det är då inte så bra om hyreshusgrannen spänningssätter
sin vattenledning, då risken finns att samma sak inträffar hos dej.
Bäst är nog om man även internt mellan lägenheterna kunde lägga
plaströr. Värmepannan i sej behöver inte heller vara jordad, men har
ofta mer eller mindre bra förbindelse till jord. Men inga av dessa
förbindelser är något som jag skulle lita på, varken på det ena eller
andra hållet.

/Alf

SV: Jordat eller ej?

diskussionsgruppsmeddelandet: snipped-for-privacy@4ax.com...
Löser man problemen me jordfelsbrytare i huvudcentralen?

Re: Jordat eller ej?

Vanligt kranvatten leder ström bra. Jag testade vilket
motstånd "mitt" kranvatten har genom att spola upp lite
vatten i en glasform som har diametern 23 cm och när jag
mätte på ett avstånd på 22 cm mellan mätproberna så fick
jag 15 kohm och på 5 cm så fick jag oxå 15 kohm.

I min nuvarande lägenhet så har jag "sann" jord till elementen
och rören till/från dessa och diskbänk, vattenkranar. Om jag
mäter motståndet mellan diskbänken och valfritt element så har
jag max 5 ohm, samma sak om jag mäter mellan elcentral och valfri
vattenkran, element, diskbänk. I min föra lägenhet så hade jag
oxå "sann" jord mellan alla typer av vattenrör, i polarnas
lägenheter är det oxå det, i dom villor som jag har varit och
testat "sann" jord i har det oxå. Det finns inget ställe som
inte har haft "sann" jord till vattenburen värme och vattenkranar.

Jag har *inte* sett en enda värmepanna/varmvattenberedare
(el/ved/olja/pellets/fjärrvärme/värmepump) som *inte* *ska*
anslutas till skyddsjord. Jag har sett över 50 olika enheter,
flera olika modeller från flera olika tillverkare.

Vanligt kranvatten leder ström ganska/väldigt bra pga olika
salter, metaller, mineraler mm. En mäniska som är torr i
huden klarar en högre stöm än om han skulle vara fuktig.
Jag hade nu ett motstånd på ca 150 kohm mellan vänster &
höger hand när jag var "fettig" & fuktig om fingrarna,
när jag hade tvättat av händerna med handdiskmedel och
torkat dom riktigt torra så hade jag ett motstånd på
ca 600 kohm, det är alltså en skillnad på 4 ggr.
När jag fuktade mina fingrar igen så rasade motståndet
ner till ca 150 kohm igen.

Re: Jordat eller ej?
On Wed, 16 Jul 2003 20:07:48 +0200, Demmpa

Å jag är på 40 kOhm mellan händerna.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?
On Sat, 12 Jul 2003 22:01:23 +0200, Demmpa

Därför är det vansinnigt att vi i Sverige fortfarande har
ojordade uttag. Sådant förekommer inte i många andra länder.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?

Dessutom är det så att man inte får ha ett av uttagen i ett rum jordat och
resten ojordade. Om uttagen skall vara jordade så skall alla uttag var det!
Även lamputtaget i taket skall jordas! Sådana är bestämmelserna.

Däremot får man, även om det absolut inte är att rekommendera, dra en jordad
skarvsladd från ett jordat uttag från ett annat rum in till ett rum men
ojordade uttag, och ansluta datorn till denna skarvsladd. Men, och det är
viktigt, man får inte fästa kabeln på något sätt! Den skall ligga lös för då
betraktas det som en s.k. tillfällig installation. Dessutom så skall kabeln
tas bort när utrustningen inte används.

Och det här med att jorda i elementet. GÖR INTE DET! Jag jobbar som
fastighetsskötare och för en tid sedan så klagade en rörmokare på att det
"kittlade" i fingrarna när han jobbade i en lägenhet i ett av husen. Det
visade sig att en hyresgäst i en annan trappa hade jordat sin
datorutrustning just i elementet, och något i utrustningen hade ett fel som
gjorde att 230 volt gick ut i rörledningssystemet! Som tur var hände inget
allvarligt. Denna gång!

Re: Jordat eller ej?

Fy faan vilka idioter det finns!
Folk tänker inte ett dugg innan de gör saker.
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

--

 + Ken +

Site Timeline