HD-TV som monitor

Martin skrev:

Jo, men jag har inte testat den så grundligt ännu.

UPCs digitalbox matar med Scart, men signalen verkar inte vara så bra om man ställer boxen på "hög kvalitet". Både med min gamla och min nya tv blir det väldigt mycket brus i mörka partier emd den inställningen. UPC blir ju snart Com Hem, och kanske kan jag efter årsskiftet byta till deras kommande hd-box om den inte blir för dyr.

Nej, jag har inte ens skaffat adapter.

Tyvärr har jag ingen sådan signalkälla, men funderar på att skaffa det under hösten.

Jag får återkomma med intryck när jag testat något mer. I går kväll försökte jag spela en ntsc-dvd i min regionfria Philips dvd-spelare med scart-utgång, men det gav återkommande ryckningar i bilden. Vet inte om det har med ntsc och/eller skalning att göra. Förhoppningsvis blir det bättre med hdmi-utgång på dvd-spelaren, men sådan har jag som sagt inte ännu... Problemet fanns inte vid uppspelning på min gamla crt-tv.

Ok, tips på intressanta apparater att koppla in mottages tacksamt. En gammal klasskamrat tipsade om att Playstation 3 kanske kunde vara intressant framöver om man vill kunna titta på Blu-Ray.

Mårten

Reply to
Mårten

Jo att en CRT-TV 'förskönar' bilden ganska mycket från en VHS-källa, står ganska klart när man försöker spela in sina gammla video via videocapture-kort

Det är fanimig nästan så att man blir mörkrädd över hur jäkla dåligt VHS-systemet egentligen är/var - och förstår varför film-puristerna föredrog laserdisk när man betalade för filmerna innan DVD:n slog igenom.

Frågan är när man kan köpa 'dvd' i 1280x720 upplösning och högre på sin favoritfilm som numera kan tankas ned illegalt och med översättning/sublines' och typografisk kvalitet som ibland vida överstiger det som levereras på standard-DVD.

nja - upplösning handlar inte bara om antalet linjer, som är i det här fallet lägre per delbild (field) i jämförelse med progressiv bild (totala upplösning 'per sekund' är ju samma)

Med interlace så får man en högre temporal upplösning med 50/60 uppdateringar per sekund i jämförelse med biograffilm (24 bilder/sek, visad 25 bilder i sek i PAL-TV-sändningar, medans jänkarna får ryckigt temporalt med 2-3-2-2-3-2- när de klämmer in 23.97 bilder sek på 60 fields/sek )

Tex. direktsänd fotboll och annat likande med mycket panoreringar etc. skulle bli klart ryckigare med progressiv 25/30 bilder per sekund i jämförelse med 50/60 interlaced field/sek på CRT-TV. tänk på hur panoreringar görs på biofilm (långsamt...) och skulle knappast bli bra på fotbollen.

nu iom. TFT som inte släcker varannan linje när den andra 'field' visas pga. tröghet i LCD och/eller efter olika filter som överlappar mellan linjerna, så har 50 Hz CRT-TV:s 'fördel' med snabb respons kommit i skuggan nu när man inte kan upprepa bravaden med TFT och konsumenten tvingas acceptera 'försämrning' med deinterlaced bild och syntetisk tillagd rörelseoskärpa för acceptans av teknisk orsak trots att man betalar flera gånger högre pris än motsvarande CRT-TV.

Om man säger att progressiv bild är bättre, så är det skitsnack rent temporalt sett tills man man matar systemet med 50 nya fräsha progressiva bilder per sekund.

Ja 50 progressiva bilder med full upplösning per sekund kräver dubbla bandbredden och lagringsutrymme

Nä usch för VHS! Har alltid varit långt under min acceptansnivå. Ingen VHS har fått finnas i min bostad någonsin. HDTV har jag gillat ända sedan jag såg analog sådan för närmare 15 år sedan.

Nä usch för VHS! Har alltid varit långt under min acceptansnivå. Ingen VHS har fått finnas i min bostad någonsin. HDTV har jag gillat ända sedan jag såg analog sådan för 15 år sedan.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Då måste jag fråga om du har ägt någon video överhuvudtaget och vilket system i så fall.

Jag såg HDTV som hastigast i Köpenhamn i samband med OS i Albertville (tror jag det var) och märkte väl egentligen ingen skillnad mot vanlig tv. Men om det var en dålig sändning eller om det var jag som saknade referenser ska jag låta vara osagt.

Fredrik

-------------------------------------------------------------------------------- Jag använder en gratisversion av SPAMfighter för privata användare.

6762 spam har blivit blockerade hittills. Betalande användare har inte detta meddelande i sin e-post. Hämta gratis SPAMfighter idag!
Reply to
Fredrik Östman

Ja Philips VCR-systemet som kom 1974. Sedan Video 2000

Jösses! Om du inte märkte någon skillad så var det minsann något som var fel. Med HDTV kunde man stå en meter från CRT-skärmen och se detaljerna. Sanslöst fantastiskt.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Video 2000 var väl åtminstone teoretiskt något bättre än VHS men någon markant skillnad var det väl knappast? Aldrig provat S-VHS eller Hi-8? Fast Hi-8 kanske aldrig har funnits i stationära spelare...

-------------------------------------------------------------------------------- Jag använder en gratisversion av SPAMfighter för privata användare.

6800 spam har blivit blockerade hittills. Betalande användare har inte detta meddelande i sin e-post. Hämta gratis SPAMfighter idag!
Reply to
Fredrik Östman

Video 2000 hann dessvärre aldrig få den utveckling VHS fick. Den kom ut lite för sent och så ville inte Philips satsa på hyrfilmer då i början. De insåg inte hur viktigt det var då. Därmed "gick tåget". Tekniskt var Video 2000 överlägset. Jag jobbade på Philips med service av deras videomaskiner på den tiden och det var jag som praktiskt drog ingång maskinparken för hyrfilmskopieringen som ändå kom igång så småningom, men alldeles för sent.

Visst var Video 2000 bättre, men det var ingen dramatisk skillnad. Blidmässigt åts dessutom fördelarna ganska snart upp av att systemet var känsligare för slitage på videotrumman. Sen skall väl i ärlighetens namn sägas att systemet blev inte så gammalt att man kom till rätta med barnsjukdomarna. Systemet var rätt häftigt "under huven" så att säga, ren teknikporr.

Det fanns (kanske finns) stationära spelare för Hi8, men de ingick i Sonys professionella sortiment, så du hittade dem inte på hyllorna hos Siba. Sonys 8mm-format använde ett av paradnumren hos Video 2000, nämligen videohuvuden på piesokristaller som följde videospåret perfekt, men när Sony lanserade sitt system hade tekniken kommit lite längre och det funkade bättre.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson