HD TV är det nåt?

Funderar på att skaffa ny TV. Det finns ju flera TV-apparater som ska vara HD dvs High Definition....

Är det värt att skaffa dessa? Är det på gång med sådana sändningar? Vad finns inspelat med HD, DVD?

/Anton

Reply to
Anton

Hittade detta, kanske något för dej?

Platt tv klarar inte högupplösning

Försäljningen av platta tv-apparater ökar lavinartat. Inom fem år beräknas hälften av alla hushåll ha en platt skärm hemma. Men köparna riskerar att bli besvikna. Många av apparaterna klarar inte av framtidens tv-sändningar med överlägsen bildkvalitet.

Suget efter de platta lcd- och plasmaskärmarna är större än någonsin. I år har 100 000 tv-apparater sålts. Det är lika många som under de tre senaste åren tillsammans.

"Ytterst få klarar HDTV"

- Ytterst få av dessa klarar av att visa HDTV, säger Anders Appelqvist, vd för tv-handlarnas organisation, konsumentelektronikbranschen. Han tror att priset på de populära tv-apparaterna kommer att sjunka med mellan 10-15 procent per år framöver.

- Inom fem år räknar vi med att hälften av alla hushåll har platta skärmar hemma. Försäljningen kommer att få en enorm ökning de närmaste åren, säger han. Men många av köparna riskerar att bli besvikna när deras nya tv-apparater inte klarar det nya tv-systemet för skarpare bild, HDTV.

- I dag går det att köpa en platt 42-tums tv för 30 000 kronor. Men ska den klara av HDTV ligger priset snarare uppemot 55 000 kronor.

Dubbelt så bra upplösning Den stora fördelen med det nya systemet är att bildkvaliteten är överlägsen. Bilden är uppbyggd av 1080 linjer - vilket är ungefär dubbelt så många som dagens tv.

- För att tv:n ska klara av HDTV så måste den ha XGA-upplösning eller motsvarande. Jag hoppas att en märkning av HDTV-klara apparater införs under våren nästa år, säger Anders Appelqvist. Många tv-apparater kan dock ta emot HDTV-sändningar utan att klara av den högre upplösningen. Då anpassas bildkvaliteten efter skärmen.

Går att se redan nu Fler och fler tv-kanaler väntas börja med HDTV-sändningar de närmaste åren. Redan i dag går det att se HDTV på satellitkanalen Euro 1080. Den belgiskägda kanalen sänder bland annat sport och klassiska konserter. Eftersom Euro 1080 sänds via satelliten Sirius kan många använda sin vanliga parabolantenn för att ta in kanalen.

- HDTV är helt klart något som kommer i framtiden. Konsumenterna kommer att kräva det, säger David Österlund, teknisk utvecklingschef på TV 4. Men trots det är det bara ett fåtal tv-handlare i Sverige som säljer HDTV-klara apparater. I USA däremot såldes redan för två år sedan 2,5 miljoner digital-tv-apparater, varav de flesta klarar HDTV.

/Aftonbladet.se

Reply to
Mr Ping

Sverige ska börja med hdtv. Men nä? Skulle jag köpa ny (dy) tv i dag skulle jag välja hdtv

Reply to
ron

Under 80-talet utvecklades 2 HDTV-(High Definition TV)system. Ett i europa som kallas HD-MAC och ett i Japan under beteckningen MUSE. En avgörande skillnad mot dagens TV-system är att förhållandet mellan bredd och höjd i bilden ändras från 4:3 till 16:9 samt att upplösningen ökar från nuvarande 625 linjer (PAL) till det dubbla. Under 1994 kom ett system som kallas för HD-DIVINE. Systemet bygger på digital modulering och bandbredden blir inte större än 8 MHz.

Digitala sändningar kommer att vara standard 2008 vilket innebär att alla mottagare måste vara utrustade med en digitalbox. De senaste apparaterna (vissa märken) har inbyggd digitalbox.

Janne

Reply to
Janne

"Anton" skrev i meddelandet news:PBzTd.18093$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Är du missnöjd med upplösningen på din vanliga TV? Om du tycker att bilden är dålig kan det bero på att det är dålig mottagning eller att TV:n är sunkig. En någorlunda ny 100Hz-TV med digital signalkälla ger en bild som gott och väl duger för mig i alla fall, åtminstone upp till 32". HDTV är inte till för konsumenterna utan för handeln!

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

Janne skrev:

Tänkte köpa en liten fin flatskärm i julklapp 2004 till hustun och mig själv.......men fann att _alla_ TV-apparater är enbart analoga. Det fanns inte en enda apparat som någon av de fyra-fem största kjedjorna sålde inför julhelgen, som klarade digital mottagning, än mindre HDTV ! (det blev inget köp....)

Intresset kvarstår, jag vill ha en tunn flatskärm som inte behöver kompletteras med någon digitalbox. Visst !; inbyggd kortläsare är en fördel men inte ett krav, jag vill bara kunna se Public Service på en och samma TV några år framöver.

