Jordat eller ej? - Page 3

Re: Jordat eller ej?

Inte bryr de väl sig om ifall hantverkaren ligger död i källaren bara
de får jorda i elementet.

Jag har tidigare uppmätt nära 80 VAC mellan diskbänk och spis.
Tydligen har folk i mitt hus också kommit på den briljanta iden att
jorda efter eget huvud sitt. Tur man upptäckte det och kunde anmäla
innan katten dog - nu är det lungt ett tag igen, tydligen hittade de
puckot och fixade hans sladdar.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /

Jag hade en del resistens, det jag såg var det som läckte igenom
någons nätfilter, dvs man kunde få en stöt men då sjönk spänningen
snabbt. Lät man den vara ifred i några sekunder laddade den upp sig
igen...

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /
Re: Jordat eller ej?
On Thu, 10 Jul 2003 13:35:14 GMT, Claes Reuterwall

Hela rummets uttag måste jordas, inte bara ett enda.
"Allt eller inget" i hela rummet är det som gäller.
Att dra skavsladd från annat rum är lika farligt
som att ha bara ett enda uttag jordat. Får inte göras.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?
Man får *inte* ha ett 230v-uttag i våtutrymmen om dom inte
går via en jordfelsbrytare (oberoende höjd över golv mm).
I område 0 och 1 får *inga* uttag finnas, i område 2 får bara
uttag som skyddas av isolertransformator finnas och i område 3
får "vanliga" vägguttag finnas *om* dom skyddas av jordfelsbrytare.

I mina föräldras hus (snart 2 år gammalt) sitter det ett 2-vägs
infällt IP21 uttag 1,2 m över golv och ca 2 dm i sidled ifrån
tvättstället (helt lagligt), det enda som skyddar uttaget är
hustes ordinarie jordfelsbrytare.

Alla uttag även lamputtag måste bytas till jordat utförande i *hela*
rummet. Man får *inte* bara byta ett uttag i ett rum som har flera.
Man får *inte* dra en jordad skarvsladd till ett rum som är ojordat!

Två vägguttag, ett lamputtag och ca 15m jordtråd plus två timmars
arbete kostar ca 1400:-.
Jag rekommenderar att man sammtidigt sätter in en jordfelsbrytare
sammtidigt, (extra)kostnad från ca 800:-, det blir dyrare om man
måste felsöka elsystemet när man installerar jordfelsbrytaren.

Re: Jordat eller ej?

Om man nu inte vill göra allt detta, men ändå vill vara säker, vad gör
man? Jag har hört påståendet att säkerheten fixar sig om man har en
isolertransformator. Är det tillräckligt, alltså
ojordat uttag - isolertransformator - datorer
i ett i övrigt alldeles ojordat rum?
...och vad är det för en pryl, hittar man den för lämplig penning hos
biltema et al?

En annan sak. Det är ju en vanlig - och farlig - sak att dra in en sladd
från köket. Folk gör det för att det påstås att datorn ska vara jordad.
Men i hem med ojordade rum har man ofta element som har kontakt till
jord. Det låter ju i sig livsfarligt.

Jag undrar också över om man inte kan omkomma med hjälp av ett ESD
armband. Iallafall låter det inte så väldigt klokt att koppla det till
chassit och sedan hantera minne/annat för att stoppa in i datorn.

Re: Jordat eller ej?
Ja det är farligt att ha ojordade uttag och element i samma rum,
det är bl.a. därför dom ändrade lagen (början/mitten av 90-talet)
om att man måste ha alla uttag jordade i nyproduktion/ombyggnad.
Men Sverige ligger *efter* Danmark vad det gäller elsäkerhet.

ESD-armband innehåller ett motstånd på ca 1 mega ohm, så man är inte
direkt förbunden med jord.

Re: Jordat eller ej?
On Fri, 11 Jul 2003 11:20:55 +0200, Demmpa

Vi ligger inte efter bara Danmark.
Många andra länder ligger före.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?

Det kan du ge dig på.

Mycket informativt. Tack för att du tog dig tid, lust och ork att
plita ner alltihop.

Texten sparad för framtida referenser :)

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /
Re: Jordat eller ej?

C-H Gustafsson skrev i meddelandet
[snip]

Jag kanske missförstår dig, men en portabel jordfelsbrytare placerad i
ett
ojordat uttag borde väl fungera? Som jag förstår principen så skall den
lösa
ut om strömmen väljer en annan väg tillbaks, exempelvis genom hölje på
en
jordad apparat.

/Henrik

Re: Jordat eller ej?

