Jordat eller ej? - Page 5

Re: Jordat eller ej?

<klipp>

Och det kommer sannolikt att leda till att utrustningen blir dyrare pga
den logik som skall se till att det alltid är fasen som går direkt till
strömbrytaren, oberoende av vilken tåt det är som blev ansluten till
fasen i vägguttaget.

Fungerar jordningen i ett ojordat vägguttag?
De kaffebryggare, för hemmabruk, som jag har plockat med har bara haft
en-poliga strömbrytare. Har säkert något med tillverkningskostnad att
göra...

Den bryggar-modell jag tänkte på är det som brygger i en glaskanna som
står på en metall-platta, innehållande elementet.

Inte alla som jag har sett.

En del ATX-aggregat har ju en "huvudbrytare" vid nätsladdens uttag och
de som jag har kollat på har varit en-poliga.
Pre-ATX-agg har 220V till strömbrytaren som har varit mestadels
en-poliga, vad jag har sett.

--

/Anders

Re: Jordat eller ej?

Utrustningen blir inte alls dyrare eftersom det är gjort så att
den bryter nollan istället om proppen pluggas in åt andra hållet".
De utrustningar vi har är gjorda för att klara det.
Visst är det ett steg bättre om de höll ordning på fas och nolla
hela vägen, men då finns det stor risk istället, ifall det
är felkopplat någonstans om då inte tagit hänsyn till det
i kostruktionen så som man gör idag.

Där finns ingen jord.

Alla AT-aggregat jag sett har haft dubbelpoliga brytare
och det är många jag sett.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?

Visste inte att man använde sådana konstruktioner idag. Då har jag lärt
mig något även idag.

Ja, det var det jag menade. Glenn undrade om det fanns ojordade
kaffebryggare. Jag hade nämt, i exemplet, att uttaget var ojordat så då
spelar det ingen roll om bryggaren är jordad eller ej.

Nåväl, jag kan ha minnestorka eller något. Det var ju inte igår som jag
satt med dessa.

--

/Anders

Re: Jordat eller ej?

..I dom fallen då detta spelar någon roll ja.. det är inte så ofta.

Nej, men det är ju egentligen ett annat problem..

Dessutom är väl tanken att i utrymmen där man inte har jordade kontakter
inte ska riskera att komma åt jord heller.. det antagandet är ju dock
inte helt bra och därför har man ändrat reglerna till att man i
nybyggnationer måste ha allt jordat (så borde det ha varit långt tidigare IMHO)

Var väldigt länge sen jag tog isär någon så jag ska inte säga nåt om det.

Ja, och det elementet brukar normalt vara anslutet till jordledaren i
nätkabeln, och har därmed garanterat ingen kontakt med varken
fas eller nolla såvida den inte är grovt trasig.

Jag har mest sysslat med AT dock, är inte mycket för PC-datorer utan pysslar
mest med dom man kan få gratis.

Jag tittade på dom jag hade liggande och samtliga var tvåpoliga, ganska lätt
att kolla efterssom det går fram en kabel till switchen som sitter med
kabelskor (oftast)

ATX vet jag inte så noga med, tror faktiskt aldrig att jag skruvat isär
något ens :)

Re: Jordat eller ej?

Min ATX-nätdel till nya datorn jag bygger ihop har en
dubbelpolig äkta strömbrytare på baksidan, men dom har kopplat
dessa kontakter parallellt och därmed bryter den bara den ena
polen på inkommande ledning!
http://www.antec-inc.com/pro_details_powerSupply.php?ProdID20%550

--

 + Ken +