Vad finns att köpa ? och var köper jag en så´n TV ?

/lafayette

Reply to
lafayette

Humax har en hel del digitala mottagare med flatskärm, kolla här hur det ser ut i Finland (bli inte rädd, mesta produktinfon är på engelska :-}

(modell LE-20.1A är analog).

I Sverige ser jag att Barcom har *en* modell:

Tydligen har Boxer inte "godkänt" några andra modeller än... (Finland kodar med Conax, Sverige med Viaccess, smart va?)

hälsningar Esko

Reply to
Esko Haukkanen

"lafayette" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@lindstroem.pp.se...

Jag kan inte begripa varför det är så omöjligt för företagen att konstruera det kunderna vill ha, och inte det dom vill att kunderna skall köpa. Det har ju funnits efterfrågan på TV-apparater med inbyggd digitalmottagare i flera år, men ingen vill tydligen tillverka något sådant. Mej veterligt finns det ingen efterfrågan på HDTV, men det är tydligen kul att konstruera sådana. Är det möjligen så att företagen väljer att inte tillverka något som man tror att det finns så stor efterfrågan på så att prispressen blir för stor? HDTV kan man säkert sälja med astronomiska marginaler till ett fåtal personer. GLUDEN

Reply to
GLUDEN

Dom ageranden som leder till högst vinst .. vinner? (Dom kan ju sedan köpa upp andra bolag :)

Kan man inte använda en dataskärm med motsvarande hdtv upplösning .. ? Tror förresten jag sett en riktig sådan på NK, skarp som attan var den iaf. Med DVD som källa!

Esko Haukkanen skrev:

snip,snip

Tack för tipset, Har Humax släppt en modell på Svenska marknaden, så kommer säkert konkurrenterna också.

/lafayette

Reply to
lafayette

När det väl "lossnar" så kommer det att gå himla fort. Redan i höst börjar de stänga av några analoga sändare. Det finns sedan några år tillbaka TV med inbyggd digitaltuner.

DVD har 720x576 i upplösning - samma som den gamla analoga nätet, där man tom. räknar med 768x576 om man skall vara riktigt noga.

DVD har alltså något lägre upplösning än den analoga nätet när den är som bäst (aka studiokvalitet)...

Även om bilden upplevs skarp så är det inte detsamma som med pixelpassning mot raster i skärmen - för så fort det inte passar exakt så måste man införa filtrering och bilden blir genast suddigare än vad orginalet egentligen kan ge.

Torbjörn Ekström

+pbdelete wrote

Dte hjälper ju tyvärr inte då då DVD har samma sunkiga PAL-upplösning som en vanlig TV..

Det var någon DVD med hdtv upplösning sa dom..

Är du missnöjd med väghållningen på din vanliga bil? Om du tycker att bilen är dålig kan det bero på att det är dåliga däck eller att bile:n är sunkig. En någorlunda ny bil med rätt däck ger en väghållning som gott och väl duger för många, åtminstone upp till 110 km/h. Mercedes-Benz är inte till för konsumenterna utan för handeln!?

Och det rycktas även om att somliga nöjer sig med Volvo Amazon.

Reply to
Hasse

"Hasse" skrev i meddelandet news:4223b73a$1 snipped-for-privacy@x-privat.org...

bilden

som

bilen

sunkig.

Innan du köper en ny bil för att den gamla inte fungerar: Prova att fylla på bensin i den gamla, och kolla om den har punktering. Om du har bestämt dig för att du absolut vill köpa en ny bil, kanske för att du vill imponera på grannarna eller för att du helt enkelt tycker att det är kul med nya prylar, då skall du inte fylla bensin eller kolla efter punka. Det kan nämligen leda till att ditt ekonomiska samvete inte tillåter dig att köpa en ny.

Om din gamla dammsugare inte fungerar, kolla om det är stopp i röret innan du köper en ny. Om du har fått en liten fläck på din nya jacka, kolla om fläcken går att tvätta bort innan du köper en ny. Om du tycker att din gamla TV har kass bild, kolla åtminstone om antennsladden sitter i innan du köper en ny.

Om du tillhör den grupp av människor som har obergränsat med pengar, följ inte ovanstående råd. Köp först en ny TV och sätt sedan i antensladden. Tänk sedan att "Vilken tur att jag inte började med antennsladden, för då hade jag kanske inte köpt en ny TV som jag så gärna ville ha".

Jag tror faktiskt att de människor som lyckas med konststycket att lura sig själva lever ett mycket lyckligt liv.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

+pbdelete wrote

Det var ju intressant då det inte finns något sådant format definerat i DVD-standarden vad jag vet, någon får gärna rätta mej om jag har fel.

EN av dom sämre sakerna med DVD för övrigt, å andra sidan förstår man varför det blev som det blev.

Ända fram tills de vaknar.

Säljs det inte DVD-skivor med video kodat med något Microsoft codec i hdtv-upplösning? Det är ju inte en DVD-video skiva men defenitivt en DVD (dvs. det ligger på en DVD-skiva).

Reply to
Joel W.