En jordfelsbrytare för egendomsskydd (brandskydd) löser ut
vid 300mA och en för personskydd löser ut vid *max* 30mA.
Det finns dom som löser ut vid 20mA och 10mA oxå.

En jordfelsbrytare funkar oberoende den sitter i ett jordat
eller ojordat uttag. Anledningen är att en jordfelsbrytare
oberoende om den är portabel eller fast så mäter den ström
som går i fas(en/erna) och nollan, jorden är aldrig inkopplad
till jordfelsbrytaren. MAO så vet inte jordfelsbrytaren om
jordfelströmen går genom skyddsledaren eller vattenledningsrör.

Re: Jordat eller ej?

Detta är riktigt. Det finns också 100mA jordfelsbrytare vilka bl.a.
används av Storbritannien för TT-system. I Frankrike och en del andra
länder använder man 500mA jordfelsbrytare för samma syfte. Förr
användes strömkännande jordfelsbrytare med högre värden eller
spänningskännande jordfelsbrytare, helt enkelt eftersom det var vad
man hade. I Sverige fann dessa ingen större användning eftersom
Sverige inte tillåter TT-system. Ett TT system är när man inte
ansluter skyddsjorden till nolledaren, utan bara ansluter den till
någon form av jordelektrod. (Typiskt ett jordspett) Eftersom
impedansen då är hög, blir strömmen vid ett jordfel för liten för att
säkringen skall gå. (Innan någon påpekar det: TT system är tillåtna i
Sverige för specialfall som laboratorier)

I Sverige används TN-systemet, i vilket skyddsjorden är ansluten till
nolledaren vid någon punkt. Punkten kan vara transformatorn, i vilket
fall det kallas TN-S system. Det kan också vara i uttaget, i vilket
fall det kallas TN-C. Det allra vanligaste är att anslutningen är
någonstans på vägen, typiskt i mätarskåpet eller elcentralen (beror på
land), i vilket fall systemet kallas TN-C-S.

Det innebär att kortslutningsskyddet (proppen!) fungerar som skydd i
händelse av jordfel.

Jordfelsbrytare med 100ma eller högre värden finns även att tillgå med
tidsfördröjning. Detta för att erbjuda selektivitet mot underliggande
jordfelsbrytare. Orsaken är att en jordfelsbrytare är "dum" och bryter
direkt om felströmmen överstiger märkströmmen. (Nåja, ett visst
tidsberoende finns) Det innebär att om man har en 30mA jordfelsbrytare
för ett uttag och en 300mA jordfelsbrytare utan tidsfördröjning för
hela elskåpet, kommer bägge att slå ifrån om man kortsluter fas och
jord vid uttaget. (T.ex. en trasig apparat)

Man kan i sammanhanget notera att amerikanska jordfelsbrytare för
personskydd bryter vid högst 6mA. 10mA jordfelsbrytare föreskrivs i
vissa länder för sjukhusmiljöer och dylikt.

Som flera personer påpekat är detta är helt riktigt, och det var också
själva grunden till det jag skrev. Jag ville trycka på var att det är
de ojordade uttagen som skall skyddas om man blandar jordade och
ojordade uttag. Det kan man teoretiskt göra med portabla
jordfelsbrytare genom att sätta en i varje uttag och förhindra att
någon tar bort den. Men klarar du verkligen det senare utan att byta
ut uttagen? Och när såg du senast en portabel jordfelsbrytare för
taklampor?

Det räcker med att ett ojordat uttag utan jordfelsskydd i jordad miljö
för att du skall ha en potentiell fara. Jag ville inte förleda någon
att tro att de är skyddade om de sätter en portabel jordfelsbrytare i
den jordade skarvsladd de drar in.

Mvh
Clas-Henrik

Re: Jordat eller ej?

Jag har en jordad miljö men har en gammal förstärkare som är ojordad. Den
har den stora runda ojordade kontakten. Om jag har förstått det hela rätt så
skulle jag alltså säkra min miljö genom att sätta den i en liten portabel 80
kronors jordfelsbrytare från Claes Olson (som bryter vid max 30mA), och det
oavsett om jag sätter den i ett jordat eller ett ojordat uttag?
Vidare så har jag andra ojordade apparater (ganska många) men de har alla
den smala typen av kontakt. Är det ett tecken på att de är säkra? Det är
alltså mobilladdare, TV, Video och dyl apparater.
Vore iofs inget större problem att sätta dem i ett grenuttag och sätta
jordfelsbrytaren innan det.

--

Re: Jordat eller ej?

Är TN-C "laglig" för hemmabruk?, isåfall är det ju bara att byta sina
ojordade uttag till jordade och skarva på nollan till skyddsjord på
uttaget...

