FM-sändare del 2

..joo glömde nämna att ifall någon vet en ritning över en alternativ
FM-sändare med möjlighet för stereo/mono in som fungerar är jag
tacksam ifall denne/denna tipsar mig:)

Re: FM-sändare del 2
Här finns en Stereo sändare!
http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sider/fm%20sender%204.htm

Pepe

Re: FM-sändare del 2

Fantastiskt. Norrmannen har lyckats bygga en stereokodare med hjälp av
tre OP-förstärkare, sex motstånd och två kondensatorer. Det är ungefär
10% av komponenterna i den stereokodare jag konstruerade i början av
80-talet.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: FM-sändare del 2
On Wed, 3 Nov 2004 06:49:37 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

Nej, han har byggt en stereo till mono-dekoder. Går även med tre
motstånd.
Kul att se hur befriade de flesta schemana är från all hf-kunskap.
Även jag byggde sådana instabiliteter en gång i tiden. Sällan vackra
trådnystan. Jag brukade rita schemat på mjölkkartong, hålborrade
direkt i schemat med en syl, sedan var det bara att stoppa dit
komponenterna.
Vid 100 MHz självsvänger det mesta som byggs utan lång byggerfarenhet,
så därför lyckas man ofta med denna typ av enkla fm-sändare även som
nybörjare. Det är att få det till att inte svänga som är svårt. Jag
har tränat i många år ocn jag blir lite bättre dag för dag.
Mjölkkartong är utbytt mot juicekartong och sylen fick jag skippa när
mina kunder ville ha ytmonterat :).

En länk till en som åtminstone lärt sej det estetiska värdet i sina
pcb-konstruktioner (ej ritningen):

http://members.tripod.com/~AMN92/Stereo_Gen.HTM

Jag är imponerad, även om det även här delvis känns lite "slak lina"
vad det gäller HF-stabiliteten. Stereokodaren är helt standard, byggd
på tre IC-kretsar, två vanliga op, TL084 och LF353 samt en balanserad
modulator, MC1496. Även jag har byggt en mycket snarlik konstruktion
men har även gjort en digital variant mha bl.a 4066. Enklast är annars
att använda ROHM BH1417f. Denna IC-krets tar hand om det mesta. Bara
att plugga in stereopluggen ena änden och en meter tråd i den andra
änden.
Man bör, trots att IC-kretsen fixar det mesta, ha lite vana för att
lyckas få till bra funktion (nybörjarvarning). Denna kretsen finns som
färdigbyggt tillbehör till typ walkman. Får inte säljas i Sverige men
är rätt populär i USA. Radio Shack skickar på postorder..

/Alf

Re: FM-sändare del 2

;-) ;-)

Visst får man lite 'petiga ögon' avseende layout när man
slagits  med störningar och och annat bus tillräckligt länge...

och har man väl en gång börjat med jordplan så går man
ogärna tillbaka igen även om det inte råkar vara
RF-kretsar i bygget...

/TE

Re: FM-sändare del 2

Ironi är uppenbarligen inget som fungerar i den här gruppen.

Så mycket komponenter. Min 4066-baserade stereokodare var 1/5-del av
den konstruktionen.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: FM-sändare del 2

det är inge sterokodare - den bara summerar ihop steroingångarna till en
monosignal, finessen här är att han har slängt in några komparatorer
som 3-stegs VU-mätare...

/TE

Re: FM-sändare del 2

Den sänder båda kanalerna, så det måste ju vara en "Stereo sändare".
Problemet med kostruktionen är att den har gjort det svårt för
mottagaren att återskapa stereosignalen.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: FM-sändare del 2

väldigt svårt  - summasignalen finns ju iofs. men var är
skillnadssignalen - det saknas liksom en dimension information
som inte kan plockas fram igen oavsett hur avancerad mottagare
som konstrueras...

/TE

Re: FM-sändare del 2
Kanske rättare länk. till sändaren
http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sider/FM%20sender.htm

Pepe

Re: FM-sändare del 2

Jag måste ju bara bifoga en länk till "sändaren som gällde" i
Stockholmsområdet runt 1980-85.

"En mycket nära vän" kan meddela att den här sändaren låter bra, är
rimligt stabil och når långt. ;-)

http://www.antus.org/images/r98tx.jpg

./Erik

Re: FM-sändare del 2

25 W eller 44 dBm... jisses :) Gillade Teliaverket den? :)

Re: FM-sändare del 2

Var det inte sådana saker som fick fart på Altin och kompani
på televerket på den tiden då illagala FM-sändningar var klassad
nära på som krigshandlingar mot sverige :-)

Vad jag har förstått så var det en utstuderad katt och råtta lek från
båda hållen...

(har också lite insiderinformation från folk som var _djupt_ inblandade
i denna typ av piratradiosändningar med sjysst DJ-skött musik - har tom.
lyssnat på arkivbanden från denna tid. :-) )

Sedan det blev tillåtet ock kommersiellt så har det
bara gått nedåt...

/TE

Re: FM-sändare del 2

Enköping - hmm.

är det inte en sådan där ställe som många (o)frivilliga 18-åringar
fick RF-mässig kompetens på statens bekostnad...

/TE

Re: FM-sändare del 2

Undrar om det inte var den där jag och kompisen byggde varsin av..

Det lustiga var att min räckte ungefär 5m, hans räckte flera kilometer,
trots att vi inte kunde hitta några skillnader på dom typ.

..Det var nog f.ö 14 år sen, så det bör väl vara preskiberat nu :)

Re: FM-sändare del 2

Hej igen

En jag känner köpte en byggsats från den här adressen

http://www.veronica.co.uk/50mw-stereo.htm

fungerar helt perfekt och låter som vilken fm station som helst  :-)

mvh/Håkan

Re: FM-sändare del 2

http://www.canakit.com/Contents/Items/UK333.asp fungerar riktigt bra den
också, snabb och bra leverans också.