Trasig

Den höga smala sändarmasten i England

ramlade ner häromdagen på grund av brand i masten

Den höga smala sändarmasten i England

ramlade ner häromdagen på grund av brand i masten

hoppsan!

Swedish Webcams
Harri Mellin

Det ser rätt dyrt ut. Typiskt att masten skulle kollapsa rakt ner på huset också.

hoppas den var försäkrad

Swedish Webcams
Harri Mellin

Eländet måste betalas ändå av någon. Nåja, elförbrukningen har i alla fall minskat :-)

Vi har haft åtminstone två sådana där masthaverier i Sverige. Sunne och någon mast utefter norrlandskusten och det berodde nog på nedisning vill jag minnas. Det var väl 300 m höga master båda två?

Ungefär när skedde det i Sunne, om du minns på rak arm? Bara nyfiken, eftersom det är sändaren jag använder för svensk TV i stugan. :-)

--
/ Frank, Göteborg.
Reply to

Åskan överlastar en kabel 26 meter upp som värmer isoleringen till antändnings punkten och ger en kedjereaktion med resten av kabelisoleringen?

Undras isåf vad som gick snett med åskskyddet.

Man kanske kunde unvika sånt här genom att ha en kabeltrumma så att syretillgången är begränsad, eller något material runt kablarna som hindrar luft + bränsle kontakt (jfr brandfilt).

Var det inte i slutet av 70-talet ev. början på 80-talet?

mvh Bengt

Reply to
Bengt

Påminner mig om engelsk ingenjörskonst! ;-)

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Ö-vik eller om det var kramfors. Den var 110m en likadan fanns på Funäsdalsberget men den byttes ut några år efter den i Ö-vik rasade.

Den i Ö-vik var lastad med 3ton och blev som du säger nerisad å rasade av den anledningen. Maxlast var runt 5ton har jag för mig. Den i Funäsdalen satt det över 5ton i, men i samband med mastbytet sattes det in modernare å lättare prylar, vet docj inte vikten på detta.

Förövrigt ett av få ställen där Comviq, Vodafone och Telia delar mast, dessutom med NMT, TV, Radio, å en massa annat skoj. Dock ingen TV4 :(

--

Mysko
Reply to

Troligen, det var mycket länge sedan.

Ok. Började väl titta på TV i stugan runt 1980 ...

--
/ Frank, Göteborg.
Reply to

Rasade inte Sollefteå/Multrå masten på 90-talet pga nedisning ?

Har för mig att den var ganska hög.

/Lars

Reply to
Lars Nilssson

Det är nog den det hände med. Sunne 262m Sollefteå/Multrå 324m

Ahh tack joi det var sollefteå jag tänkte på, den var 110m.

--

Mysko
Reply to