/Niklas

Re: Jordat eller ej?

Dessvärre potentiellt livsfarlig variant.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?

Förklara gärna skillnaden på att lägga ihop nolla och jord i elcentralen
resp. i vägguttaget. Själv ser jag ingen större skillnad än
"transport-sträcka" å andra sidan är jag ingen certifierad elektriker
heller...

Om den kan jobba i ett ojordat uttag så varför inte detta fallet?

--

/Anders

följer tråden med intresse :o)

Re: Jordat eller ej?

Vad tror du händer med ditt fuskjordade apparathölje om det t.ex. blir
glapp i nollan?

Jo, det blir spänningsförande utan att någon jordfelsbrytare kan göra
något åt det när du står där och skakar...

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /
Re: Jordat eller ej?

Tack för utförlig information.

--

/Anders

Re: Jordat eller ej?
On 1 Aug 2003 08:01:20 -0700, snipped-for-privacy@hotmail.com (C-H Gustafsson)

Jo om nollan glappar är det livsfarligt.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?

VARNING!
En jordfelsbrytare får aldrig, observera att det står får, ersätta jord!
Ovanstående uppgift kontrollerad med elektriker hos BPA, Stenbergs och
Skanska Elektro. Alla som jag pratade med sa likadant, så det måste nog vara
sant.

Re: Jordat eller ej?

Man får inte utföra nyinstallationer utan skyddsjord bara för att det
finns jordfelsbrytare. Jag  kan inte tänka mig att någon, någonstans i
världen skulle invända mot det.

När det däremot gäller existerande installationer där skyddsjord
saknas är situationen lite annorlunda. Det svenska elsäkerhetsverkets
uppfattning är klar. Här får man ersätta skyddsjorden med inget alls.
Byter du ut ett gammalt uttag, får du sätta dit ett nytt ojordad
uttag. Likaså kan du utöka en gammal installation utan att dra fram
skyddsjord, så länge det bara är en liten förändring, som att sätta in
ett nytt uttag.

Om vi istället tittar in på danska Elektricitetsrådets hemsida
(www.elraadet.dk) så hittar vi följande:

"Nye installationer, og hermed også udvidelser af eksisterende
installationer, skal udføres efter Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit
6. Hvis der ikke sker ændring af rummets anvendelse eller
beskaffenhed, er der imidlertid ikke krav om, at den eksisterende
installationen skal ændres. Når det gælder boliger fra før 1. april
1975 er der i afsnit 6, 801.471.2 givet tilladelse til, at
beskyttelseslederen kan udelades for den del af installationen, der
anbringes inde i boligen. Men kun hvis udvidelsen bliver forsynet
gennem en HPFI-afbryder."

En HPFI-afbryder är en 30mA jordfelsbrytare. Förmodligen var
skyddsjord ett krav från 1975, även om jag inte kollat upp det. I
detta fall tillåter man alltså att jordfelsbrytare ersätter skyddsjord
när man utökar en gammal installation.

Om man istället tittar på de amerikanska bestämmelserna, så kan vi
notera att man även där tillåter att ojordade uttag ersätts av jordade
under förutsättning att det finns en jordfelsbrytare. (Ni får ursäkta
att om jag nu låter som en riktig messerschmitt, det är inte meningen.
Syftet är bara att ge en ordentlig källa)

Från NEC 2005 (Draft)

"406.3 D (3) Nongrounding-Type Receptacles. Where grounding
means does not exist in the receptacle enclosure, the installation
shall comply with (a), (b), or (c).

(a) A nongrounding-type receptacle(s) shall be permitted
to be replaced with another nongrounding-type receptacle(
s).

(b) A nongrounding-type receptacle(s) shall be permitted
to be replaced with a ground-fault circuit interrupter type
of receptacle(s). These receptacles shall be marked
"No Equipment Ground." An equipment grounding conductor
shall not be connected from the ground-fault circuitinterrupter-
type receptacle to any outlet supplied from the
ground-fault circuit-interrupter receptacle.

(c) A nongrounding-type receptacle(s) shall be permitted
to be replaced with a grounding-type receptacle(s)
where supplied through a ground-fault circuit interrupter.
Grounding-type receptacles supplied through the groundfault
circuit interrupter shall be marked "GFCI Protected"
and "No Equipment Ground." An equipment grounding
conductor shall not be connected between the groundingtype
receptacles."

Så jo, jordfelsbrytare får faktiskt ersätta skyddsjord, men inte i
Sverige och inte i nyinstallation.

/Clas-Henrik

Site Timeline